Gå til innhold

Dragon Age eller The Witcher

36 stemmer

1. 1. The Witcher, eller Dragon Age?

• The Witcher
      26
    • Dragon Age: Origins
      10

Anbefalte innlegg

Heisann! :)

Egentlig burde vi hatt en "Den store spilldiskusjonstråden", eller noe.. ble litt drøyt å starte en helt egen tråd om dette, men, men.. :)

Jeg har spilt en del (men aldri fullført) Dragon Age: Origins, og litt av The Witcher! Begge er spill som passer meg midt i blinken, men de er så massive at det stort sett har blitt til at jeg har kommet et stykke på vei, så har det blitt en lengre pause et sted, slik at neste jeg gang jeg har plukket det opp igjen, så har jeg alltid begynt på nytt..

Vel, det gjelder denne gangen også..

Men, nå at The Witcher 3 og Dragon Age: Inquisition kommer iløpet av høsten(?) så bør jeg begynne fra starten igjen..

Hva synes folket? Ikke sikkert at jeg hører på flertallet, men hadde vært interessant å høre hva dere synes? :)

The Witcher, eller Dragon Age?

Takker for innspill! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dragon Age 2 var en gedigen skuffelse, og det ser ut som om Bioware ikke har lært noe som helst av kritikken de har fått for DA2 og ME3 når man ser på hvilken vei DA3 har gått.

The Witcher 1 har jeg ikke klart å fullføre selv, men The Witcher 2 er fantastisk selv om det også er et ganske stort avvik fra forgjengeren. Av det vi har sett av Witcher 3 hittil virker det som om de har forbedret action-delen av spillet så det er lettere å komme seg rundt uten at dette har gått på bekostning av RPG-elementene, så min stemme går dermed til The Witcher-serien.

Lenke til kommentar

Takk for innspill! :)

Ja, har hørt DA2 var langt fra så bra.. :( Men, jeg har ikke hørt noe spesielt angående DA3.. Hva mener du at de gjør med DA3 som de burde ha lært av de to andre spillene?

Jeg var litt redd at "tactial camera" skulle være borte, men ifølge videoer ser det ut til å være på plass?!

Hvordan er TW2 et avvik, forresten? Jeg mener å ha fått med meg at TW2 var generelt bedre enn TW?

Takk igjen! :)

Lenke til kommentar

Takk for innspill! :)

Ja, har hørt DA2 var langt fra så bra.. :( Men, jeg har ikke hørt noe spesielt angående DA3.. Hva mener du at de gjør med DA3 som de burde ha lært av de to andre spillene?

Jeg var litt redd at "tactial camera" skulle være borte, men ifølge videoer ser det ut til å være på plass?!

Hvordan er TW2 et avvik, forresten? Jeg mener å ha fått med meg at TW2 var generelt bedre enn TW?

Takk igjen! :)

Har ikke fulgt med så voldsomt nøye på DA3, jeg har merket meg er at gameplayet virker mer action-orientert enn DA2 og at fokuset i spillet virker å være mer fokusert på romanser, innredning av borgen din, og flashy effekter i kamp enn å faktisk gjøre gameplayet mer interessant.

The Witcher 2 er et action-RPG, The Witcher 1 er et rent RPG, det er forskjellen.

Lenke til kommentar

Dragon age Origins er mitt første møte med et spill jeg falt 100% pladask for , jeg har alltid elsket spill men aldri vært i en form for transe som dragon age origins satte meg i , det var nærmest det 90% av tankene mine gikk til perioden jeg spilte det spillet. Uten tvil blant de beste 70 timene jeg har hatt i et spill. Dragon Age Origins er og blir nok mitt favoritt spill i lang tid fremover. Desverre har det fått et utrolig ufortjent rykte på seg etter makkverket Dragon Age 2 (som overhode ikke er en oppfølger og kan lett oversees). Stemmer derfor lett på dragon age origins under denne avstemningen. De som mener dragon age er søppel er nok folk som har hoppet på hate trainet etter dragon age 2, og faktisk aldri rørt spillet selv..

The witcher 1 og 2 har jeg og spilt , fantastisk gode spill, 1eren tar litt tid å komme inni da kontrollsystemet ikke helt sitter, 2eren sitter det derimot spot on, og er blant de mest grafisk imponerende spillene jeg har spilt. Men opplevelsen disse spillene ga meg kan egentlig ikke sammenlignest med det dragon age origins ga meg.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for innspill, folkens! :)

Ser det er noen delte meninger her og der..

Men ja, aebriol, begge deler! Spørs bare hvem av dem som jeg skal satse på først! ;) hehe..

Jeg er ikke enig i at Dragon Age (Origins) er søppel. Som Evil-Duck sier, så er DA:O veldig så magisk, og jeg har selv falt pladask for det spillet, mer enn TW(1).

Slik det er i hodet mitt, så er DA:O et bedre spill enn TW, men jeg er mer gira på å spille TW2 og TW3 enn jeg er å spille DA2/3! :p hehe..

Har fortsatt ikke begynt å spille noe enda..

EDIT: Men jo, jeg synes de kan sammenlignes, forresten.. Begge er anerkjent for å være gode rollespill! :)

Endret av Bone
Lenke til kommentar

Det som og kan være vesentlig for hvilket du skal spille først ettersom det er etablert at du skal spille begge er at dragon age origins med litt DLC og awakening expansion packen kan ta oppimot 90 timer å fullføre om du tar deg litt tiden å ikke bare rusher igjennom, i tilleg er det gjennspillingverdi til 1000. Witcher 1 tar derimot rundt en 30-40 timer med samme mentalitet. Er derfor litt fortere gjort å spille gjennom witcher.

De som er villige å fraskrive seg helt fantastisk gode spill fordet de er utgitt av en publisher de ikke liker er litt latterlig. Jeg er ikke enig med business modellen til EA, men jomma meg har de gitt oss noe gode spill gjennom årene, deriblant min absolutt favoritt spill serie, mass effect.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dragon Age var fantastisk, men så er jeg svak for partybaserte rollespill. Kom aldri helt inn i The Witcher, selv om det helt klart var et bra spill. Kanskje det var slåssesystemet jeg ikke helt falt for. Var samme greia med The Witcher 2, i grunnen et vanvittig imponerende spill (grafikk, historien, osv), men plutselig mistet jeg bare motivasjonen til å spille videre der også. Noe som manglet, uten at jeg helt klarer å sette fingeren på hva det var.

Dragon Age 2 var bare katastrofalt dårlig. Har ingen tro på at Inquisition kommer til å bli noe bedre. Lenge siden Bioware har laget noe bra nå.

Lenke til kommentar

Lenge siden Bioware har laget noe bra nå.

San bortsett fra det siste spillet de ga ut ? Mass Effect 3, som var et sabla godt spill! Selv om det var en del drama rundt slutten på det spillet så tror jeg det vil bli avslørt noen saker i mass effect 4 som gir slutten på mass effect 3 en helt ny mening.

Eneste brøleren bioware har hatt i min bok er DA2, SWTOR kan nok diskuteres, men da jeg selv ikke er glad i MMOs hoppet jeg fint over denne.

Beklager at jeg kansje kan virke litt krass, men synst bioware får ufortjent mye pes, jeg har vertfall ikke mistet troen til studioet pga en dårlig spillutgivelse.

Lenke til kommentar

Gode poenger, Evil-Duck!

Jeg er nok en completionist, og regner med å være i toppsjiktet når det gjelder timer brukt. Jeg er ganske treg/nøye av meg, og koser meg alltid.

Har selv heller ikke mistet troen på Bioware. Likte godt ME3 selv (hele serien!). Men, jeg rundet spillet en stund etterpå, etter de hadde "fikset det" (uten at jeg faktisk vet hva som var problemet slutten, det har jeg aldri fått med meg helt), men fikk i hvert fall den "beste slutten" ifølge noen steder.

Lenke til kommentar

Dramaet med slutten var vel i hovedsak at du fikk 3 valg , hvordan du ellers hadde gjort det i spillet betydde ingenting, med untak av et 2 sekunders klipp av en brystkasse om du valgte den "rette" og hadde så høy readyness raiting som mulig. Men om Indoctrination teorien (et google søk unna så finner du mye om denne teorien) stemmer, og blir avslørt i ME4 gir slutten 100% mening å er på kanten av et mesterverk i mine øyne.

Lenke til kommentar

Ikke helt enig med Evil Duck her, Både Dragon Age og Mass Effect serien har mistet noe av sitt særpreg som de hadde i starten av.

Karakterutviklingen og strategi elementene var bedre i Feks Da 1 enn Da2 , I MAE 1 ser man at man har mer utstyr og det skjer en simplifisering ved overgangen til Mae 2 som blir forsterket i den tredje.

Fokuset på dialogene er jo der , men det er ikke så viktig med hvilken type karakter du har ( Karisma osv ) men litt mer hva som har blitt gjort i spillet og hvilke mini oppdrag du har tatt.

Witcher derimot har ikke den samme bakgrunnen som DaO har og er på mange måter både et mindreverdig spill og på mange måter et langt bedre spill. Må si at kampsystemet ikke er det beste med spillet , men de mange valgene man tar og måten karakteren man spiller utvikler seg er noe av det bedre jeg har spilt i de siste årene.

Det bør også gies kudos for alle utvidelsene som har kommet uten at vi har måttet punge ut ekstra , rakk aldri å spille Witcher 2 igjen (fullførte det) da de store utvidelsene kom så litt usikker på status der , men har hørt bare lovprisning av dem.

Jeg har mistet troen på Bioware rett og slett, heldigvis så finnes det mange andre utviklere , både små og store som kommer til å ta over fullstendig med gode spill lanseringer.

Lenke til kommentar

San bortsett fra det siste spillet de ga ut ? Mass Effect 3, som var et sabla godt spill! Selv om det var en del drama rundt slutten på det spillet så tror jeg det vil bli avslørt noen saker i mass effect 4 som gir slutten på mass effect 3 en helt ny mening.

Eneste brøleren bioware har hatt i min bok er DA2, SWTOR kan nok diskuteres, men da jeg selv ikke er glad i MMOs hoppet jeg fint over denne.

Beklager at jeg kansje kan virke litt krass, men synst bioware får ufortjent mye pes, jeg har vertfall ikke mistet troen til studioet pga en dårlig spillutgivelse.

Syns Mass Effect 3 var relativt kjedelig i forhold til toeren. Mange har klaget over slutten, men jeg kom meg ikke til slutten en gang. Var noe tamt over det hele, både karakterene og historien. For meg har deres 3 siste spill alle vært veldig skuffende (at SWTOR ble laget fremfor Kotor 3 er i seg selv helt idiotisk), men jeg kan være enig i at ME3 ikke var på DA2-nivå i elendighet.

Lenke til kommentar

Knapt sammenlignbare spill. Bare EA er god nok grunn til å holde seg unna Dragon Age.

Knapt sammenlignbare spill....??? hvor like skal spill egentlig være før det er lov å sammenligne?

Folk som slenger ut i hytt og pine at ting ikke kan sammenlignes har ikke forstått poenget med å sammenligne. Når man sammenligner så er man ikke nødvendigvis ute etter å bare finne likheter, men også forskjeller. Verdien av å sammenligne to ting ligger i årsaken til at sammenligningen blir gjort, ikke i objektene som blir sammenlignet. To HELT forskjellige spill kan helt fint sammenlignes.

Dragon age 1 er i alle fall ett mye mer polert spill enn witcher 1. Men withcher har mye sjel, og en oppfølger som i aller høyeste grad er verdt å spille. Nummer 3 ser også ut til å bli ett fantastisk spill. Om målet er å spille seg gjennom alle 3 spillene i en av seriene, så er mitt råd withcer. Om du bare kommer til å spille det første spillet i en av sierene, så "kan" det hende at Dragon age er ett bedre valg.

Lenke til kommentar
SNIP!

Endringer betyr ikke nødvendigivs at spillene blir dårligere, Mass effect 2 er et overlegent spill i forhold til eneren, Den rundt 60 timers kampanjen man finner i mass effect 2 er mange hakk bedre enn den rundt 25-30 timers kampanjen man finner i mass effect 1. Mass effect hadde loot, mye loot , alt for mye loot, par dette sammen med et loot system som ikke fungerer optimalt og du har med en gang problemer. AI'en på teamet ditt er ikke helt go i ME1 så har vi jo den beryktede og forhatte makoen, som jeg selv ikke hadde noe imot , men som veldig mange andre ikke likte overhode. Uansett hvor mye jeg elsket ME1 ser jeg helt klart en del feil i det spillet.

Mass effect 2 disher opp med en helt enormt forbedret AI, dropper loot systemet til glede for noen og til forargelse for andre , gir kampene langt bedre flyt og dynamikk og gjør biotics faktisk brukbare i kampens hete. Historien, karakterene og hvordan disse utvikler seg (som er det absolutt viktigeste i ME) gjennom spillene har og noe fantastisk over seg, som jeg ikke vil diskutere i detalj da jeg ikke vil spoile disse fantastiske spillene for noen som eventuelt ikke har spilt dem enda. 2eren er rett og slett et langt mer polert og bedre spill enn mass effect 1 var etter min og de fleste andre sin mening. At de har valgt å forenkle det i form av å droppe loot og sette opp en litt mer forstålig leveling system synst jeg var helt greit, men forstår og de som ble skuffet over at de droppet dissa rpg elementenne.

Mass effect 3 er jo og et spill som er ganske populært å hate. I mitt syn er den eneste virkelig drastiske feilen de gjorde med mass effect 3 var å lage forgjengeren så sabla bra. Det nådde ikke helt opp til ME2 og ble da autmatisk stemplet som et dårlig spill, men ta det ut av den konteksten og du står igjen med et spill som formidler en helt fantastisk historie med karakterer du har lært å kjenne gjennom de 2 første spillene som du faktisk bryr deg om. Videre skal jeg nå si et ord som mange er lettere alergisk mot, DLC... Om du faktisk kjøper alle DLCer til ME3 er historien som blir fortalt gjennom disse helt utrolig gode, samt det er en absolutt er en liten godbit for oss som har lest novelenne og tegneserienne (som og gir veldig mye til historien ellers i spillet) . Med alt dette tratt i betraktning synst jeg faktisk at ME3 da er det beste spillet i hele serien. Men skal ikke si meg uening i at ME3 i sin opprinnelige form ikke helt nådde opp til det ME2 hadde.

Dette er jo mine meninger selvsagt og forstår at andre kansje ikke har de samme meningenne, forstår og at ikke alle kan dedikere seg like mye som meg med å lese seg opp på universet i like stor grad. Men fra en enorm mass effect fan , så er jo dette vertfall det jeg mener.

At dragon age 2 var en katastrofe sier jeg meg dog helt enig i, så det skal jeg ikke krangle på...

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Sånn bortsett fra at ME3 var middelmådig tvers igjennom, når det beste med et RPG-spill er multiplayeren er det noe alvorlig galt.

Etablerte karakterer ble slaktet og skrevet om til hva Hack Walters mente passet "historien," historien ga veldig lite mening, og dialogene hadde en kvalitet som minner om hva en tiåring skriver.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...