KwazzerN Skrevet 7. september 2014 Del Skrevet 7. september 2014 Heisann! Har nettopp begynt på høgskole og i den forbindelse trenger jeg en laptop til den slags bruk, HADDE litt peiling på datamaskiner før men føler at min viten er litt rusten i dagens marked. Det jeg skal bruke laptoppen til er som sakt skolearbeid og kanskje se en film eller to i senga. OM den klarer å dra noen middelmådige spill så er jo det bare et pluss men ikke ett krav da jeg har en nogenlunde gaming pc hjemme =) Pris MAX 6000 ( tar imot eksempler fra 3000 +)Hva som er ønskelig- Lett startet (bare dra den fram og starte den overalt, typ buss, skole osv)- 14" eller mindre skjerm (da den skal passe ned i sekken og ta liten plass på pulten) - Stille gående (lite kult om den begynner å ule mitt under en forelesning)- Godt batteri 5-6t+ - Levetid (skal jo bruke pcn i minimum 3 år så det at den ikke blir tregere med tiden er et stort + (har hørt det kan ha noe med byggkvalitet plast vs aluminium osv)) - Ikke for varm (vil gjerne bruke den i fanget og klare å ha fingrene mine på overflaten av pc'n uten å brenne meg) - "Flipp screen" ( vet ikke det ekte navnet på det, men slik at du kan snu skjermen og bruke den som et nettbrett (da inkluderer jo også touch)) (vil gjerne høre om erfaringer med slike skjermer da jeg har ingen selv men tror det kan være kjempe nyttig i forelesninger og slikt) Om den klarer å dra noen spill er det bare ett + Var på elkjøop og ble forelsket i denne: HP Pavilion X360 13-a085no 13.3"http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/HP13A085NO/hp-pavilion-x360-13-a085no-13-3-barbar-pc-solvLurer også på hva hovedforskjellen på laptoppen jeg postet tidligere og den her er, da prisen er forskjellig men i mine øyne er det bare skjermstørrelsen som er annerledes HP Pavilion X360 11-n020eo 11.6"http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/HP11N020EO/hp-pavilion-x360-11-n020eo-11-6-barbar-pc-rod Lenke til kommentar
stBernhardsKløen Skrevet 14. september 2014 Del Skrevet 14. september 2014 Ser ikke så dumt ut Bare husk å styr unna Acer, PackardBell, FuitsiiSiemens. HP kan også til tider være bob bob. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 14. september 2014 Del Skrevet 14. september 2014 (endret) HP Pavilion X360 hadde jeg styrt unna, de får ikke mye skryt i forskjellige tester. Gjennomsnitt score på 62 % er ikke mye å rope hurra for. Klages bla på dårlig batteri tid, dårlig skjerm, lav ytelse etc. Du kan dessverre ikke forvente all verden til 6000 kr, dog er Asus TP300LA en kandidat, bikker over 6000 kr, men ikke mye. Andre kandidater er Lenovo Flex 2 og Asus UX32LA. Disse har ikke en vendbar skjerm, men er et bra kjøp til den prisen. UX32LA har batteritid på ca 10 timer, mens Flex 2 kommer med dedikert skjermkort, GT 840M. Bakdel med Flex 2 er dårlig batteritid. Endret 14. september 2014 av Chavalito Lenke til kommentar
linux-fan Skrevet 14. september 2014 Del Skrevet 14. september 2014 (endret) ... Batteriritid avhenger av om du trenger å være oppkoblet hele tiden eller er mye off-line og lysstyrke på skjerm. For å bruke den til å ta notater trenger du ett godt tastatur. Batteritid på 5-6 timer begrenser utvalget av PCer MYE, og kvalitet på batteriene synker ganske fort etter noen måneders bruk. (Dyrerere?) Lenovo har mulighet for å sette inn ekstrabatteripakke der DVDspiller kan være, men automatisk skifte mellom batteripakkene fungerer ikke alltid like bra. Har du vurdert mulighet for å akseptere kortere batteritid og kjøpe deg ekstra batterier i stedet? Har skolen begrensninger på hvilke operativsystem du trenger? Rens kjøleviften på laptopen jevnlig med luft på boks for å minske støy og forlenge levetid. Svak CPU og lite minne gir bedre batteritid. Endret 14. september 2014 av linux-fan Lenke til kommentar
stBernhardsKløen Skrevet 14. september 2014 Del Skrevet 14. september 2014 Hva med denne? http://www.expert.no/baerbarpc/toshibasatellites50b11jlaptop/p/23682/ Lenke til kommentar
KwazzerN Skrevet 23. september 2014 Forfatter Del Skrevet 23. september 2014 Ser ikke så dumt ut Bare husk å styr unna Acer, PackardBell, FuitsiiSiemens. HP kan også til tider være bob bob. Gjerne spesifiser hvorfor HP er bob bob =) og de andre for den saks skyld Lenke til kommentar
KwazzerN Skrevet 23. september 2014 Forfatter Del Skrevet 23. september 2014 HP Pavilion X360 hadde jeg styrt unna, de får ikke mye skryt i forskjellige tester. Gjennomsnitt score på 62 % er ikke mye å rope hurra for. Klages bla på dårlig batteri tid, dårlig skjerm, lav ytelse etc. Du kan dessverre ikke forvente all verden til 6000 kr, dog er Asus TP300LA en kandidat, bikker over 6000 kr, men ikke mye. Andre kandidater er Lenovo Flex 2 og Asus UX32LA. Disse har ikke en vendbar skjerm, men er et bra kjøp til den prisen. UX32LA har batteritid på ca 10 timer, mens Flex 2 kommer med dedikert skjermkort, GT 840M. Bakdel med Flex 2 er dårlig batteritid. Hmmm, jeg skaffet meg Hp x360 og er ikke imponert :/ strever med internet tilkoblinger og at den rett og slett nå nylig ble svart og låste seg. Dette mener jeg er veldig dårlig for en ny pc. Blitt irritert flere ganger over pc'n. Lurer på å spytte i noen tusenlapper til for å få noe bedre, dette synes jeg egentlig er irriterende da jeg har en gamer hjemme som jeg er fornøyd med men er mye større og bråker mer :/ Lenke til kommentar
KwazzerN Skrevet 23. september 2014 Forfatter Del Skrevet 23. september 2014 Hva med denne? http://www.expert.no/baerbarpc/toshibasatellites50b11jlaptop/p/23682/ Vil gjerne ha ca 13" da den størrelsen går fint ned i sekken og er lett å ha med seg =) Lenke til kommentar
nipsen Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Hva med denne? http://www.expert.no/baerbarpc/toshibasatellites50b11jlaptop/p/23682/ Vil gjerne ha ca 13" da den størrelsen går fint ned i sekken og er lett å ha med seg =) ..forskjellen på de to (utenom skjermen) er at den ene går på det gamle atom.. er.. aktige intel chipsettet. Den andre, 13.3' versjonen, kjører en helt grei 4-kjerne amd apu. Den går det an å kjøre så pent og rolig at den trekker i underkant av 16W ved 25% belastning/aktivitet på alle kjernene. Som er veldig bra. Så om du tenker at du trenger noe for å kode videoer, kjøre noe OpenCL greier, eller noe i den duren, på et veldig strømsnålt budsjett, så er det et fint valg. Jeg har ikke testet x360 tingen, men regner med at den kan kjøre med veldig lite viftemas det meste av tiden. Samtidig har du ganske grei ytelse på toppen hvis du trenger det. Hvis du ikke trenger den ytelsen uansett, kan kanskje baytrail intel chipsettene være en ide. Asus har en t100, eller noe slikt - relaunch av Asus' Transformer Prime, med en relaunch av intels erstatning av det som ble Atom-chipsettet... Har hørt mye bra om den. Ellers ligger gode Haswell-baserte oppsett med dedikerte nvidia maxwell-kort på et veldig lavt "idle" nivå, slik at om laptopen er godt satt opp (ikke en selvfølge), så kan du lett få en vilkårlig i7u/dobbelkjerne laptop til å vare en 6-7 timer på et 50W-batteri. (Men du kan ikke regne med å kunne kjøre en kompilering av kode i bakgrunnen uten at du reduserer batteritiden til det halve. Noe man kan gjøre på en amd a8 apu ganske greit, uten å øke strømforbruket nevneverdig.. mens man ser på video, har video-chat i siden, og har juggle-maps oppe med 3d, surfer med 3d-aksellerert browser, etc. i tillegg.. Med andre ord - ta tester som insisterer på at amd-systemer er drit som ikke duger til en tablet en gang, osv., med en klype salt). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå