Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Klump i baken?

Anbefalte innlegg

Her om dagen la jeg en kabel og fikk plutselig jævlig vondt i ræva, sånn ubeskrivelig smerte/ubehag (noen må da kjenne seg igjen).

Ikke at det nødvendig har noen sammenheng, så la jeg uansett merke til at var en kul som stakk ut rett ved siden av hullet, det var ikke spesielt ømt eller vondt hvis jeg klemte litt på den, men var ubehagelig.

Nå har den uansett gått vekk (sånn 90% ihvertfall) og jeg tenkte det var greit å bare la noen tiden vise for noen dager. Men, noen som har peiling hva det kan ha vært? Kvestelse? Åreknute? Cyste?

Velger å poste som anonym ettersom jeg anser dette som en smålig pinlig hendelse å rapportere til dere skruller.

mvh. mann 19

Anonymous poster hash: cad16...256
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Ser du allerede har fått svar, men dette er helt klart en hemorroide, ja.

Jeg har selv jobbet mange år i helsesektoren og vet nøyaktig hvordan dette fungerer.

Dersom du får problemer med at det er tilbakevendende bør du gjøre følgende:

1) Være forsiktig med hvordan du tørker deg.

2) Har du mye hard/treg mage? De sliter som regel mest. Eventuelt ujevn avføring;

skift kosthold - sjekk for cøliaki eller glutenintoleranse - laktose - etc.

3) Oppsøk et apotek og få en analsalve; tar vekk både kløe og hemorroiden. Ufarlig.

Hemorroider er nok noe de fleste kan få iløpet av livet en gang eller flere.

Spesielt de som har matallergier. Selv har jeg også hatt det noen ganger.

Ikke noe å være redd for, men kan være veldig ubehagelig og bør behandles dersom det er tilbakevendende. Det er tross alt bare blodårer som utvider seg ved endetarmsåpningen og blir betente, men det kan føles som en kule og i noen ekstreme tilfeller er det mange av dem... grøss og gru.

Tett, liksom.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ser du allerede har fått svar, men dette er helt klart en hemorroide, ja.

Jeg har selv jobbet mange år i helsesektoren og vet nøyaktig hvordan dette fungerer.

Dersom du får problemer med at det er tilbakevendende bør du gjøre følgende:

1) Være forsiktig med hvordan du tørker deg.

2) Har du mye hard/treg mage? De sliter som regel mest. Eventuelt ujevn avføring;

skift kosthold - sjekk for cøliaki eller glutenintoleranse - laktose - etc.

3) Oppsøk et apotek og få en analsalve; tar vekk både kløe og hemorroiden. Ufarlig.

Hemorroider er nok noe de fleste kan få iløpet av livet en gang eller flere.

Spesielt de som har matallergier. Selv har jeg også hatt det noen ganger.

Ikke noe å være redd for, men kan være veldig ubehagelig og bør behandles dersom det er tilbakevendende. Det er tross alt bare blodårer som utvider seg ved endetarmsåpningen og blir betente, men det kan føles som en kule og i noen ekstreme tilfeller er det mange av dem... grøss og gru.

Tett, liksom.

Jeg har hatt samme greia i nærmere et halvt år nå, men gikk ikke til lege før i tidlig august. Jeg prøvde salve, men det fungerte heller dårlig. Gikk over til stikkpiller - ikke det feteste å dytte oppi rævva - men det hjalp heller ikke. Jeg brutkte en pakke (det er vel 12-14 stikkpiller?), hvor jeg tok én om morgenen og én om kvelden.

Det er litt teit å "overta" tråden for min egen skyld, men har du noen gode forslag til hva som kan gjøres?

Slik jeg forstår det er det ikke farlig på noen måte, stemmer det?

Lenke til kommentar

Det er litt teit å "overta" tråden for min egen skyld, men har du noen gode forslag til hva som kan gjøres?

Bestill time hos fastlege, han/henne vil kunne avgjøre om dette vil gå over, trenger medisin eller fysisk inngrep. Samt det kan være annet enn hemoroider også, så legen bør sjekke ut dette!

Lenke til kommentar

Bestill time hos fastlege, han/henne vil kunne avgjøre om dette vil gå over, trenger medisin eller fysisk inngrep. Samt det kan være annet enn hemoroider også, så legen bør sjekke ut dette!

Riktig, dersom dette da er hemorroider.

I svært sjeldne tilfeller må de opereres bort, jeg ville gått til en ordentlig vurdering hos fastlege.

Det var hos legen jeg fikk disse pillene, og han fastslo også at det var hemoroider :)

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...