Gå til innhold

Fujinon XF 56mm f/1,2 og Fujinon XF 60mm f/2,4 macro

Anbefalte innlegg

Jeg er ute etter et godt portrettobjektiv til mitt Fuji X-E2 kamera, og vurderer dermed Fujinon XF 56/1,2 til det.

Er det noen som har noen erfaringer med dette objektivet?

Tester har jeg lest mange av, og det ser ganske bra ut. Men jeg liker nå likevel og høre andres meninger, jeg liker godt å ta bilder med relativt stor blenderåpning for å få en pen og ikke forstyrrende bakgrunn.

Jeg har god og lang erfaring fra Canon 5D mklll og Canon 85/1,2L USM ll, og liker veldig godt de kvalitetene fra det objektivet, nydelige farger, kontraster og en flott bokeh.

Er Fujinon XF 56/1,2 langt unna de kvalitetene der tro?

Jeg vet det er vanskelig å sammenligne slike ting når de er fra forskjellige bildebrikkestr., men de er ikke så veldig langt unna hverandre i bildevinkel og lysstyrke.

Er det noen som har noen erfaringer med Fujinon XF 60/2,4 macro?

Jeg vet at det "bare" har en forstørrelse på 1:2, men vurderer likevel dette til både litt "uhøytidlig macrofotografering" og evt. portretter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

XF 56/1,2 ser lovende ut...

http://www.photozone.de/fuji_x/871-fuji56f12

Ja det synes jeg også, etter alle testene jeg har lest.

Men ønsker å høre litt om hva de som har erfaringer med det synes om det.

• Hvordan det er på største blenderåpning
  • Skarphet
  • Farger/kontraster
  • AF (både hastighet og nøyaktighet)

Synes det er såpass kostbart at jeg ønsker litt mer info før jeg evt. velger å kjøpe et.

De er ikke så ofte å se på noen bruktmarkeder heller, så her regner jeg stort sett med å måtte kjøpe det nytt i butikken.

Lenke til kommentar

I følge fujirumors kommer det en ny 56/1.2 APD ganske snart, er ikke veldig teknisk på disse tingene selv, men det skal være en spesialutgave som gir enda bedre bokeh..

http://www.fujirumors.com/multiple-leaks-first-images-56mm-f1-2-apd-xf-50-140-f2-8-wr-lenses/

Blir dyrere enn den "gamle" versjonen, kanskje man kan håpe på prisfall for den? ;)

Endret av Jan R. Halvorsen
Lenke til kommentar

Flott med linker til tester og videoer, og de beskriver jo omtrent det samme som jeg har lest tidligere.

Kommer det en ny versjon av dette Fuji 56/1,2, så kan en jo håpe på at de skal selge ut den gml. versjonen til en nedsatt pris, det hadde passet godt for lommeboken ;)

En behøver ikke være helt bokeh-crazy for å se store forskjeller på kvaliteten der, men er enig i at den "første-versjonen" ser bra ut på det punktet der. Ikke helt i klasse med Canon 85/1,2L sine kvaliteter, men akkurat de skal det jo noe til å matche også.....

Lenke til kommentar

Jeg sa ikke at du trengte å være krazy for å se forskjellen, jeg sa at du trengte å være krazy for å kjøpe et kamera bare for å bruke ett objektiv som har god bokeh.

Joda jeg leste det, og det er jeg helt enig med deg i.

Men ser også at flere ikke synes dette har betydning i det hele tatt (ikke i denne tråden her), og det er ikke jeg enig i.

Så det var mer ment som en generell kommmentar til dette med kvaliteten på bokeh, dermed så la jeg heller ikke det svaret direkte på innlegget ditt :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har hatt 5D 1-3 med 85mm f1.2 II (to eksemplarer) og har nå Fuji. Har hatt 60mm og erstattet den med 56mm-en da den kom.

Min erfaring er at 56mm-en er betraktelig bedre enn 85mm-en på alle måter. Jeg ble aldri så imponert over 85mm-en. Ja, man hadde f1.2 og pen nok bokeh, men bildekvaliteten ble aldri så bra som prisen skulle tilsi. Vidåpen er bildene litt bløte. I tillegg veier objektivet godt over kiloet, og fokuserer temmelig tregt.

Jeg opplever 56mm-en som lettere, kjappere mtp fokus, vesentlig skarpere og bokeh er jevngod. Og koster en formidabel neve dollar mindre.

60mm-en var skarp og fin, men treg å fokusere med, og f2.4 er ikke helt det samme som f1.2.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har hatt 5D 1-3 med 85mm f1.2 II (to eksemplarer) og har nå Fuji. Har hatt 60mm og erstattet den med 56mm-en da den kom.

Min erfaring er at 56mm-en er betraktelig bedre enn 85mm-en på alle måter. Jeg ble aldri så imponert over 85mm-en. Ja, man hadde f1.2 og pen nok bokeh, men bildekvaliteten ble aldri så bra som prisen skulle tilsi. Vidåpen er bildene litt bløte. I tillegg veier objektivet godt over kiloet, og fokuserer temmelig tregt.

Jeg opplever 56mm-en som lettere, kjappere mtp fokus, vesentlig skarpere og bokeh er jevngod. Og koster en formidabel neve dollar mindre.

60mm-en var skarp og fin, men treg å fokusere med, og f2.4 er ikke helt det samme som f1.2.

Dette er gode nyheter for meg. Jeg klarer ikke heeeelt å rasjonalisere prisen ny, men på bruktmarkedet etter at APD-versjonen blir mer vanlig er det godt mulig jeg plukker den opp.

Samtidig er jo portrettfotografi noe jeg virkelig digger, så selv på hobbynivået bør jeg klare å rasjonalisere den... Jaja, kanskje det blir julegave.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...