krikkert Skrevet 8. september 2014 Del Skrevet 8. september 2014 Hvis det går flere år og utleier nekter for å ha mottatt depositum kan det bli et bevisproblem. Hvis avtalen spesifiserer at det skal betales depositum har utleier et forklaringsproblem dersom vedkommende hevder aldri å ha mottatt dette. Vedkommende vil da måtte kunne gi et plausibelt svar på spørsmålet "hvorfor har du latt leietaker fortsette å bo der uten å ha depositum når du stilte det som krav i avtalen?" -- og leietaker har som regel en kontoutskrift hvor kontantuttaket fremgår. 1 Lenke til kommentar
Okdokk Skrevet 8. september 2014 Forfatter Del Skrevet 8. september 2014 Det er sant. Nå har det kommet en ny sak her da... Får ikkelov å ha opp vinduet, setter opp strøm regningen hvis man fortsetter med det Lenke til kommentar
Okdokk Skrevet 17. september 2014 Forfatter Del Skrevet 17. september 2014 Ok, fikk nettopp vite at de som leier har ansvaret for å klippe plenen, plukke ugress og måke snø på inngang og trappa. Dette står faktisk i kontrakten: hvis dette ikke blir gjort leie vi andre og dere betaler. WTF?! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 Det er lov å avtale at leietaker skal ha vedlikeholdet, se husleieloven § 5-3. Feiler leietaker i denne plikten er han som hovedregel erstatningsansvarlig etter § 5-8. 1 Lenke til kommentar
Okdokk Skrevet 17. september 2014 Forfatter Del Skrevet 17. september 2014 Har lest at det ikke er lov å legge til slike ting i kontrakten, men det er lov å legge til utenom kontrakten, da snakker jeg kun om plenklipping og snø måking Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 (endret) Kontrakten er til for å dokumentere innholdet i avtalen mellom deg og huseier. Så avtaler om vedlikehold (snømåking og plenklipping) kan og bør nedfelles i kontrakten. Det er kun til ulempe for begge parter å ikke ha en slik avtale nedfelt i kontrakten. Endret 17. september 2014 av Nedward 3 Lenke til kommentar
Okdokk Skrevet 18. september 2014 Forfatter Del Skrevet 18. september 2014 Jaja, takk for at det ikke er jeg som har skrevet under på den der! Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. september 2014 Del Skrevet 18. september 2014 Ein bør sjølvsagt sjå på heilheita av avtalen også. Eg budde sjølv i eit kollektiv i eit hus med stor hage som student der vi hadde ansvar for plenklipping og snømåking ved behov. Men så var husleiga også veldig lav. I tillegg betalte vi ikkje husleige for juli måned sidan utleiger hadde fått det for seg at det ikkje var rettferdig å kreve betalt når vi studentane var heime på sommerferie. 1 Lenke til kommentar
Okdokk Skrevet 18. september 2014 Forfatter Del Skrevet 18. september 2014 Joda, det er da forståelig, men hvis du sammenligner med tidligere poster i denne tråden, så er det ikke en god plass. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 18. september 2014 Del Skrevet 18. september 2014 Flytt, få tilbake pengene og flytt. Dette er søplemennesker Lenke til kommentar
Okdokk Skrevet 25. september 2014 Forfatter Del Skrevet 25. september 2014 Ok, da har jeg litt ekstra informasjon her, det har vært overnattingsgjester og utleier har fått med seg dette, og truer med at hvis det skjer igjen så blir leieren kastet ut. Altså leieren har faktisk ingenting i mot dette. Men hvordan blir det da med tanke på depositum og slikt? Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 Depositum tilhører i grunn leier. Kun ved skader på bolig skal depositum tilfalle utleier. Lenke til kommentar
hean Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 Ok, da har jeg litt ekstra informasjon her, det har vært overnattingsgjester og utleier har fått med seg dette, og truer med at hvis det skjer igjen så blir leieren kastet ut. Altså leieren har faktisk ingenting i mot dette. Men hvordan blir det da med tanke på depositum og slikt? Da repeterer dere den øvelsen og skaffer en ny overnattingsgjest... når dere eventuelt får en oppsigelse bestrider dere denne som usaklig/ugyldig. http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17/KAPITTEL_9#§9-7 Lenke til kommentar
Okdokk Skrevet 25. september 2014 Forfatter Del Skrevet 25. september 2014 Depositum tilhører i grunn leier. Kun ved skader på bolig skal depositum tilfalle utleier. Skader og fraværende betaling om jeg ikke har missforstått. Lenke til kommentar
Okdokk Skrevet 25. september 2014 Forfatter Del Skrevet 25. september 2014 Ok, da har jeg litt ekstra informasjon her, det har vært overnattingsgjester og utleier har fått med seg dette, og truer med at hvis det skjer igjen så blir leieren kastet ut. Altså leieren har faktisk ingenting i mot dette. Men hvordan blir det da med tanke på depositum og slikt? Da repeterer dere den øvelsen og skaffer en ny overnattingsgjest... når dere eventuelt får en oppsigelse bestrider dere denne som usaklig/ugyldig. http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17/KAPITTEL_9#§9-7 Takk for den! Får nesten printe ut og slenge den i trynet på utleier, sammen med lovene som sier at ting om heving av leieprisen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå