Gå til innhold

Angrerett, ikke fått igjen penger


koljerud

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har et spørsmål som jeg lurer på om noen her inne her har noen svar på. For nøyaktig en måned siden kjøpte jeg en elektronisk artikkel for mange tusen på en stor internettbutikk. Vil ikke nevne navnet, så la oss kalle internettbutikken Flexpert.

 

Så dette ble langt, så kortversjon:

- kjøpt dyr greie Flexpert
- angrerett, sendt tilbake

- tre uker sener ingen penger tilbake

- sendt eposter, ringt, en uke før ordentlig svar

- ordentlig svar: må vente til varen har kommet tilbake til flexpert

 

 

Langversjon:

Jeg fikk den elektroniske artikkelen av en konkurrent til Posten, la oss kalle denne for FlostNord. Jeg angret meg, så jeg brukte angrettsskjema som jeg fikk tilsendt per e-post (ikke sammen med pakken). Jeg tok med pakken hjem sjekket at alt var i orden og sendte den tilbake til Flexpert igjen med FlostNord.

 

Etter tre uker hadde jeg ikke hørt noe fra Flexpert, så jeg tok kontakt per e-post. Etter fire dager og ingen svar, sendte jeg en til. Ingen svar. Dagen etter ringte jeg Flexpert etter en time fikk jeg kontakt og de fortalte at de ikke visste noe og bla bla bla. og at kundebehandler skulle sende meg en e-post etter hun hadde pratet med noen andre på Flexpert. Dagen etter ingen e-post, ringte igjen, ingen kontakt. Dagen etter det igjen, ingen e-post, ringte igjen, ingen kontakt. Dagen etter det igjen, ringte fikk kontakt og der kunne de fortelle meg at de ikke hadde fått pakken av FlostNord og at jeg måtte vente til de hadde fått den før det skjedde noe.

 

Så nå venter jeg. Gir de noen dager til før jeg ringer igjen.

 

Spørsmålet er: har jeg krav på noe, siden de har brukt over en måned på å betale tilbake etter jeg brukte angreretten?

Endret av koljerud
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du fått noe sporingsnummer fra PostNord... eh, sorry, FlostNord?

 

I så fall kan du spore pakken og se om den er utlever til Expert... eh... Flexpert, mener jeg :)

 

Hvis den er det, så har du noe å slå i bordet overfor dem. Hvis ikke, må du kontakte transportør og etterlyse pakken.

Lenke til kommentar

Selgers plikt til tilbakebetaling løper fra du sender melding, ikke fra de mottar tingen i retur. De skal tilbakebetake "snarest mulig, senest innen 30 dager". Du skal sende tilbake tingen innen samme frist. Fra du leverer tingen til fraktfører har du ikke noe ansvar, dette et hovedregelen når ting skal sendes (se kjl § 7).

 

 

Fra 30 dager løper forsinkelsesrente

Lenke til kommentar

Takk for mange bra svar! Det viser seg at det er FlostNord som ikke er helt i rute og "undersøker det". Har lest litt lover og funnet ut at jeg kan få forsinkelsesrenter etter forsinkelsesrenteloven. I følge § 2 gjelder rentene fra "30 dager etter at fordringshaveren har sendt skyldneren skriftlig påkrav med oppfordring om å betale".

 

Så spørsmålet blir om å ha sendt pakka i retur regnes som "skriftlig påkrav" eller om de ubesvarte e-postene regnes som det.

 

Fant en forsinkelsrentekalkulator, har krav på 9,5%.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/tema/renter/kalkulator-for-forsinkelsesrenten.html?id=475428

Lenke til kommentar

Det du siterer gjelder når kravet ikke har forhåndsfastsatt forfallsdato. Det har dette kravet, så om meldingen holder som påkrav er ikke så farlig: kravet forfaller senest 30 dager etter at du sender melding om bruk av angrerett. Formelt sett forfaller det "snarest mulig, og senest innen 30 dager", men jeg er usikker på om "snarest mulig" har noen selvstendig betydning. Du kan i alle fall kreve forsinkelsesrente fra 30 dager etter at du sender melding om at du benytter deg av angreretten.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

takk for svar! Sendte angrerettsskjemaet per post sammen med pakka, som FlostNord "ikke finner". Flexpert sier fortsatt at de "må lete videre". Sendte pakken i retur 8. august, og sendte dem en e-post 27. august og etterlyste.

 

Da jeg sendte pakken tilbake med Flexperts returordning er risikoen hos Flexpert. Usikker når forsinkelsesrentene gjelder, fra jeg purret de eller når jeg sendte pakken.

 

Flexpert sier uansett ikke noe annet enn at de "må lete videre" så da er det jo bare bra for meg mtp forsinkelsesrenter?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

For dere som er interessert, har jeg fått igjen penge av Flexpert. For tre uker siden. Etter å ha sendt to eposter til fikk jeg også en unnskyldning. For to uker siden sendte jeg de også krav om forsinkelsesrente, noe de fortsatt ikke har svart på. Historien fortsetter

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest member-7189

For dere som er interessert, har jeg fått igjen penge av Flexpert. For tre uker siden. Etter å ha sendt to eposter til fikk jeg også en unnskyldning. For to uker siden sendte jeg de også krav om forsinkelsesrente, noe de fortsatt ikke har svart på. Historien fortsetter

Hvordan gikk det?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

For dere som er interessert, har jeg fått igjen penge av Flexpert. For tre uker siden. Etter å ha sendt to eposter til fikk jeg også en unnskyldning. For to uker siden sendte jeg de også krav om forsinkelsesrente, noe de fortsatt ikke har svart på. Historien fortsetter

Hvordan gikk det?

 

Jeg fikk igjen forsinkelsesrenter, ca. 100 kroner i november en gang. Etter å ha sendt dem noen purringer. Etter tre måneder, et trettitalls antall e-poster og titalls telefoner tatt fikk jeg igjen pengene. Mildt sagt frustrerende å ha med dem å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...