999sss Skrevet 7. september 2014 Del Skrevet 7. september 2014 Hei! Har et loggark i jobbforbindelse, der jeg huker av når jeg har gjort diverse av dagens gjøremål, og ønsker å lage meg et slags enkelt varsel som viser meg at noe må gjøres når klokka når dette tidspunktet. Jeg tenker helt enkelt, å bruke NOW()-funksjonen, som viser hva klokka er akkurat nå, i kombinasjon med en tidsverdi i en annen celle. Når disse er verdiene er nært hverandre så kommer det opp en tekst i en annen rute som forteller meg hva som må gjøres nå. Problemet ligger vel i hovedsak i at jeg ikke klarer å få de to verdiene til å bli like, så formelen ender opp som usann uansett. Om noen har peiling på dette, så setter jeg stor pris på hjelp! Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 7. september 2014 Del Skrevet 7. september 2014 (endret) Dato-tid i Excel er ikke spesielt intuitivt, men det er gøy når du begynner å beherske det. Nevner dette fordi Excel ikke er egnet til det du holder på med. =NOW() oppdaterer seg idet regnearket beregner, og bare da. Det vil si at den viser nåtid bare idet du endrer celler, eller når du trykker F9 for å beregne. Men Excel har ingen klokke, så om arket ligger urørt så viser ikke =NOW() nåtid. Hvis du vil lære dette allikevel, trenger du en forståelse av hva dato-tid er i Excel. Du skal få en kjapp innføring og en lenke videre: En dato er antall døgn siden tidenes morgen. Tidenes mrgen for Microsoft er midnatt til nyttår 1900. Skriv dagens dato (7.9.2014) i en celle og formatter den til desimaltall, så ser du at i dag er 41889. Det vil si at 1 er et døgn. Da er ikke en time 1, men 1/24. Ett minutt er 1/(24*60) og ett sekund er 1/(24*60*60) =NOW() er både dato og tid. La oss for enkelhets skyld si at nå er det søndag klokken 12. NOW er da 7.9.2014 12:00:00, i desimaltall 41889+(12/24) som er 41889,5. Skal du regne bare med datoen, må du fjerne desimalene, skal du regne bare med klokkeslettet må du fjerne heltallet, og trenger du like verdier må du treffe på sekunds presisjon 1/86400 Les mer på http://www.cpearson.com/Excel/datetime.aspx og undersidene som omhandler regning med Dates og Time på http://www.cpearson.com/Excel/Topic.aspx HTH. Beste hilsen Harald Endret 7. september 2014 av Harald Staff Lenke til kommentar
ExcelGuru Skrevet 14. oktober 2014 Del Skrevet 14. oktober 2014 Hei! Har et loggark i jobbforbindelse, der jeg huker av når jeg har gjort diverse av dagens gjøremål, og ønsker å lage meg et slags enkelt varsel som viser meg at noe må gjøres når klokka når dette tidspunktet. Jeg tenker helt enkelt, å bruke NOW()-funksjonen, som viser hva klokka er akkurat nå, i kombinasjon med en tidsverdi i en annen celle. Når disse er verdiene er nært hverandre så kommer det opp en tekst i en annen rute som forteller meg hva som må gjøres nå. Problemet ligger vel i hovedsak i at jeg ikke klarer å få de to verdiene til å bli like, så formelen ender opp som usann uansett. Om noen har peiling på dette, så setter jeg stor pris på hjelp! Hei! Arket her gjør det du vil. Arket rekalkulerer hver minutt, og markerer den timen vi er inne i på døgnet med grønt. Usikker på hvordan du vil bruke det, men her har du i hvert fall funksjonaliteten http://www.excelguru.no/wp-content/uploads/2014/10/Logg.xlsm Vennlig hilsen Ketil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå