Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Nå vil IS "krigere" hjem ja

Delvis

Anbefalte innlegg

Slutt og oppfør deg som et barn.

Hver gang du ikke klarer snakke redelig for deg og dine meninger, kommer du med slike billige hersketeknikker, og så for å toppe tøvet påstår du at du har utvidede "skills" hva angår "psykologi" ..

Forstår du ikke at jeg oppfatter deg som en arrogant bedrevitende feiging, når du velger den strategien?

Jeg redegjør alltid for det jeg skriver, mulig det ikke er godt nok forklart, mulig det er for vanskelig å forklare skriftlig på et forum som dette, mulig meddebattanter ikke ønsker og tenke selv.

Jeg har sagt mange ganger at jeg ikke er psykolog, men adferdanalytiker. Uansett så spiller det liten rolle. Hersketeknikk er et begrep som stadig kastes ut av kvinnfolk når de møter motstand, et begrep oppfunnet av et kvinnemenneske fra AP.

Hvordan du oppfatter meg spiller liten rolle. Vi to har diskutert flere saker de siste måneder. Der vi både har vært svært så enige og svært så uenige. Det er bra for demokratiet. At debatten av og til går litt varm, er helt naturlig. Jeg belager selvsagt min ufinhet når jeg er det, gjør du det samme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil tro pipa får en annen lyd fra en del her inne den dagen et terrorangrep skjer i Norge fra en av disse, eller i disse kretser. For det kommer til å skje, det er bare et spørsmål om tid.

Nå har jeg ikke satt meg inn i lovene og reglene for disse, og juss er ikke mitt sterkeste fag, for å si det sånn. Men om det har seg sånn at disse skal hjelpes hjem og slippes rett ut på gata i Norge igjen, så er det åpenbart noe feil med lovverket vårt. Disse er en fare for rikets sikkerthet, og bør absolutt tas ut av samfunnet på en eller annen måte. De er farlige, og vil være resten av livet sitt. Noen mennesker er rett og slett bare skrudd i hodet, og samfunnet bør beskyttes mot disse.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Slutt og oppfør deg som et barn.

Hver gang du ikke klarer snakke redelig for deg og dine meninger, kommer du med slike billige hersketeknikker, og så for å toppe tøvet påstår du at du har utvidede "skills" hva angår "psykologi" ..

Forstår du ikke at jeg oppfatter deg som en arrogant bedrevitende feiging, når du velger den strategien?

Jeg redegjør alltid for det jeg skriver, mulig det ikke er godt nok forklart, mulig det er for vanskelig å forklare skriftlig på et forum som dette, mulig meddebattanter ikke ønsker og tenke selv.

nei, du redegjør ikke, som vanlig, og resten av fyllmassen du forsøker å lage en slags posting av, hopper jeg over, og spør for siste gang:

Hva betyr: "gjør det du må", rent konkret og i sammenhengen med vår håndtering av is-krigerne?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Problemet er at mange av dem er født og oppvokst her i landet. De er født med statsborgerskapet, derfor Norske.

Da stiller de i samme klasse som ABB og kan derfor ikke fratas statsborgerskapet?

Nå har jeg ikke satt meg inn i lovene og reglene for disse, og juss er ikke mitt sterkeste fag, for å si det sånn. Men om det har seg sånn at disse skal hjelpes hjem og slippes rett ut på gata i Norge igjen, så er det åpenbart noe feil med lovverket vårt. Disse er en fare for rikets sikkerthet, og bør absolutt tas ut av samfunnet på en eller annen måte. De er farlige, og vil være resten av livet sitt. Noen mennesker er rett og slett bare skrudd i hodet, og samfunnet bør beskyttes mot disse.

Norge har endret lovverket spesifikt med tanke på disse. Det er forbudt å reise til utlandet å bedrive terror. Om det kan bevises at en person som kommer hjem har sluttet seg til IS så vil personen bli straffeforfulgt.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Norge har endret lovverket spesifikt med tanke på disse. Det er forbudt å reise til utlandet å bedrive terror. Om det kan bevises at en person som kommer hjem har sluttet seg til IS så vil personen bli straffeforfulgt.

Så er spørsmålet. Hvordan kan vi bevise dette? Klarer vi å bevise at de er der for å drive terror? Lett for dem å si at de er i Syria eller Irak for å besøke venner og familie eller drive humanitært arbeid.

Skal vi la terrorister gå fritt rundt på gata, fordi det ikke kan bevises, selv om vi egentlig vet hva de holder på med?

Lenke til kommentar

Synes denne tråden er utrolig lesing !!

Det er forferdelig at norske statsborgere har dratt ned til denne konflikten for å utøve vold og urett mot andre, men det at noen kan foreslå at vi skal ofre det norske demokrati som en løsning for å håndtere dette synes jeg er helt blåst. Breivik fortjente pisking på torget, og det gjør nok mange av disse tråden handler om også - men da hadde det nok egentlig vært Norges demokrati som hadde stått i gapestokken og tatt imot piskeslagene. Jeg både ønsker og håper at de folka som dro ned får som fortjent, men er jeg villig til å ofre staten Norge for det?

Veltalende og velskrevne mennesker uten evne til å se forbi sin egen nese er en farlig kombinasjon. Mange av disse feiger nå ut og ønsker å komme tilbake til Norge, men jeg registrerer at vi kanskje har nok av disse fra før av? Denne tråden har iallefall for meg vært en tankevekker i hvor enkelt ekstremisme gror frem - like enkelt som å gi et lite barn en pakke med fyrstikker uten å la det bekymre seg over hvor det skal sove dagen derpå.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Altså disse islamistene, de er jo ganske rare.

Arfan Bhatti sa nylig i Dagbladet at han "ikke kunne bo i Norge fordi det var et ikke-islamsk land" (løst etter hvordan jeg husker det).

Så hvordan kan denne Arfan Bhatti få seg til å si dette når han åpenbart må kjenne flere islamister som bor i Norge! Og noen av disse islamistene har jo rollen som propagandaministere og rekruterere. Det vil si at de bare skal spre budskapet sitt, provosere mest mulig og overtale folk til å reise til Syria/Irak. Disse er da åpenbart islamister, men hvordan kan Bhatti forstå at de velger å bo i Norge? Det går jo rett imot hva han sier selv.

Ukonsistente idioter. Bhatti skal ha for at han reiste, det setter hele landet pris på. Men hvorfor gjør ikke alle andre også det? Fordi det han sier åpenbart er feil?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Skal vi la terrorister gå fritt rundt på gata, fordi det ikke kan bevises, selv om vi egentlig vet hva de holder på med?

Idealistisk sett vil nok mange si ja til dette. Men i virkeligheten burde man evne til å se litt lengre en hva idealismen tilsier. Hvem skal ta ansvar om en av disse IS krigerne utfører en handling her på Norsk jord, der flere blir drept? Hvordan kan man da forsvare at pga. naive intellektuelle idealister sier nei til og skjerme mennesker vi vet har vært delaktig i krigsforbrytelser ikke kan dømmes, pga. bevis.

Dette er et vanskelig tema, et tema der man må ta et valg. Ser man på disse som krigsforbrytere burde de automatisk sperres inne. For hva har de ellers gjort dere nede, vært på ferie? Eller skal man uansett være prinsippfast og kreve fult ut bevis før en dom kan falle?

Lenke til kommentar

Dette er et vanskelig tema, et tema der man må ta et valg. Ser man på disse som krigsforbrytere burde de automatisk sperres inne. For hva har de ellers gjort dere nede, vært på ferie? Eller skal man uansett være prinsippfast og kreve fult ut bevis før en dom kan falle?

Nei, det er egentlig ikke så vanskelig. Vi skal selvsagt beholde rettstaten. Det er så innlysende at det ikke bør oppleves som et valg engang.

Jeg har også lyst til å motsi dette med at vi "vet hva de har gjort" for det vet vi virkelig ikke og det varierer nok. At noen bare har deltatt i nokså ordinære kamper mot henholdsvis Assads regjeringsstyrker og andre islamister er veldig sannsynlig.

Men PST skal selvsagt følge med på disse personene. Det at vi vet hvem de er gjør at de utgjør en langt lavere sikkerhetsrisiko. Vi kjenner dem og kan derfor kontrollere dem. Det erfaring fra terror viser er at personer som Anders Behring Breivik er langt farligere. De personene som har ekstreme meninger, men aldri har vært i politiets søkelys.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det er egentlig ikke så vanskelig. Vi skal selvsagt beholde rettstaten. Det er så innlysende at det ikke bør oppleves som et valg engang.

For deg er det ikke vanskelig, mens for andre kan det være. Du mener ditt, mens andre vil se annerledes på det.

Lenke til kommentar

Hva synes folket om overvåkningen av menneskene i de ekstreme miljøene da? Med tanke på rettsikkerheten og grunnleggende rettigheter og alt det der...

Skal PST bare la de holde på uten å holde et øye med dem?

PST skal holde seg til de virkemidler rettsstaten gir dem anledning til å bruke, gitt skjellig grunn til mistanke og alt det der...

Geir :)

Lenke til kommentar

Hva synes folket om overvåkningen av menneskene i de ekstreme miljøene da? Med tanke på rettsikkerheten og grunnleggende rettigheter og alt det der...

Skal PST bare la de holde på uten å holde et øye med dem?

PST skal holde seg til de virkemidler rettsstaten gir dem anledning til å bruke, gitt skjellig grunn til mistanke og alt det der...

Hehe.. Det vi ikke vet har vi ikke godt av å vite, si.. :)

Poenget er uansett at det er så si umulig å bevise at disse menneskene har med å bedrevet terrorvirksomhet, med mindre de er så dumme og stiller opp på filmer og bilder som viser ansiktet og det bedrives slike handlinger.

Mange av disse har familie i Irak o.l. og kan skylde på at de er der på ferie. Og de reiser vel neppe direkte til disse landene heller. De drar vel innom et fredlig land som Tyrkia eller liknende, og forsvinner i mengden.

Så hva gjør man da, når vi får hjem en terrorist, som vi med stor sikkerhet har vært i Irak/Syria og kjempet for IS og fått terrortrening, men ikke kan bevise det. Hva gjøres med denne personen? Hva skjer den dagen han sørger for at en bombe går av? Da kommer alle og skylder på dårlig beredskap, dårlige lover osv.

La oss nå for guds skyld være litt på offensiven her, istedenfor å måtte ta lærdom av nok en tragedie. Jeg er i alle fall ikke i tvil om at noe kommer til å skje i landet vårt snart. Kanskje ikke nå, men innen fem år så får vi nok en lærdom.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...