Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Dama skal flytte inn, hvor mye i leie?


Anbefalte innlegg

Heisann, jeg kommer til å kjøpe meg leilighet til ca 2 mill. Dama sliter litt økonomisk som student nå fordi hun også har en egen leilighet som hun betaler 6k i leie på.

 

Har ikke snakket med henne om det men tenkte at det mest gunstige var at hun flyttet inn hos meg når jeg får nye leiligheten.

 

Det Jeg lurer lurer litt på er hvor mye jeg skal ta betalt. Jeg er i full jobb og har ca 25-30000 utbetalt i måneden. Hun har ca 10 000.jeg blir jo 100% eier av leiligheten, men tenker at det blir mest rettferdig om hun betaler litt.. Er ikke ute etter å tjene noe penger på henne, så tenkte kanskje 2-3k i måneden? Bor i et dyrt strøk, så leie vil fort koste en 7-8 tusen for en 2roms.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye leie er noe dere må bli enig om, spørs veldig på forholdet dere har og hvor langt frem i tid du ser at forholdet varer. Det finnes en grense hvor dere begge to går i "null", men hvor den er blir veldig individuelt og vanskelig å regne seg fram til.

 

Jeg ville sett på hvor mye du har i utgifter på leiligheten, da gjerne med utgiftene for bare å eie der (dvs uten strøm, internett, mat o.l) separat og strøm, internett og andre utgifter (minus mat) for i to deler.

 

Utgiftene for å eie skal hun bidra på, men selvsagt ikke betale på samme nivå som deg. en plass mellom 1/4 og 1/3 av disse burde være greit. Av internett så er halvparten greit så lenge du ikke tar masse tilleggpakker som er spesielt for deg (TV-pakker, eks sport/fotball eller superbra internett for gaming) dvs basispakken. Strøm deles også på to.

 

Burde også være enig om hvem som har ansvar for hva, hvis oppvaskmaskinen blir ødelagt og trenger rep/kjøpes ny, er det kun ditt ansvar eller begges? Som student er det greit med forutsigbarhet i økonomien og en ekstra utgift på 4000 er sjeldent bra. Så kanskje greit å legge litt på i mnd slik at hun ikke trenger å tenke på dette? - Hvis ikke slikt ligger kun på dine skuldre.

Lenke til kommentar

Lånet vil jeg holde utenom å betale ned på selv, så kan hun eventuelt kjøpe seg inn etterhvert. Mat, strøm og renter kan deles 50-50 og vi vil begge tjene på det uansett. At jeg tjener 3 ganger så mye som henne gjør det jo naturlig at jeg tar slike uforutsette utgifter, jeg ville jo fått dem uansett om hun bor der eller ei.

Lenke til kommentar

Mulig jeg er gammeldags, men reagerer på ordlyden "Dama skal flytte inn, hvor mye i leie?" og "hvor mye jeg skal ta betalt". Er dette bare et forretningsmessig forhold? Ser for meg at det egentlig en kjæreste som du foreslår at skal bli samboer. Da tar man ikke betalt, men man blir enig om hvordan man skal fordele utgiftene og skriver en samboerkontrakt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Mulig jeg er gammeldags, men reagerer på ordlyden "Dama skal flytte inn, hvor mye i leie?" og "hvor mye jeg skal ta betalt". Er dette bare et forretningsmessig forhold? Ser for meg at det egentlig en kjæreste som du foreslår at skal bli samboer. Da tar man ikke betalt, men man blir enig om hvordan man skal fordele utgiftene og skriver en samboerkontrakt.

 

Om man sier "ta betalt" eller kaller det å bli eing om å dele utgiftene er to sider av samme sak, bare forskjellig måte å si det på.

 

Helt naturlig at en person som bidrar til økt slitasje og får tak over hodet skal betale for dette.

 

 

 

til TS: Ser ut til at du har funnet svaret ditt som jeg synes virker fornuftig. Når det gjelder uforutsette utgifter, så ville du trolig fått de uansett en gang. Men en mer under samme tak betyr større slitasje og det er vel ikke å stikke under en stol at kvinner (generelt, gjelder selvsagt ikke alle) ikke tenker like mye på vedlikehold som gutter (dvs tømme filter og sluker o.l) som gjør at levetiden kan gå ned. I tillegg kommer fliseklemmer og BH-spiler som vaskemaskiner for lenge siden har erklært krig mot ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er enig i at det blir feil at hun skal bo der gratis, samtidig som det er skrevet over - hun skal heller ikke være med på å betale ned på lånet ditt.

 

Nå leier jeg bare sammen med min samboer, men vi har løst organiseringen av fellesutgifter ved å opprette en felleskonto vi disponerer hvert vårt bankkort til. Her setter vi inn et likt beløp hver mnd, hvilket skal dekke husleie, strøm, internett, felles mat, uforutsette utgifter osv. Og med hvert vårt bankkort så kan begge fritt gå i butikken og handle (det som er felles) uten at vi trenger å gjøre opp i ettertid. Med en slik felleskonto så blir det ved et eventuelt brudd også svært oversiktelig å se hvordan fordelingen har vært, og i ditt tilfelle: svært tydelig at hun ikke har vært med på å betale ned på lånet. Om dere i tillegg skriver en leieavtale evnt. samboerkontrakt, så blir det hele ganske så ryddig.

 

Denne løsningen er pragmatisk, men det er ikke det samme som at det er et kjølig/forretningsmessig forhold. Det er mye bedre å være helt tydelige på hvordan utgifter skal fordeles på forhånd, enn at dere finnet ut at dere er uenige om fordeling noen uker/mnd etter at hun har flyttet inn.

Lenke til kommentar

Heisann, jeg kommer til å kjøpe meg leilighet til ca 2 mill. Dama sliter litt økonomisk som student nå fordi hun også har en egen leilighet som hun betaler 6k i leie på.

 

Har ikke snakket med henne om det men tenkte at det mest gunstige var at hun flyttet inn hos meg når jeg får nye leiligheten.

 

Det Jeg lurer lurer litt på er hvor mye jeg skal ta betalt. Jeg er i full jobb og har ca 25-30000 utbetalt i måneden. Hun har ca 10 000.jeg blir jo 100% eier av leiligheten, men tenker at det blir mest rettferdig om hun betaler litt.. Er ikke ute etter å tjene noe penger på henne, så tenkte kanskje 2-3k i måneden? Bor i et dyrt strøk, så leie vil fort koste en 7-8 tusen for en 2roms.

 

 

Om hun nå leier for 6000kr, så vil dere ved å bo sammen, i fellesskap redusere utgiftene deres med 6000kr. Denne besparelsen bør komme begget o til gode, og dermed deles likt. Så 3000kr høres ut som en bra leie. Dersom de 6000kr var bare for leiligheten, og ikke inkluderte strøm, og andre utgifter kommer da disse i tillegg til de 3000kr hun betaler i leie.

 

Altså, hun betaler 3000kr i husleie, og alle andre boutgifter (vann, strøm, TV lisens, internet, mat ++) deles likt.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

De 6000 var inkludert strøm, tv osv. Men en halvering av leieutgifter kombinert med en vesentlig finere leilighet må jo være en fin løsning for begge. Tror ikke jeg vil ta noe mer, hun har det som sagt veldig trangt økonomisk i den situasjonen hun er i nå og jeg vil jo at hun skal kunne leve greit også. Blir litt feil at jeg skal kunne leve som en konge mens ting såvidt går rundt for henne, selv om jeg betaler mer enn henne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husleie, strøm, internett og eventuelt renter delt på to. Avdragene bør være 100% deg.

Forstår jeg dette riktig, så vil jo TS bruke husleiebeløpet han får inn til å sikkert betale deler av avdragene på lånet sitt. Det er da greit, er det ikke?

Så lenge det ikke er på på "papiret".

Spørr fordi jeg kan ende opp i en lignende situasjon selv en dag, og er nygjerrig. :hmm:

Lenke til kommentar

Nedbetaling på lånet vil jeg betale selv, snakk om 50% av rentene. Uansett så er jeg ikke så vrang når det gjelder økonomi, men vil ikke være dumsnill heller. En fordel med denne måten er jo at hun ikke forplikter seg til leiligheten på noen måte og kan egentlig flytte på dagen om ting ikke skulle fungere, uten at det blir et helvetes. Om noen år hvis ting går bra kan hun jo kjøpe seg inn...

Lenke til kommentar

Hva jeg ville gjort:

 

Delt utgiftene i to (minus lånet) og latt henne overføre det til meg hver mnd. Med et eksempel med min egen leilighet som har lave fellesutgifter ville det vært ~2000 kr. Siden hun er vant med 6k, men kanskje ønsket noe mer økonomisk frihet ville jeg anbefalt henne å spare så mye hun klarte hver mnd på en egen konto. Når hun var ferdig med å studere kunne hun brukt dette til å starte å kjøpe seg inn i leiligheten. Jeg, som TS, klarer fint å betjene lånet mitt på egen inntekt så det ville ikke spillt noen rolle til eller fra om pengene hennes kom meg til gode før eller senere.

 

Forøvrig:

 

Et lån er et lån. Man skiller ikke mellom renter og avdrag i forhold til innbetalinger. Betaler hun ned på lånet skal hun også ha rett på en andel i leiligheten tilsvarende det hun har betalt inn i % og en tilsvarende andel i den potensielle gevinsten/tapet ved salget av leiligheten. Hvis hun skal betale på lånet, bør dette stadfestes på forhånd i en samboerkontrakt hvor andelen er tydelig definert. Alt annet vil være et kynisk sjansespill der eier "snylter" på samboeren i form av innbetalinger som ikke kommer henne tilgode og hvor eier risikerer å tape i retten dersom hun fremmer krav på andel i leiligheten og kan dokumentere innbetalingene.

Lenke til kommentar

Mulig jeg er gammeldags, men reagerer på ordlyden "Dama skal flytte inn, hvor mye i leie?" og "hvor mye jeg skal ta betalt". Er dette bare et forretningsmessig forhold? Ser for meg at det egentlig en kjæreste som du foreslår at skal bli samboer. Da tar man ikke betalt, men man blir enig om hvordan man skal fordele utgiftene og skriver en samboerkontrakt.

 

Er nok noen av oss som er for tradisjonelle for disse ny moderne forholdene, jeg laget en tråd om dette tidligere og folk flest har ikke noen problemer med å håndtere personlige forhold økonomisk på samme måte de ville gjort ett profesjonelt forhold. Det å kreve leie av samboer er normalt i disse tider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...