Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jeg kan føle pulsen min i fingrene


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å høre pulsen sin kan være pulstinnitus (pulsatile tinnitus) og kan være forårsaket av følgende:

 

Konduktivt hørselstap (dårlig oversatt av meg)

Sykdom i halsarterien

Høyt blodtrykk

Feil i øremusklene

 

Pulstinnitus (pulsatile tinnitus) er ikke farlig i seg selv, bare irriterende.

 

Gå til legen.

Lenke til kommentar

Man bør også huske på at man kan bli "mer følsom" om man går og hele tiden leter etter noe galt, da kan man både høre pulsen sin via vanlig hørsel , kjenne den i brystkassen og ikke minst i fingrene.

 

Uansett så er det lurt å ta en tur til legen, finne ut om det dreier seg om sykdom eller man er bare engstelig for sykdom og finne ut hva man bør gjøre videre.

 

Mitt tips er å slappe av, se på serier og flire litt og ikke tenke på dette, går det da over (du må ikke fokusere på hjertet / pulsen eller prøve å måle det) så er det trolig mentalt.

Lenke til kommentar

 

Det er ikkje normalt å kjenne puls i alle fingrar, berre i tomlane. Dette er grunnen til at vi gjerne måler puls med 2. og 3. finger, men aldri nyttar tommelen.

Jo, dette er helt normalt, og grunnen til at de har sluttet å be folk sjekke puls på førstehjelpskurs. Alt for ofte blir det feil fordi folk bare kjenner sin egen.

 

 

Dette er vel heller fordi det er bortkasta tid å måle puls før ein har gått gjennom grunnleggjande ABC. Dersom ein ikkje oppfyller ABC, er situasjonen kritisk uavhengig av puls. Det betyr ikkje at vi ikkje kan få ei god pulsmåling ved å bruke fingrar, berre at det er lite føremålstenleg i gitt situasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...