Thor. Skrevet 6. september 2014 Del Skrevet 6. september 2014 (endret) Hei. Erfaren PC-bygger her. Testet hovedkort, "cpu_led1" lyser rødt og debug-displayet viser "00". Plasserte alt på stuebordet (ikke strømførende) og testet med kun det mest nødvendige tilkoblet. Dette var da cpu, 1 stick med ram, 8 pin og 24 pin strømkontakter. Ingen andre ting tilkoblet psu. Problemet over oppstår uansett hva jeg prøver. Testet med kun en rambrikke i spor 1, 2, 3 og 4. Byttet også ut med en annen rambrikke og prøvde til og med uten. Alle forsøk gir samme respons, rød led og koden 00. Kobler jeg fra alle 8 pins lyser led men ikke debug-displayet som normalt viser "00" Tar jeg ut CPU vil ikke psu starte (som forventet egentlig, måtte prøve). Har ikke andre cpu-er eller strømforsyninger å teste med. Specs: https://prisguiden.no/liste/149797 og en 3 år gammel 700W psu Noen tips? Endret 6. september 2014 av Thor. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 6. september 2014 Del Skrevet 6. september 2014 Vil tippe dødt HK ved første gjetting Går utifra at du har clearet cmos og tatt ut batteriet? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 6. september 2014 Del Skrevet 6. september 2014 Tja, 00 koden er kjip. Den får ikke til å starte POST og får dermed sannsynligvis ikke kontakt med CPU. Det betyr som regel defekt HK eller defekt CPU. Oftere er det HK da det er noe mer sårbart, men fullt mulig det er CPU også. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 6. september 2014 Forfatter Del Skrevet 6. september 2014 Hmm. Ja, får ikke bilde overhodet. Manualen ber meg ta ut og sette inn igjen cpu. Har gjort dette, og samtidig "ruglet" forsiktig på cpu for å være sikker på at alle pinnene på hk er i kontakt med cpu. Får jo "kontakt" ettersom hk ikke slår seg på uten cpu. Men om de snakker sammen er en annen sak. Hva burde jeg sende inn først? HK og CPU er kjøpt på to forskjellige nettbutikker, cdon og multicom. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 6. september 2014 Del Skrevet 6. september 2014 Ville nok definitivt ha satset på HK i første omgang Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 6. september 2014 Del Skrevet 6. september 2014 Hmm. Ja, får ikke bilde overhodet. Manualen ber meg ta ut og sette inn igjen cpu. Har gjort dette, og samtidig "ruglet" forsiktig på cpu for å være sikker på at alle pinnene på hk er i kontakt med cpu. Får jo "kontakt" ettersom hk ikke slår seg på uten cpu. Men om de snakker sammen er en annen sak. Hva burde jeg sende inn først? HK og CPU er kjøpt på to forskjellige nettbutikker, cdon og multicom. Tja, med kontakt så tenker jeg mer på at de klarer å kommunisere. Klarer den ikke starte POST, så er det noe veldig galt med den. For å få noe på skjermen så må den gjøre seg ferdig med POST, eller i det minste komme langt uti. Her i gården så viser den 00 selv om du tar ut CPU. HKet vil og MÅ kunne starte før CPU. Men om den er satt opp slik at lys og slikt ikke starter før den oppdager en CPU kan jo være. Ja, HK kommuniserer med PSUen og sier fra når den skal starte, og vil alltid være tilkoblet strøm (5V standby). Når spenningen er rapportert som grei, og den leverer nødvendig for å starte, så må HKet og CPUen starte opp enkle 3,3V kretser, inklusive VRM-kretsen på HKet som mater CPUen med strøm. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 6. september 2014 Forfatter Del Skrevet 6. september 2014 Da blir det nok RMA på hovedkort på mandag. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 16. september 2014 Forfatter Del Skrevet 16. september 2014 (endret) Oppdatering: Ingen feil på HK, testet to forskjellige, identiske hovedkort nå. Har også testet med splitter ny PSU fra Cooler Master. Vipper mer og mer over på CPU som feilkilde. Endret 16. september 2014 av Thor. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 16. september 2014 Forfatter Del Skrevet 16. september 2014 UPDATE!Ser at bios versjon på hovedkortet er 1.10-15AI følge denne listen støttes ikke min cpu før versjon 1.60 http://www.asrock.com/mb/Intel/Z87M%20OC%20Formula/?cat=CPU "i5 4690K" Spørsmålet da er hvordan jeg skal greie å oppdatere bios uten CPU. Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 16. september 2014 Del Skrevet 16. september 2014 Det greier du ikke Men du har vel ikke en kjenning som har en cpu ekstra? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 16. september 2014 Del Skrevet 16. september 2014 kan jo eventuelt kjøpe noe billig dritt du kan sette inni i mellomtiden? Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 17. september 2014 Forfatter Del Skrevet 17. september 2014 Billigste cpu som fungerer på 1.10 bios koster 500+. Blir borte fra maskinen i to uker nå så prosjektet er satt på vent inntil jeg er tilbake. Får se hva nettbutikken sier. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 Man har jo alltids bytterett da. Pakker du den opp fint, så er det nok ingen som nekter deg å sende den tilbake etter den kjappe bruken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå