Bordplate Skrevet 6. september 2014 Del Skrevet 6. september 2014 Hei Har akkurat flyttet mine Dynavoice M-65 høyttalere og en Yamaha RX797 til leiligheten min. Alt er 3-4 år gammelt, men har fungert ypperlig til nå. Jeg fikk akkurat satt opp anlegget og prøvde å høre på litt musikk, da oppdaget jeg at den høyre høyttaleren høres litt innestengt ut og når hverken så lavt eller høyt i frekvensområdet som den venstre. Har prøvd å endre på kanalene til forsterkeren, byttet fra L og R, prøvde andre kilder, andre innganger osv og kommet frem til at det er høyttaleren det må være noe galt med. Kan høyttaleren ha blitt skadet under transport? Evt hva er problemet? Lenke til kommentar
Akse Skrevet 6. september 2014 Del Skrevet 6. september 2014 Kan broene på tilkoblingsterminalen ha falt av? Da vil evt. kun noen av elementene spille. Se etter koblingsfeil. Evt. kan det jo være transportskade på delefilter. Man må rett og slett feilsøke. Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 6. september 2014 Forfatter Del Skrevet 6. september 2014 Må jeg åpne noe for å finne ut det? Lenke til kommentar
Akse Skrevet 6. september 2014 Del Skrevet 6. september 2014 Hvis høyttalerene dine støtter bi-wiring skal det ligge skinner mellom terminalene oppe og nede. Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 6. september 2014 Forfatter Del Skrevet 6. september 2014 Ja riktig. Det er skinner og de er til stedet på begge høyttalere. Har prøvd alle alternativer av kanaler, kilder og inputs. Alle elementene spiller også, men de har ikke den punchen og klarheten de skal ha. Det er som om du lukker døra til lytterommet og hører utenfra, sånn høres det ut... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. september 2014 Del Skrevet 6. september 2014 Koble fra skinnene og prøv to terminaler av gangen. Da kan du kanskje høre om det er kun lyd i bass, eller om det kanskje bare er lyd i mellomtone/diskant (avhengig av hvordan høyttalerne dine er oppbygd). Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 6. september 2014 Forfatter Del Skrevet 6. september 2014 Med skinner er det i alle fall lyd/vibrasjon fra alle elementene (diskant, mellomtone og basser). Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 6. september 2014 Forfatter Del Skrevet 6. september 2014 Koble fra skinnene og prøv to terminaler av gangen. Da kan du kanskje høre om det er kun lyd i bass, eller om det kanskje bare er lyd i mellomtone/diskant (avhengig av hvordan høyttalerne dine er oppbygd). Hei! Forsøkt både HF og LF nå uten brua samt en kobling med brua slik den andre høyttaleren står. Fremdeles samme problem. Prøvde nå og sammenligne hvert enkelt element i høyttalerne opp mot hverandre så langt mine øre klarte og for meg virker bass og mellomtone å være identiske i begge som betyr at det er diskanten det kanskje er noe problem med noe som gir mening i forhold til det lydbilde de enkelte gir opp mot hverandre. Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 8. september 2014 Forfatter Del Skrevet 8. september 2014 Har nå prøvd å diagnostisere litt og prøvd å koble ett og ett element opp mot forsterkeren. Diskant; ikke-spillende, mistenker sprengt/ødelagt på annet vis. Heldigvis er orginale diskanter å oppdrive fra selgeren selv, hvis ikke kom jeg på at jeg er innenfor på reklamasjonsretten fordi høyttalerne ikke er så gamle. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. september 2014 Del Skrevet 8. september 2014 Håper ikke du har koblet diskantelement rett på forsterker uten delefilter. Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 8. september 2014 Forfatter Del Skrevet 8. september 2014 Jo, ringte Surround.no og de foreslo det selv så lenge det var på veldig lavt volum. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 8. september 2014 Del Skrevet 8. september 2014 Håper ikke du har koblet diskantelement rett på forsterker uten delefilter.Det går fint det. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. september 2014 Del Skrevet 8. september 2014 Håper ikke du har koblet diskantelement rett på forsterker uten delefilter.Det går fint det. Har hørt flere si det samme bare for å måtte kjøpe nye diskanter etter spolen brant opp. Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 9. september 2014 Forfatter Del Skrevet 9. september 2014 Ny diskant bestilt. Krysser fingrene for at det funker og at det er ferdig innstallert før helgen :-) Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 12. september 2014 Forfatter Del Skrevet 12. september 2014 Ny diskant installert, problem løst! Noen som vet om jeg bør være forsiktig i tiden fremover til diskanten er ferdig innspilt eller kan man kjøre rett på? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 Kjør på. Innspilling av høyttalere er bare en myte. Dvs. lyden kan forandre seg etterhvert men det er ikke som med motorer at alt kan gå til helvete hvis du ikke gjør det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå