Gothminister Skrevet 6. september 2014 Rapporter Del Skrevet 6. september 2014 Vi som sitter her er trygge. Men Islamistene har vel de facto erklært også Norge krig. Hele den vestlige verden egentlig. Vi er terror mål og bør etter mitt syn se på det som vi er i krig mot islamistene. Selv om enkelte debattanter her på forumet tydeligvis ikke ser det slik. Men om nå NATO går inn i konflikten er vi med, selv om enkelte ennå sikkert vil benekte at dem selv har noe med dette å gjøre. Men det er egentlig ikke noe og vektlegge. Fokuset er og forberede verden uten disse islamistene. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 6. september 2014 Rapporter Del Skrevet 6. september 2014 I disse tilfellene burde staten ha angrerett på utleverte statsborgerskap. Men det har de ikke. Og hva med alle de blant dem som er født i Norge, med foreldre som er statsborgere? Er det greit for deg at om du reiser utenlands og gjør et eller annet som den sittende regjering ikke liker, så kan de gjøre deg statsløs? Edit: Selv om loven sier noe annet? "Utleverte" Kan det bli så mye værre enn å dra utenlands og krige MOT Norge? Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 6. september 2014 Rapporter Del Skrevet 6. september 2014 Mitt syn på rettsstaten er det samme som mitt syn på ytringsfriheten: Den er lite verd om den bare er forbeholdt de som er enig med oss. Geir Og der er egentlig jeg helt enig med deg Geir. Bortsett fra at i denne saken ser jeg på det som at vi er i krig mot IS og islamisme. Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 6. september 2014 Rapporter Del Skrevet 6. september 2014 I disse tilfellene burde staten ha angrerett på utleverte statsborgerskap. Men det har de ikke. Og hva med alle de blant dem som er født i Norge, med foreldre som er statsborgere? Er det greit for deg at om du reiser utenlands og gjør et eller annet som den sittende regjering ikke liker, så kan de gjøre deg statsløs? Edit: Selv om loven sier noe annet? "Utleverte" Kan det bli så mye værre enn å dra utenlands og krige MOT Norge? De ser ikke at Norge som nasjon er truet eller at vi er i en form for konflikt, krig. Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 6. september 2014 Rapporter Del Skrevet 6. september 2014 Mitt syn på rettsstaten er det samme som mitt syn på ytringsfriheten: Den er lite verd om den bare er forbeholdt de som er enig med oss. Geir Og der er egentlig jeg helt enig med deg Geir. Bortsett fra at i denne saken ser jeg på det som at vi er i krig mot IS og islamisme. Hvis du egentlig er enig med ham, lurer jeg på hvorfor du kommer med slagere som dette: - "Ignorer menneskerettighetene" - "Legg i fra oss etikk og medmenneskelighet" - "Styrke er og ignorere loven når det er behov for det" - "Men i ekstreme situasjoner, så må loven vike" 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 6. september 2014 Rapporter Del Skrevet 6. september 2014 (endret) Og der er egentlig jeg helt enig med deg Geir. Bortsett fra at i denne saken ser jeg på det som at vi er i krig mot IS og islamisme. Vil vi at krigens regler skal gjelde, så får vi erklære krig. Regjeringen er tydelig på å understreke at vi ikke er det, og at det ikke er aktuelt å bidra militært. Det er vel foreløpig bare Hareide som håper vi skal. Mens vi venter på det, kan du jo sjekke hvilke lover og regler som gjelder for statsborgere i krig... Geir Endret 6. september 2014 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 6. september 2014 Rapporter Del Skrevet 6. september 2014 (endret) Og der er egentlig jeg helt enig med deg Geir. Bortsett fra at i denne saken ser jeg på det som at vi er i krig mot IS og islamisme. Vil vi at krigens regler skal gjelde, så får vi erklære krig. Regjeringen er tydelig på å understreke at vi ikke er det, og at det ikke er aktuelt å bidra militært. Det er vel foreløpig bare Hareide som håper vi skal. Mens vi venter på det, kan du jo sjekke hvilke lover og regler som gjelder for statsborgere i krig... Geir Jeg tror ikke at han vil at krigens regler skal gjelde. Om jeg forstår ham rett, så mener han at "situasjonen" er så "ekstrem" at all form for lov og rett, moral og medmenneskelighet bør settes til siden. Utsagnet "Ignorer menneskerettighetene. Hadde vi tenkt på det under 2. verdenskrig, ville vi muligens i dag vært under nazi regime" antyder vel at også at regler for krig blir for touchy feely sosialistprat. Endret 6. september 2014 av Spenol Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 6. september 2014 Rapporter Del Skrevet 6. september 2014 Og der er egentlig jeg helt enig med deg Geir. Bortsett fra at i denne saken ser jeg på det som at vi er i krig mot IS og islamisme. Vil vi at krigens regler skal gjelde, så får vi erklære krig. Regjeringen er tydelig på å understreke at vi ikke er det, og at det ikke er aktuelt å bidra militært. Det er vel foreløpig bare Hareide som håper vi skal. Mens vi venter på det, kan du jo sjekke hvilke lover og regler som gjelder for statsborgere i krig... Geir Går NATO inn i konflikten er vi med, om vi liker det eller ei. Erna har til nå opptrådd feigt. Vi burde som nasjon helt klart deltatt militært. Det vil vi nok også gjøre. Nå er det viktig at den vestlige verden står sammen mot disse ekstremistene. Det vil også Norske moderate muslimer her i landet tjene på. De har jo som kjent anmeldt ekstremistiske personer her i landet. På tide at også enkelte Norske våkner opp fra sin dvale tilstand. Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 6. september 2014 Rapporter Del Skrevet 6. september 2014 Og der er egentlig jeg helt enig med deg Geir. Bortsett fra at i denne saken ser jeg på det som at vi er i krig mot IS og islamisme. Vil vi at krigens regler skal gjelde, så får vi erklære krig. Regjeringen er tydelig på å understreke at vi ikke er det, og at det ikke er aktuelt å bidra militært. Det er vel foreløpig bare Hareide som håper vi skal. Mens vi venter på det, kan du jo sjekke hvilke lover og regler som gjelder for statsborgere i krig... Geir Jeg tror ikke at han vil at krigens regler skal gjelde. Om jeg forstår ham rett, så mener han at "situasjonen" er så "ekstrem" at all form for lov og rett, moral og medmenneskelighet bør settes til siden. Utsagnet "Ignorer menneskerettighetene. Hadde vi tenkt på det under 2. verdenskrig, ville vi muligens i dag vært under nazi regime" antyder vel at også regler for krig blir for touchy feely sosialistprat. Ikke tillegg meg meninger jeg ikke har. Aksepter at vi ser ulikt på denne saken og er uenige. Uten og komme med tøv. Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 6. september 2014 Rapporter Del Skrevet 6. september 2014 Ikke tillegg meg meninger jeg ikke har. Aksepter at vi ser ulikt på denne saken og er uenige. Uten og komme med tøv. Blir det for voldsomt å tillegge deg dine egne uttalte meninger? 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 6. september 2014 Rapporter Del Skrevet 6. september 2014 Jeg forsøker med denne: Fordi mitt syn i denne saken er at vi er i krig mot ekstreme islamister er det meg, eller er det lørdag kveld, eller er det noe annet .. Ellers da, går det bra med deg? Et lite råd, les en gang til. Den setningen hang seg opp, og det har noe med måten det sies på tror jeg - det andre blir fyllmasse Har du virkelig den innstillingen? Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 6. september 2014 Rapporter Del Skrevet 6. september 2014 Ikke tillegg meg meninger jeg ikke har. Aksepter at vi ser ulikt på denne saken og er uenige. Uten og komme med tøv. Blir det for voldsomt å tillegge deg dine egne uttalte meninger? Vi ser svært ulikt på denne saken, forhold deg til det. Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 6. september 2014 Rapporter Del Skrevet 6. september 2014 (endret) Vi ser svært ulikt på denne saken, forhold deg til det. Jeg forholder meg til det du skriver. Hvis det er en dårlig tilnærming, må jeg bare beklage. Kanskje du kan svare på hvorvidt du mener at vi skal forholde oss til krigens regler i en eventuell militæraksjon mot IS? Endret 6. september 2014 av Spenol Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 6. september 2014 Rapporter Del Skrevet 6. september 2014 Vi ser svært ulikt på denne saken, forhold deg til det. Jeg forholder meg til det du skriver. Hvis det er en dårlig tilnærming, må jeg bare beklage. Kanskje du kan svare på hvorvidt du mener at vi skal forholde oss til krigens regler i en eventuell militæraksjon mot IS? I en krig gjør man det som skal til for å vinne. Man bør selvsagt forsøke å holde seg innenfor etiske regler. Men vi vet alle at teoretiske ideologiske regler er noe annet en virkelighet. Slik er krig og det må vi forholde oss til. Alle kriger er blodige og barbariske. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 6. september 2014 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. september 2014 Det er en stor skam at krig og conflicter fremdeles florerer i 2014. At vi er nødt til å slite med sånt lavpannet dritt i vår opplyste tidsalder. Latterlig er det. Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 6. september 2014 Rapporter Del Skrevet 6. september 2014 I en krig gjør man det som skal til for å vinne. Man bør selvsagt forsøke å holde seg innenfor etiske regler. Men vi vet alle at teoretiske ideologiske regler er noe annet en virkelighet. Slik er krig og det må vi forholde oss til. Alle kriger er blodige og barbariske. Nå er jeg litt forvirret. Tidligere i tråden skrev du "Bruk de våpen som utsletter dritten mest effektivt. Legg i fra oss etikk og medmenneskelighet", men nå skriver du "Man bør selvsagt forsøke å holde seg innenfor etiske regler". Er ikke dette en selvmotsigelse? Jeg ber om at du svarer ja eller nei på følgende: Mener du at vi skal følge krigens regler hvis vi deltar i en eventuell væpnet aksjon mot IS? Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 6. september 2014 Rapporter Del Skrevet 6. september 2014 (endret) Det er en stor skam at krig og conflicter fremdeles florerer i 2014. At vi er nødt til å slite med sånt lavpannet dritt i vår opplyste tidsalder. Latterlig er det. Religion... grunnmuren i fleste konflikter. Endret 6. september 2014 av PantZman Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 6. september 2014 Rapporter Del Skrevet 6. september 2014 I en krig gjør man det som skal til for å vinne. Man bør selvsagt forsøke å holde seg innenfor etiske regler. Men vi vet alle at teoretiske ideologiske regler er noe annet en virkelighet. Slik er krig og det må vi forholde oss til. Alle kriger er blodige og barbariske. Nå er jeg litt forvirret. Tidligere i tråden skrev du "Bruk de våpen som utsletter dritten mest effektivt. Legg i fra oss etikk og medmenneskelighet", men nå skriver du "Man bør selvsagt forsøke å holde seg innenfor etiske regler". Er ikke dette en selvmotsigelse? Jeg ber om at du svarer ja eller nei på følgende: Mener du at vi skal følge krigens regler hvis vi deltar i en eventuell væpnet aksjon mot IS? I en krig gjør man det som skal til for å vinne. Man bør selvsagt forsøke å holde seg innenfor etiske regler. Men vi vet alle at teoretiske ideologiske regler er noe annet en virkelighet. Slik er krig og det må vi forholde oss til. Alle kriger er blodige og barbariske. Nå er jeg litt forvirret. Tidligere i tråden skrev du "Bruk de våpen som utsletter dritten mest effektivt. Legg i fra oss etikk og medmenneskelighet", men nå skriver du "Man bør selvsagt forsøke å holde seg innenfor etiske regler". Er ikke dette en selvmotsigelse? Jeg ber om at du svarer ja eller nei på følgende: Mener du at vi skal følge krigens regler hvis vi deltar i en eventuell væpnet aksjon mot IS? Tidligere i denne tråden har jeg ikke skrevet det du påstår. Gikk gjennom alle mine innlegg nå. Jeg er åpen på at mine ytringer i denne tråden er ekstreme, men forhold deg til hva jeg har skrevet. Du virker veldig ung og uerfaren i livet, derfor stiller du med et ja og nei spørsmål i en slik diskusjon. Alle vet at et slikt spørsmål aldri kan besvares. I krig vil man handle etter utvikling av situasjoner. Krig er ingen lek der regler lages på bakrommet og følges. Krig er brutalt. Man utfører sine oppgaver der og da, slik man må. Det er krigens regler. Lik det eller ei. Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 6. september 2014 Rapporter Del Skrevet 6. september 2014 (endret) Tidligere i denne tråden har jeg ikke skrevet det du påstår. Gikk gjennom alle mine innlegg nå. Jeg er åpen på at mine ytringer i denne tråden er ekstreme, men forhold deg til hva jeg har skrevet. Du virker veldig ung og uerfaren i livet, derfor stiller du med et ja og nei spørsmål i en slik diskusjon. Alle vet at et slikt spørsmål aldri kan besvares. I krig vil man handle etter utvikling av situasjoner. Krig er ingen lek der regler lages på bakrommet og følges. Krig er brutalt. Man utfører sine oppgaver der og da, slik man må. Det er krigens regler. Lik det eller ei. Sitatet var fra en annen tråd som omhandlet IS, uten at det går i din favør på noen måte. Her er innlegget: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1625756&do=findComment&comment=21941392 Ber om at du forklarer nøyaktig hvordan jeg ikke forholder meg til det du har skrevet, siden sitatet er ordrett og kommer fra deg. Grunnen til at jeg stiller deg et ja/nei-spørsmål er nok ikke at jeg er "ung og uerfaren i livet", men heller at jeg håpet det ville tvinge deg til å gi et konkret svar på det jeg spør om. Men det var åpenbart forgjeves. Problemet i diskusjonen med deg er at du slenger om deg med tøff og nådeløs retorikk, men når du blir konfrontert med dette, hevder du deg feiltolket - selv når det vises til ordrette sitater. Det virker ikke som du har helt oversikt over hva du har sagt og hva du egentlig mener. Her er for øvrig et enda mer ekstremt utsagn fra deg i samme tråden: "Jeg tror ikke vi nå skal ha sivilbefolkningen i fokus. Krig koster liv og det må vi forholde oss til. Slik de allierte under 2. verdenskrig gjorde mot Tyskland. Der bombet vi tyskerne sønder og sammen, også Japan fikk så det holdt. Om vi bruker A-bomben er ikke jeg direkte i mot." Jeg ser ikke den helt store forskjellen mellom denne retorikken og den som fremføres av Profetens Ummah. Den er omtrent like ekstrem, lovløs og inhuman. Endret 6. september 2014 av Spenol Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 6. september 2014 Rapporter Del Skrevet 6. september 2014 Sitatet var fra en annen tråd som omhandlet IS, uten at det går i din favør på noen måte. Her er innlegget: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1625756&do=findComment&comment=21941392 Ber om at du forklarer nøyaktig hvordan jeg ikke forholder meg til det du har skrevet, siden sitatet er ordrett og kommer fra deg. Grunnen til at jeg stiller deg et ja/nei-spørsmål er nok ikke at jeg er "ung og uerfaren i livet", men heller at jeg håpet det ville tvinge deg til å gi et konkret svar på det jeg spør om. Men det var åpenbart forgjeves. Problemet i diskusjonen med deg er at du slenger om deg med tøff og nådeløs retorikk, men når du blir konfrontert med dette, hevder du deg feiltolket - selv når det vises til ordrette sitater. Det virker ikke som du har helt oversikt over hva du har sagt og hva du egentlig mener. Her er for øvrig et enda mer ekstremt utsagn fra deg i samme tråden: "Jeg tror ikke vi nå skal ha sivilbefolkningen i fokus. Krig koster liv og det må vi forholde oss til. Slik de allierte under 2. verdenskrig gjorde mot Tyskland. Der bombet vi tyskerne sønder og sammen, også Japan fikk så det holdt. Om vi bruker A-bomben er ikke jeg direkte i mot." Jeg ser ikke den helt store forskjellen mellom denne retorikken og den som fremføres av Profetens Ummah. Den er omtrent like ekstrem, lovløs og inhuman. Først av alt, jeg har full oversikt over hva jeg skriver og mener og hvor jeg skriver det. Noe du tydeligvis ikke har. Jeg har aldri heller påstått meg feiltolket, utenom når jeg blir. Men at folk ikke alltid forstår, er en annen diskusjon. I krig gjør man det man må, det har jeg sagt i alle tråder der krig diskuteres. Slik er krig. Jeg mener som alltid at man må benytte seg av de mest effektive våpen man har. Slik kan en krig bli kortere og mindre kostbar i forhold til lidelser og penger. Du vil gjerne fremstille meg som en barbarer, mens deg selv som en pusekatt. Mulig det stemmer. Jeg er for å gå hardt til når man først bestemmer seg. Så må du gjerne mene det er ekstremt, for det er ekstremt. Krig er ekstremt, men dessverre nødvendig av og til, det har historien vist oss. JA det er mange som også her vil være uenig og ny debatt skapes. Det gidder vi ikke. Aksepter uenighet, kun på den måten går verden videre på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå