Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Dama skal flytte inn, hvor mye i leie?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi er alle ulike, men min tidligere samboer var som en orkan av støv og rot som aldri ble gjort noe med før jeg tok tak i det selv. Min beste kompis på en annen side har dame som vasker, støvsuger og rydder leiligheten deres hver eneste fredag.

 

Skal forøvrig melde meg ut av tidligere diskusjon. Vet hvertfall med meg selv hvordan jeg skal gjøre det den dagen jeg får meg ny samboer og min måte er visst ulik hva øvrigheten mener så da kan det være det samme.

Lenke til kommentar

Jeg syntes vel et beløp nærmere 6 000 i husleie er mer rimelig enn 3 000.

 

Som jeg har skrevet tidligere i bla. denne tråden:

 

Jeg tilhører siden som mener husleie er helt naturlig, men noen av mine meningsfeller glemmer at utgifter til bolig er mer enn bare renter og vedlikehold.

 

For hvis den ene parten eier boligen gjeldsfritt, hva blir da riktig husleie? Har man ingen boligutgifter når man eier en bolig gjeldsfritt? Selvsagt har man det.

 

Alternativkostnaden er kostnaden ved å ikke bruke en ressurs på den mest effektive måte. Eksempel: Når man eier en leilighet (lån eller ei) som på leiemarkedet ville gått for 12 000 kr i måneden, konsumerer man bolig for 12 k i måneden. Man konsumerer forrentningen. Man går glipp av en inntekt, fordi en selv bor i leiligheten fremfor å leie den ut.

Rimelig leie kan dermed være 6 000 kroner, uavhengig av om eier har lån eller ei.

 

Det er selvsagt andre ting enn alternativkostnaden som spiller inn når man skal fastsette husleie.

 

 

Bor i et dyrt strøk, så leie vil fort koste en 7-8 tusen for en 2roms.

7-8 tusen høres lite ut for en 2-roms hvis strøket faktisk er dyrt.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

Må være det dummeste jeg har hørt på flere uker.

 

Det du i prinsippet sier til din fremtidige samboer er at: Desverre, men siden jeg er stuck her med deg, og ikke bor i en pakkeske/et annet sted, så taper jeg penger fordi jeg ikke leier ut boligen min. Derfor vil jeg at du skal dekke halvparten av hva det ville kostet deg å bo et annet sted, sånn at jeg kan ta penger fra deg som jeg kan investere i hva jeg vil, mens du ikke sikker igjen med en jævla dritt.

 

Jeg kan gå med på at husleie kan/vil være det eneste alternativet i en begrenset periode, men det aller vanligste er at man kjøper sammen, leier sammen, eller at innflyttende samboer kjøper ut en del av boligen eller overtar andel av lånet. Dette er også relativt problemfritt såfremt han har skrevet en kontrakt, og begge kommer fornuftig ut av det ved brudd.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Jeg vil si at det kommer veldig an på hvor lenge man har vært sammen, tror det først er etter et par år som kjærester at jeg ville begynt å blande henne inn i mitt boliglån. Men det er kanskje også først etter å ha vært sammen med en person såpass lenge at jeg ville vurdert å flytte inn med henne også, altså slipper jeg litt den problemstillingen...

 

En i vennegjengen fikk mulighet til å flytte inn med kjæresten sin (som eide en leiligheten sammen med sine foreldre (de bodde ikke der)). Der fikk han muligheten til å betale så lite som 4000,- i mnd (versus 5500,- for en liten usentral hybel), men han fikk med dette ikke mulighet til å kjøpe seg inn. Selv om han ville spart penger på dette, så valgte han å fortsette å bo på hybelen. Den ene årsaken var at det føltes litt feil å støtte kjæresten sin uten at han fikk nok igjen for det, men først og fremst pga den følelsen av å kun være leieboer i sin kjærestes leilighet. Et forhold bør være likeverdig, men ved å leie av sin kjæreste så opplevde han at det ville oppstå en slags forskyvning i denne likeverdigheten.

 

Antakelig vil jeg havne i en tilsvarende situasjon om noen år. Min kjæreste antar jeg vil ha 6-8x så mye i egenkapital som meg når vi er ferdig utdannet, og ville lett ha klart å betjene et større boliglån alene. Men med mindre vi faktisk kjøper noe sammen (det er f.eks. mulig at hennes foreldre vil holde meg utenfor pga hennes egenkapital), så ville jeg aldri i verden fortsatt å bo sammen med henne.

Lenke til kommentar

Godt poeng blured, og det er egentlig akkurat slik jeg tenker (avsnitt 2). Det virker vanvittig fremmedgjørende å be sin utkårede bo som en student når man er sammen. Nå eier jeg min egen leilighet, men jeg hadde ikke spurt min fremtidige kjæreste om hun ville bli samboeren min med mindre det var såpass stabilt at jeg visste det ville fungere, og hun ville da også fått muligheten til å bli en del av totalen. Nå er riktignok leiligheten jeg bor i nå mer en investering enn en bolig for lang fremtid, så det idéelle ville vært å solgt den og kjøpt noe sammen siden jeg vil sitte igjen med EK nok til å få et felles lån.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...