lilepija Skrevet 8. september 2014 Del Skrevet 8. september 2014 Holder på med en oppgave der en skal beregne de vertikale opplagerreaksjoner til en tau/kabel konstruksjon.Har beregnet det horisontale strekket.Men nå når jeg skal beregne opplagerreaksjoner i AY og BY, og maksimale boltekraften, må en dele kontruksjonen eller kan jeg beregne på hele?Det er ikke mer en 3 ukjente, og etter som læreren sier så skal en egentlig ikke trenge å dele den når en ikke har mer en 3 ukjente.Men på forrige forelesning når han skulle vise det å regne dette ut, så delte han den selv. "sitter på nett og følger forelesninger, så fikk ikke spurt læreren om det".Jeg har en ligning for å løse Ay som følger:Mb=0 -> -So*h+Ay*L-q*L*(L/2)=0"der So er det horisontale strekket".Så lurer jeg litt som følger om en skal dele kontruksjonen i forhold til å få rett tall på L.Prøvde å ikke dele den, men syntes svaret jeg fikk var ganske høyt, så vil være helt sikker på at jeg gjør det rett.Kanskje litt komplisert forklart, men håper noen skjønner.Ellers om noen har videoer som forklarer opplagerreaksjoner til både en stål/trekontruksjon eller tau/kabler så del gjerne med meg.Her er oppgaven om det blir enklere:Oppgave 2En kabel er opphengt i boltene A og B.Man skal regne med at kabelens tyngde er jevnt fordelt i horisontal retning med q = 150 N/m. Den horisontale avstanden mellom A og B er 50 meter. B ligger 10 meter høyere enn A. Maksimal pilhøyde er f = 14m.Vi antar forenklet:- at kabelen er horisontal der pilhøyden er maksimal- at pilhøyden er maksimal midt mellom A og B.a)Beregn det horisontale strekket i kabelen.b)Beregn så de vertikale opplagerreaksjoner Ay og By samt den maksimale boltekraften." fikk ikke til å laste opp bilde, så håper teksten forklarer godt nok" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå