Gå til innhold

PC til gaming, Intel, nvidia, vet ikke om jeg skal vente eller kjøpe med en gang.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal kjøpe meg ny pc snart, min gamle må byttes ut. Jeg ha bestemt meg for å ta meg god tid og bli kjent med hva som finnes på markedet, og hva som kommer i løpet av høsten. Derfor har jeg ikke bestemt meg helt for når jeg skal kjøpe. Heller har jeg ikke bestemt meg for hvor mye jeg skal bruke av penger. Kan være alt fra 5-20 frognertiere, det spørs litt på hva som blir mulig å gjøre med et skikkelig beist av en pc nå.

Fra før av har jeg alt eksternt, trenger bare selve pcen. Eneste som kan bli et ankepunkt er skjermen min, har en asus vg248qe fra i fjor, men den har ikke gsync. Ser at det går an å kjøpe chipset for dette, men vet ikke om dette er noe jeg selv klarer å innstallere. Er det forresten skjermkort som har gsync som det går an å få råd til i en pc til 10k?

Ser også at det har kommet 4k skjermer med 144hz på markedet, noe som absolutt ville vært fett, men antar at man ikke klarer å kjøre det på de nyeste spilla med en pc til 20k engang. Av den grunn vil jeg nok heller bruke i underkant av 10k på pcen. Hvis dere mener nor annet er det bare å si ifra.

TLDR.

PC JEG SKAL KJØPE:

Gaming PC til rundt 10 lapper, kun PC, skjerm, mus og slikt har jeg.

Om det kommer noe på markedet i løpet av høsten kan jeg vente på det.

Intel basert

Nvidia skjermkort, hatt Ati i 6 år, skal ikke ha det igjen. Må vel ha displayport eller minidisplayport om jeg skal kunne bruke gsync?

Vil gjerne ha gsync om det er mulig.

Ssd boot disk ofc.

DDR3 eller 4?

Edit: ser at det fins gsync skjermkort til 1500, men det er bare 2gb, skjønner at det sikkert er bedre enn mitt 5000kr 5979 kort fra 2010, men vil jeg trenge mer minne på skjermkortet? Gtx 750ti jeg snakker om, nedte steg er liksom 780 til 5000kr, går kanskje an å sette 2 750 i sli?

Endret av Tangier
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

System Requirements for NVIDIA G-SYNC enabled monitors

System Requirements for using modded ASUS VG248QE monitors powered by NVIDIA G-SYNC

Så eneste er med eldre på den listen skjermkort at ytelsen ikke blir like bra.

DDR4 særlig hvis du skal ha høyere en DDR3 1600 mhz så er vel DDR4 ferdig oppsatt fra bios fra første stund, Skal du ha Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz må du størst sansynligvis inn i bios og sette hastigheten manuelt. Men prisene er jo billigere med DDR3 så i dag er vel stort sett Sokkel Lga 2011-3 som støtter DDR4. Men ikke alle slike hovedkort har valgt dette.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hmm ja, virker som PC fortsatt koster en del cash om man skal ha noe greit. En kompis av meg hjalp meg litt pg satte opp dette oppsettet, noen innvendinger?

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1439587&su=23A69BB0-1D25-4C96-A27C-17CF4A4C912B

Kommer litt an på hvor viktig budsjett er for deg. Du kan spare 1000,- på å heller kjøpe en i5-4690k. Selv om den prossessoren du har satt opp utvilsomt er sterkere, kommer ikke forskjellene i de aller fleste spill til å være så voldsomt store.

NetonNet har også dette kortet rimelig billig nå: http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/grafikkort/amd-pci-e/gigabyte-r92803gbwf/202806.7064/

Her kan du spare ytterligere 800,- i forhold til hva du har satt opp. Dette vil gå på bekostning av ytelsen, men igjen; det er ikke snakk om så veldig store forskjeller.

Ellers ville jeg definitivt ha kjøpt en ny prossessorkjøler (CM 212 Evo er svært god) dersom du planlegger å overklokke (noe du absolutt burde gjøre). Vær også obs på at hovedkortet du har satt opp ikke har innebygd wi-fi, så det må du kjøpe eksternt (enten gjennom USB eller PCI-E) dersom du ønsker å benytte det.

Hovedkortet er også litt over-the-top med mindre du har tenkt å ekspandere riggen i fremtiden.

Når dette er sagt, så ville jeg tatt det helt ut dersom ytelse er viktigere for deg enn budsjett. Kjøp en 780 istedenfor, da tar den oppsatte riggen steget opp fra high-mid-range til high :)

Edit: Ups, så nå at du ikke var så gira på ATI-skjermkort (de har forresten blitt veldig mye bedre de siste årene). Da er det bare å glemme det jeg skrev om det :)

Endret av ENord
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hmm ja, virker som PC fortsatt koster en del cash om man skal ha noe greit. En kompis av meg hjalp meg litt pg satte opp dette oppsettet, noen innvendinger?

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1439587&su=23A69BB0-1D25-4C96-A27C-17CF4A4C912B

Kommer litt an på hvor viktig budsjett er for deg. Du kan spare 1000,- på å heller kjøpe en i5-4690k. Selv om den prossessoren du har satt opp utvilsomt er sterkere, kommer ikke forskjellene i de aller fleste spill til å være så voldsomt store.

NetonNet har også dette kortet rimelig billig nå: http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/grafikkort/amd-pci-e/gigabyte-r92803gbwf/202806.7064/

Her kan du spare ytterligere 800,- i forhold til hva du har satt opp. Dette vil gå på bekostning av ytelsen, men igjen; det er ikke snakk om så veldig store forskjeller.

Ellers ville jeg definitivt ha kjøpt en ny prossessorkjøler (CM 212 Evo er svært god) dersom du planlegger å overklokke (noe du absolutt burde gjøre). Vær også obs på at hovedkortet du har satt opp ikke har innebygd wi-fi, så det må du kjøpe eksternt (enten gjennom USB eller PCI-E) dersom du ønsker å benytte det.

Hovedkortet er også litt over-the-top med mindre du har tenkt å ekspandere riggen i fremtiden.

Når dette er sagt, så ville jeg tatt det helt ut dersom ytelse er viktigere for deg enn budsjett. Kjøp en 780 istedenfor, da tar den oppsatte riggen steget opp fra high-mid-range til high :)

Edit: Ups, så nå at du ikke var så gira på ATI-skjermkort (de har forresten blitt veldig mye bedre de siste årene). Da er det bare å glemme det jeg skrev om det :)

Hei.

I am back.

ATI blitt bedre med årene? Er de nå bedre enn Nvidia, eller er det fortsatt snakk om problemer med varme og artifacts, har nemlig hatt det på både 4870x2 og 5970 kortene mine, 5970 har forsåvidt levd helt til nå da, siden jan 2010, så det har jo dugd, men jeg hadde lyst til å gå tilbake til nvidia.

Mye mulig at jeg kanskje skal legge litt ekstra inn i skjermkort, 780 kanskje ikke dumt, men jeg ser at det er en hel gjeng av de på komplett iallfall, også har de GTX 970 også, noen forskjell mellom 980 og 780 annet enn 3gb of 4gb?

Trenger litt guidance her nå, hadde lagt pckjøpet litt på hylla, men har nå tatt det fram igjen :)

Jeg så litt på processorer, og jeg har glemt mye hehe, men dette med cache, på min gamle Core 2 quad fra 2008 har jeg 12mb cache, men mange av de nye processorene har bare 6 og 8 mb, er dette noe jeg burde tenke på?

Oppdateringer:

Om jeg får en high end pc for å legge litt ekstra inn i budsjettet kan jeg fint bla opp noen høvdinger til. opp til 13k-14k totalt kanskje.

Endret av Tangier
Lenke til kommentar

Her:

Den er noen lapper mer enn jeg hadde tenkt meg.

Syntes det ble synd å bruke så mye penger på pc, også bare bruke 3k på skjermkortet.

Kan muligens gå ned til gainward sitt 970 phantom til rett over 3k.

Annet enn det er jeg usikker på hvor jeg kan spare inn noen tusenlapper ekstra.

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1455425&su=0E6CF841-E9DF-4945-A9EF-DC61F6F8B296

Lenke til kommentar

Processoren er nok bestemt.

Hovedkortet er jeg usikker på, kan kanskje gå ned til Z97-A til 1249.

Skjermkort, kan kanskje gå ned til 970 phantom. 3095.

Ram er jeg usikker på, er vel dual channel på de fleste hovedkortene i den prisen, vil iallfall ha 16gb 1600mhz og cl9 eller bedre.

Strømforsyning slet jeg med å finne en med bra reviews som er modulær og forhåpentligvis har lange nok kabler.

Kabinettet er satt.

SSDen kan jeg muligens gå med på å halvere størrelsen, men har ikke lyst :) 989 kr.

Spinnedisk trenger jeg. Ikke mye å hente her.

Kabler tror jeg trengs.

CPUkjøler, her slet jeg med å finne noen som ikke hadde en haug av folk som klagde over støy, blant dårlige reviews måtte jeg opp i over 1000 kr for å finne en bra en.

Om dere har noen innvendinger så er det bare å kommentere

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...