VetleM Skrevet 6. september 2014 Del Skrevet 6. september 2014 Hei Jeg har et problem ved at PCN min fryser på ugunstige tidspunkt. Den trenger ikke å ha gjort noe spesielt, og jeg kan spille flere timer/la den stå på i et helt døgn uten at det skjer. Men noen ganger som f eks når jeg skrev her istad så bare låser alt seg. Inne i selve maskinen virker alt til å være på stell men det er jo ikke det. Pcn er ca 3 år gammel. Jeg lurer rett og slett på hvordan jeg finner ut av hvilke del som ikke funker optimalt? Jeg har prøvd flere slike benchmark tester av alle delene og da funker alt tipptopp. Dette er komponentene jeg har nå: 8 GB RAM ASUS-m4a89td Hovedkort LG 24" Skjerm 850W PSU AMD Phenom II X6 3.2 GHz Prosessor WD Green Caviar 2TB Harddisk AMD Radeon 6870 Skjermkort I tillegg har jeg en 126GB SSD disk som jeg kjører OS samt de programmene jeg bruker mest på, Jensen nettverksdings, Logitech G19 Tastatur med Logitech G9x mus. Mvh V Lenke til kommentar
Craxmerax Skrevet 6. september 2014 Del Skrevet 6. september 2014 Eneste tipset jeg har å komme med er å oppdatere BIOSen. Jeg kjøpte et helt nytt hovedkort for et år siden og maskinen frøs hele tida. Alt forsvant når jeg oppdaterte. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 6. september 2014 Del Skrevet 6. september 2014 SSD kan være årsak til at windows fryser. Hvilket merke/produsent og modell er det ? Lenke til kommentar
VetleM Skrevet 8. september 2014 Forfatter Del Skrevet 8. september 2014 Eneste tipset jeg har å komme med er å oppdatere BIOSen. Jeg kjøpte et helt nytt hovedkort for et år siden og maskinen frøs hele tida. Alt forsvant når jeg oppdaterte. Siste oppdatering jeg har er fra American Megatrend 1006, 24.8.10 klarer ikke finne en nyere som jeg kan åpne, den eneste jeg fant var en .ROM fil. SSD kan være årsak til at windows fryser. Hvilket merke/produsent og modell er det ? Det er en OCZ Vertex 2 126GB SSD 2.5" Lenke til kommentar
Barskap Skrevet 8. september 2014 Del Skrevet 8. september 2014 prøv å åpne CMD som administrator (høyreklikk, kjør som administrator) og kjør: SFC /scannow Dersom den ikke finner noe hadde jeg kjørt en memtest. http://www.memtest86.com/ Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 8. september 2014 Del Skrevet 8. september 2014 I helgen opplevde jeg noe lignende. Htpc'en begynte også å fryse randomly. Prøvde 3 forskjellige hk, og bytta mellom 3 forskjellige sett med ram, 2 forskjellige cpu'er, fortsatt samme problem. Etter en dag med feilsøking, fant jeg ut at det var psu'en som var problemet. Bytta over til en 500w, og vips så var problemet borte. Kan prime og gjøre alt uten at pc'en fryser. Du kan prøve en annen psu hvis du har mulighet for det. Men problemet kan ligge andre steder også. Lenke til kommentar
VetleM Skrevet 8. september 2014 Forfatter Del Skrevet 8. september 2014 prøv å åpne CMD som administrator (høyreklikk, kjør som administrator) og kjør: SFC /scannow Dersom den ikke finner noe hadde jeg kjørt en memtest. http://www.memtest86.com/ Windows Ressursbeskyttelse fant ingen integritetsovertredelser. Memtesten er noe som må bootes fra USB? I helgen opplevde jeg noe lignende. Htpc'en begynte også å fryse randomly. Prøvde 3 forskjellige hk, og bytta mellom 3 forskjellige sett med ram, 2 forskjellige cpu'er, fortsatt samme problem. Etter en dag med feilsøking, fant jeg ut at det var psu'en som var problemet. Bytta over til en 500w, og vips så var problemet borte. Kan prime og gjøre alt uten at pc'en fryser. Du kan prøve en annen psu hvis du har mulighet for det. Men problemet kan ligge andre steder også. Har dessverre ingen reservedeler tilgjengelige her jeg er nå. Men takk for informativt svar! Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 8. september 2014 Del Skrevet 8. september 2014 Det er en OCZ Vertex 2 126GB SSD 2.5" Det at maskinen låser seg på tilfeldige tidspunkt er et ganske typisk symptom for dårlig SSD/HDD. OCZ har ikke akkurat vært kjent for å lage de beste SSD-ene, i allefall de som de laget for noen år siden. Mener at deres SSD-er fra noen år tilbake har en grusom feilprosent. Hvor gammel er din? Lenke til kommentar
VetleM Skrevet 8. september 2014 Forfatter Del Skrevet 8. september 2014 Det er en OCZ Vertex 2 126GB SSD 2.5" Det at maskinen låser seg på tilfeldige tidspunkt er et ganske typisk symptom for dårlig SSD/HDD. OCZ har ikke akkurat vært kjent for å lage de beste SSD-ene, i allefall de som de laget for noen år siden. Mener at deres SSD-er fra noen år tilbake har en grusom feilprosent. Hvor gammel er din? Den vil snart bli 4 år, mer eller mindre. Men dette er et nylig problem, ca 2 uker. Men jeg har også lagt merke til at HDD'n min, en WD bråker litt mye i det siste. Men OS'et ligger på SSD'n. Alt fryser når det fryser, altså musikken hakker et par ganger før den fryser helt o.l. Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 8. september 2014 Del Skrevet 8. september 2014 Jeg vet ikke hvordan du kan feilsøke nøyaktig. Noen andre kan kanskje forklare deg hvordan du kan gå fram. Googlet litt, og det ser ut til at SSD-en din er av de dårlige fra OCZ. At den har holdt 4 år er faktisk veldig bra. Hvis du har data du vil ta vare på fra SSD-en så ville jeg anbefalt deg å få kopiert over umiddelbart. En SSD som dør kan ofte dø helt veldig brått. Har du mye programmer på SSD-en din? Hvis du har og du har en ledig annen disk så ville jeg anbefalt deg å klone over med en gang for sikkerhets skyld, så har du en klone i tilfelle det er SSD-en din som holder på å feile. Er det greit å reinstallere så er det selvsagt det aller beste, da får du en helt fresh installasjon. En siste ting, du nevner lagringsdisken din. Selv om den ikke inneholder os-et ditt så vil den og kunne medføre tregt/hakkete system og muligens frys hvis den holder på å feile. Prøv å koble den bort og se om maskinen din fortsatt fryser. Lenke til kommentar
VetleM Skrevet 8. september 2014 Forfatter Del Skrevet 8. september 2014 (endret) Jeg vet ikke hvordan du kan feilsøke nøyaktig. Noen andre kan kanskje forklare deg hvordan du kan gå fram. Googlet litt, og det ser ut til at SSD-en din er av de dårlige fra OCZ. At den har holdt 4 år er faktisk veldig bra. Hvis du har data du vil ta vare på fra SSD-en så ville jeg anbefalt deg å få kopiert over umiddelbart. En SSD som dør kan ofte dø helt veldig brått. Har du mye programmer på SSD-en din? Hvis du har og du har en ledig annen disk så ville jeg anbefalt deg å klone over med en gang for sikkerhets skyld, så har du en klone i tilfelle det er SSD-en din som holder på å feile. Er det greit å reinstallere så er det selvsagt det aller beste, da får du en helt fresh installasjon. En siste ting, du nevner lagringsdisken din. Selv om den ikke inneholder os-et ditt så vil den og kunne medføre tregt/hakkete system og muligens frys hvis den holder på å feile. Prøv å koble den bort og se om maskinen din fortsatt fryser. Høres ut som at SSD'en kan være et problem ja. Men to år siden reformatting så det trengs vell en slik en uansett. Tar over dokumentene jeg trenger nå med en gang. Endret 8. september 2014 av VetleM Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 8. september 2014 Del Skrevet 8. september 2014 Er du usikker på lagringsdisken din også så bør du ikke kopiere over kun til den men også til et tredje medie, usb pinne f.eks. Lenke til kommentar
VetleM Skrevet 8. september 2014 Forfatter Del Skrevet 8. september 2014 Er du usikker på lagringsdisken din også så bør du ikke kopiere over kun til den men også til et tredje medie, usb pinne f.eks. Tok en kopi til både intern- og ekstern- harddisk. Finnes det noen måter å stresse harddisken for å sjekke om den tåler det? Jeg har merkelig nok ikke opplevd en frysning idag, enda. Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 8. september 2014 Del Skrevet 8. september 2014 Tror ikke det finnes program for å direkte "stresse" en harddisk, men det finnes mange programmer for å måle ytelsen til en SSD/HDD. Performancetest og Aida64 er to av de. Ellers så finnes det programmer for å lese SMART data fra SSD/HDD. Disse dataene kan som oftest gi en god pekepinne på helsetilstanden. Speedfan er ett program som gjør dette. Kan lastes ned herfra http://www.techspot.com/downloads/547-speedfan.html Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 8. september 2014 Del Skrevet 8. september 2014 Ellers så kan du også se i hendelseslisten om det er noen hendelser der som kan relateres til når maskinen din fryser. Hvor lenge er det siden problemet oppsto? Lenke til kommentar
Nado Skrevet 8. september 2014 Del Skrevet 8. september 2014 Dersom det er harddisken så kan du begynne med å sjekke her http://crystalmark.info/software/CrystalDiskMark/index-e.htmlDet vil gi deg en rask overview om det er noe galt. Dersom det ikke hjelper så må du nok sjekke om det er noen bad sectors med f.eks Partition Wizard (home edition er gratis) http://www.partitionwizard.com/help/disk-test-surface.htmlJeg ville anbefalt å åpne kabinettet og fjernet alt støv fra skjermkort osv. Lenke til kommentar
VetleM Skrevet 9. september 2014 Forfatter Del Skrevet 9. september 2014 Ellers så kan du også se i hendelseslisten om det er noen hendelser der som kan relateres til når maskinen din fryser. Hvor lenge er det siden problemet oppsto? Ca 2 uker siden det startet. Hvor finner jeg hendelseslisten? Hele gårsdagen sto PCN på , selv når jeg var ute/jobb så fryste den ikke. Idag fryste den 10 minutter etter at jeg åpnet spotify. Dersom det er harddisken så kan du begynne med å sjekke her http://crystalmark.info/software/CrystalDiskMark/index-e.html Det vil gi deg en rask overview om det er noe galt. Dersom det ikke hjelper så må du nok sjekke om det er noen bad sectors med f.eks Partition Wizard (home edition er gratis) http://www.partitionwizard.com/help/disk-test-surface.html Jeg ville anbefalt å åpne kabinettet og fjernet alt støv fra skjermkort osv. Jeg har fjernet alt støv og plugget inn/ut samtlige kabler. Når det kommer til testen la jeg ved resultatene. Ser ut som det er endel "Errors" Lenke til kommentar
Nado Skrevet 9. september 2014 Del Skrevet 9. september 2014 Ellers så kan du også se i hendelseslisten om det er noen hendelser der som kan relateres til når maskinen din fryser. Hvor lenge er det siden problemet oppsto? Ca 2 uker siden det startet. Hvor finner jeg hendelseslisten? Hele gårsdagen sto PCN på , selv når jeg var ute/jobb så fryste den ikke. Idag fryste den 10 minutter etter at jeg åpnet spotify. Dersom det er harddisken så kan du begynne med å sjekke her http://crystalmark.info/software/CrystalDiskMark/index-e.html Det vil gi deg en rask overview om det er noe galt. Dersom det ikke hjelper så må du nok sjekke om det er noen bad sectors med f.eks Partition Wizard (home edition er gratis) http://www.partitionwizard.com/help/disk-test-surface.html Jeg ville anbefalt å åpne kabinettet og fjernet alt støv fra skjermkort osv. Jeg har fjernet alt støv og plugget inn/ut samtlige kabler. Når det kommer til testen la jeg ved resultatene. Ser ut som det er endel "Errors" Fra det jeg kan se så er det ingen problemer med diskene i følge disse testene - Helse Status: God Har du installert noe programvare i det siste før det begynte å skje? Kjør en virusskan og, bruk https://www.malwarebytes.org/ som skal vær ganske god. Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 9. september 2014 Del Skrevet 9. september 2014 Regner med du har W7. Hendelseslistene finner du i "Min datamaskin>Behandle>Hendelsesliste". Har du installert de siste oppdateringene til Windows? Tenker spesielt på KB2982791 og KB2970228. Gå inn på "Kontrollpanel>Programmer og funksjoner". Tryk på "Vis installerte oppdateringer". Bla deg ned til "Microsoft Windows" og se etter disse to oppdateringene om de er der. Disse to oppdateringene har kjente problemer og bør ikke være installert. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. september 2014 Del Skrevet 9. september 2014 OCZ disken som viser temperatur smart data til 1°C Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå