Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

vilkår for å sende noen ut av landet

Studenten!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en bekjent - hun er norsk statsborger - som har gifta seg med en fra utlandet. Planen er at han skal flytte til Norge når han får godkjent fra UDI. Me jeg tenker ah det er e svært nærliggende mulighet for at han har gifta seg med henne kun for å få norsk visum, og frykten er begrunnet ettersom jeg har hørt flere slike skrekkhistorier!

I den forbindelse lurer jeg på hva som er vilkårene for å utvise han fra Norge dersom han virkelig går fra henne. Får han bli i landet likevel? Eller blir han utsendt dersom hun gjør dette klart overfor UDI hvis de skiller lag? Takk på forhånd for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
og frykten er begrunnet ettersom jeg har hørt flere slike skrekkhistorier!

:rofl::rofl::rofl:

Først fått lov så har man lov til å bli.

Man fraskriver seg ikke retten til å skille seg.

Kastet ut vil være saker som tilbakeholdt informasjon, oppgitt feil informasjon , falsk id eller brudd på vilkårene tilatelsen ble gitt under.

Lenke til kommentar

I den forbindelse lurer jeg på hva som er vilkårene for å utvise han fra Norge dersom han virkelig går fra henne. Får han bli i landet likevel? Eller blir han utsendt dersom hun gjør dette klart overfor UDI hvis de skiller lag? Takk på forhånd for hjelpen!

Utvisning er en straffelignende reaksjon. Man blir ikke utvist av riket fordi man skiller seg. Man kan bli utvist hvis man nekter å forlate riket til tross for at man ikke har oppholdstillatelse.

Før man kan få permanent oppholdstillatelse uavhengig av oppholdsgrunnlag i Norge må man ha oppholdt seg i Norge i tre år. I disse tre årene må man tilfredsstille vilkårene for å få midlertidig oppholdstillatelse; for eksempel ved å forbli gift hvis man fikk innvilget familieinnvandring med grunnlag i ekteskap.

Hvis han går fra henne før tre år er gått vil han som hovedregel miste oppholdstillatelsen fordi forutsetningen for oppholdstillatelsen er falt bort. Da har han heller ikke rett til å oppholde seg i Norge, og skal forlate riket.

Å informere UDI om at eksmannen giftet seg for å få oppholdstillatelse i Norge i forbindelse med en eventuell skilsmisse er en dårlig idé. For det første vil hun da selv få stempel som medvirker, og for det andre vil troverdigheten være lav når en slik påstand blir fremsatt i forbindelse med en skilsmisse.

Lenke til kommentar

Det er mulig, men det er ikke ditt problem.

Det er ikke det nei. Men man bekymrer seg jo litt for andre også... Spesielt når andre har vært gjennom masse dritt hele livet, og det ikke ser ut til å ta slutt... Det verste er kanskje at det ikke er henne alene som det kommer til å gå ut over. ..

Lenke til kommentar

Det kan virke som du har en ganske stor egen interesse i saken her, men jeg lar akkurat den ballen ligge.

Det er vertfall ingen juridiske forbehold i denne saken som gjør at pågrunn av din mistanke holder mål til å avbryte hennes ekteskap.

Jeg har ingen egeninteresse i denne saken. Jeg prøver bare å hjelpe en person her da jun har en lang forhistorie for å gjøre dumme valg. Dersom hun velger å ta denne personen inn i Norge er det en reell fare for at hun blir utnyttet for å få opphold. Kan du tenke deg hvordan det føles å bli utnyttt for noe slikt? Personen hun er gift med kjenner jeg godt, og jeg kjenner vedkommendes familie godt også. Denne bakgrunnen er det som gjør meg bekymret! Og jeg vil bare presentere alle alternativene for henne.

Lenke til kommentar

Det enkleste er jo å gi oppholdstillatelse og arbeidstillatelse dersom de gifter seg. Så kan man jo gi det 10-15 år før nytt statsborgerskap blir relevant. Innenfor den tiden bør det bli klart om personen giftet seg av kjærlighet eller ikke.

Selv om han ikke for statsborgerskap på en stund vil han jo fremdeles ha oppholds og arbeidstillatelse. Finner han en jobb her så blir det ikke vanskelig for han å bli i landet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...