tsusanchou Skrevet 6. september 2014 Del Skrevet 6. september 2014 Hei, Bestilte et par ting fra NLY Man, blant annet en parfyme som jeg har prøvd og fant ut var rimeligere der. Da jeg fikk pakken fredag, var det isteden en langt rimeligere deodorant i et annet merke i pakken, ikke den parfymen jeg hadde bestilt. La merke til at denne deodoranten hadde påklistret navnet og varenummeret parfymen skulle hatt, mao virker det som om de har hatt noe kluss på lageret sitt. Det jeg dog reagerer på, er at jeg ikke bare kan returnere deodoranten og få riktig vare tilsendt. Kundeservice sier at de kan sende ut varen nå, men det vil bli med postoppkrav hvor jeg må betale et gebyr. Alternativet er å bestille varen på nytt, vente til returen når dem, så saksbehandling, hvor jeg antakeligvis ikke vil få pengene mine på 7-14 dager. Dette gir en dobbel utgift, lang ventetid og usikkerhet om ikke jeg bare vil få deodoranten på nytt. For meg er ikke dette bare dårlig kundeservice, men er det ikke også litt på kantetn juridisk? Det er tross alt de, ikke jeg, som har begått feilen her. Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke bare kan sende meg riktig vare når returen har nådd dem. Lenke til kommentar
madammim Skrevet 6. september 2014 Del Skrevet 6. september 2014 Kan du ikke bare benytte angreretten? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 6. september 2014 Del Skrevet 6. september 2014 Å benytte angreretten for så å bestille samme vare på nytt medfører at kjøper må betale frakt to ekstra ganger, med mindre butikken tilbyr gratis frakt/retur, slik noen få butikker faktisk gjør. I dette tilfellet har varen tross alt en åpenbar mangel, nemlig at det ikke er riktig vare, og selger plikter sånn sett å ordne opp i dette for egen regning. "Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren" som det heter i fkjl §30, og brudd på dette kan medføre både hevings- og erstatingskrav. Dvs. - om de f.eks. ikke overholder "rimelig tid", hva enn dette må være for reklamasjon på parfyme/deodorant - vil du kunne kreve heving, og åpenbart erstatning for eventuelle utlegg du har hatt i forbindelse med reklamasjonen (returportto etc.), herunder også evt. mellomlegg for kjøp av samme vare annen plass (dekningskjøp). Jeg ville ikke godtatt noe postoppkrav ettersom du allerede har betalt. De plikter isåfall selv å dekke dette gebyret ved en reklamasjon, som i mine øyne virker å være helt unødvendig. Jeg ville bedt selger ordne opp i dette, og antar en rimelig frist er 3-4 uker. Dette kan selvsagt være problematisk for deg, men det er nok dessverre ikke så mye å gjøre med da selger i utgangspunktet har rett på avhjelpsforsøk. Du kan foreta dekningskjøp med en gang, men risikerer da at selger faktisk oppfyller sitt reklamasjonsansvar i tide og at du da blir sittende igjen med to varer. Lenke til kommentar
tsusanchou Skrevet 6. september 2014 Forfatter Del Skrevet 6. september 2014 Jeg angrer jo ikke på noe kjøp, det som er skjedd er at de har feilmerket en vare på sitt lager, scannet den inn som riktig vare og sendt den til meg. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 6. september 2014 Del Skrevet 6. september 2014 jeg ser ikke helt problemet her. Send tilbake å kjøp på nytt, du kan enten kjøpe på nytt nå, da legger du ut dobbelt beløp men får parfymen fort, og du får tilbake penger for førstekjøp når den har ankommet selger. alternativt returnerer du til selger og venter til du har mottatt penger på konto for så å kjøpe på nytt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå