Gå til innhold

Kjøp av nytt objektiv. Haster!

Anbefalte innlegg

På fotovideo selger de nå Sigma 10-20mm F3.5 EX DC HSM og Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM til reduserte priser. Førstnevnte til kr 3.995,- og sistnevnte til kr 2.495,-.

Jeg skal bruke objektivet først og fremst til landskapsbilder og arkitektur.

Tilbudet går ut i dag, så må få svar i dag!

Hvilket bør jeg kjøpe??

Endret av liverpoolkenneth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du stiller ikke noe klart spørsmål. Mest for pengene, og sannsynligvis bra nok er den rimeligste. Den dyreste har bedre lysstyrke, men det er muligens ikke så vledig viktig til landskap og arkitektur?

Leste tester av disse for en del år siden. Finner ikke igjen testene nå, men mener at det ikke var så stor forskjell optisk. Sigma 8-16 er vel den som har fått best karakterer, men den er vel heller ikke på salg...

Ellers har Canons nye 10-18 fått veldig bra karakterer for pris/ytelse, den er ennå billigere, har stabilisator, men dårlig lysstyrke - og passer selvsagt bare Canon.

Edit: Fant tester på både Slrgear og photozone, og photozone rangerer faktisk den billigste som vel så bra optisk. Det er imidlertid gamle tester på begge steder med kameraer på 8-10MP og har du et 18/20/24MP kamera krever det en god del mer av optikken for å utnytte sensoren best mulig, så karakterene med et nyere kamera ville muligens blitt noe lavere.

Edit2: DxO har testet begge på Nikon og rangerer F3.5-versjonen som klart bedre. Linker for D5300, men du kan velge kamera:

http://www.dxomark.com/Lenses/Sigma/Sigma-10-20mm-F35-EX-DC-HSM-Nikon-mounted-on-Nikon-D5300__919

http://www.dxomark.com/Lenses/Sigma/Sigma-10-20mm-F4-56-EX-DC-HSM-Nikon

Endret av se#
Lenke til kommentar

Jeg har et Canon 450D.

Jeg har aldri hatt vidvinkel før, så trenger ikke noe fancy greier. Det eneste kravet mitt er egentlig at objektivet skal kunne få med seg et bygg når jeg står på andre siden av gata. Mitt 18 - 55 og 18 - 250 mm får ikke med seg det, og det savner jeg. Så hvis det billigste av objektivene som jeg her forespeiler gjør det, og det tar brukbare bilder, så går jeg for det. Men avventer helst noen flere svar før jeg bestemmer meg!

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hatt vidvinkel før, så trenger ikke noe fancy greier.

Ut fra det du skriver vil jeg tro Canons 10-18 ville passe bra, men vidvinkler er ikke mitt intersseområde egentlig, så kanskje du er heldig og noen som har brukt de du ser på kan komme med noen råd.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Det eneste kravet mitt er egentlig at objektivet skal kunne få med seg et bygg når jeg står på andre siden av gata.

Jeg vet ikke hvilken redigeringsprogram du bruker, men hvis du bruker Canon sitt redigeringsprogram kan du enkelt justere vignetering og tønnefortegning så linjene blir rette sålenge du bruker et Canon-objektiv. Bruker du foreksempel LightRoom kan du justere dette for alle typer objektiver.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg bruker ikke redigeringsprogrammer. Har verken interesse eller tid til å bruke det.

Noen siste innspill før jeg eventuelt bestemmer meg?

Vel, da burde du velge det som er mest retttegnende så du slipper for mye tønnefortegning. Hvilken det er kan ikke jeg hjelpe deg med.

Lenke til kommentar

På fotovideo selger de nå Sigma 10-20mm F3.5 EX DC HSM og Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM til reduserte priser. Førstnevnte til kr 3.995,- og sistnevnte til kr 2.495,-.

Jeg skal bruke objektivet først og fremst til landskapsbilder og arkitektur.

Tilbudet går ut i dag, så må få svar i dag!

Hvilket bør jeg kjøpe??

Den største forskjellen her går mest ut på lysstyrken, kvalitetsmessig så er det ikke så store forskjeller. Men likevel så ligger det noe i et gammelt ordtak som sier at;

Du får den kvaliteten du betaler for.....

Kan nok hende at du får et litt annet syn på det med redigering av bilder når du skal benytte en "kraftig" vidvinkel på videste bildevinkel, for da blir det mange skjeve bygninger, bøyde linjer og evt. trær som trekkes mot midten av bildet. Det synes veldig i bildekantene dette her, og det er jo gjerne der hushjørner blir plassert om en skal ha med hele bygningen. Ofte kan det være bedre å plassere kameraet på et stativ, så ta flere bilder i høyde-format med en viss overlapp og så "sy de sammen" i et redigeringsprogram i etterkant.

De beste objektivene for bygninger, er definitiv t/s (tilt/shift) objektiver, men da er det jo helt andre priser og forholde seg til.

Persolig så er jeg ingen tilhenger av kraftige vidvinkler, nettopp med tanke på fortegning og bøyde linjer i bildekantene, men for å komme med et konkret tips så ville jeg valgt det med beste optiske kvalitetene her, og det er etter hva jeg har sett i div. tester objektivet med størst blenderåpning.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...