Gå til innhold

Scenario *sensor sier følgende; "Finn et passende sted å snu på".


Sermoni

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Hvis jeg ikke har en rundkjøring tilgjengelig, så tenkte jeg at jeg potensielt kunne anvende meg av et boligstrøk for eksempel. Er det lov å snu på en privat oppkjørsel/innkjøring?

 

For eksempel at jeg rygger inn på denne for å snu.

 

Eller må jeg faktisk finne en innkjørsel som ikke er koblet opp mot et hus?

 

For eksempel er lite utrafikkert kryss whatevs.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom sensor sier "finn et passende sted å snu på", ønsker han/hun å se hvor enkelt du klarer å snu. Det vil si at det enkleste er det beste. En stor, åpen plass, gjerne en parkeringsplass, er nok best. Ikke prøv å vise fram hvor flink du er til å rygge, det skal du gjøre når du parkerer bilen på trafikkstasjonen.

 

Det er ikke ulovlig å bruke en privat innkjørsel, men det bør unngås dersom det finnes andre alternativer. Dog, i slike tilfeller bør du, som Nasciboy sier, rygge inn og kjøre ut.

Lenke til kommentar

Det er også lurt å fortelle sensor korleis du tenker. Som feks at du velger å ikkje rygge opp den private oppkjørselen fordi du ikkje vil forstyrre dei som bur der, og at det er ein betre plass å snu lenger framme.

 

Pass berre for guds skyld at du ikkje rygger deg inn i ei enveiskjørt gate når du skal snu.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg brukte selv et gangfelt/sykkelvei og en innkjørsel til et hus som snuplass på oppkjøring med lastebil, ble forsåvidt mye trangere enn jeg hadde sett for meg, men gikk uten problemer. Det kan bemerkes at innkjørselen var av den lange typen så ingen fikk en lastebil tredd opptil huset sitt. Ingen problem sa sensor i etterkant. Han sa også at han ikke så noe negativt med at man misser enn avkjørsel når man ordner opp på en god og trafikksikker måte.

Endret av stresslessen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det viktigste er å aldri rygge ut på en trafikkert vei. Det er fordi du har mye mindre oversikt på hva som beveger seg der enn du har om du rygger inn på en innkjørsel. Som nevnt over, det er like greit å bare ta det enkleste. Da jeg kjørte opp til CE med semi, fikk jeg samme beskjeden. Tilfeldigvis hadde jeg en bensinstasjon med to innkjørsler foran meg, så jeg bare svingte inn den lengst borte, kjørte over plassen og ut den som var nærmest og slapp dermed å rygge i det hele tatt.

 

Ihvertfall med tyngre kjøretøy så er det ofte best å bruke den borteste innkjørselen om du har to til samme sted. Dette fordi det er bedre å navigere med en skarp sving VEKK fra veien enn INN på veien.

 

Mulig jeg tar feil, men om innkjørselen er til venstre for deg kan det også score poeng om du går ut i motsatt kjørefelt (hvis du må rygge inn og ut) og så rygge inn. Dette fordi du da har din kjøreretning i høyre speil og motsatt kjøreretning rett foran deg, samt innkjørselen rett utenfor vinduet ditt. Da har du optimal sikt, og kan rygge tryggere og dessuten avbryte/stoppe om det kommer biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg fikk det eksakte spørsmålet på min oppkjøring (for mange år siden), heldigvis var jeg kjent på stede vi kjørte og oppga til sensor noe slikt som "rundt neste sving ligger det en parkeringsplass hvor jeg kan snu".

Innkjørselen til denne parkerinsplassen lå ca 50-100m fra hovedveien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Du kan ta ein u-sving, men eg ville som hovedregel prøvd å unngå u-sving med mindre alle forutsettningane ligger til rette for det.

Det er lov å ta u-sving men du kan fort ende opp med å bryte aktsomheitsparagrafen dersom du f.eks. ikkje får til å ta ein full u-sving og dermed blir ståande til hinder for andre trafikkantar ei kort stund.

Det kan også være litt trøblette med tanke på signalgivning og kjøyretøyplassering dersom du må bruke inn/ut-kjørselen.

Lenke til kommentar

Har du god sikt og tilstrekkelig med plass så tar du sjølvsagt u-sving. Dette er det sikreste og mest effektive.

 

Er det ein plass du er i tvil på om u-sving går, ja då løyser du det ofte med å kjøre fram, stoppe til kanten, rygg deg rolig langs kanten inn til sideveg og kjør ut igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som mange sier så kan det være lurt å unngå U-svinger. I alle fall hvis det er et trafikkert sted, eller medfører at du må rygge for å klare svingen. 

 

På min oppkjøring på MC kjørte jeg feil 2 ganger, og fikk av den grunn beskjed om å snu ved første mulighet. Jeg tok da i begge situasjonene U-sving via et busstopp, til tross for en del trafikk. Forklarte samtidig hva jeg tenkte og hvorfor jeg valgte å gjøre det slik. ( I den ene situasjonen var det langt til neste snumulighet pga sperrelinje og fordi veien delte seg med påbudt sving til motorvei i motsatt retning av hva vi skulle. )

Endret av steinrawr
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har bestilt oppkjøring og ein del av rutene er på smale vegar. Det er plass til 1-1,5 biler i bredden(kanskje 2)  ( altså teste deg for korleis du kjører på smale vegar i forhold til plassering og møting.) Korleis bør eg kjøre på slike vegar. Eg pleier alltid å halde sida mi VELDIG  godt i svinger og områder med dårlig sikt. På vegar med god sikt der eg ser LANGT fram så held eg meg meir midt i vegen for å kunne halde ein ok fart og få meir flyt i kjøringa. Dette er kanskje ikkje riktig på ei oppkjøring, men eg synes ofte eg til og med får enda betre sikt da.  Korleis bør ein eigentleg kjøre på smale vegar?? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...