Orjanp Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 Er det lett for uvedkommende å få tilgang til filene mine over et nettverk? Kan hvem som helst koble seg på min maskin og hente ut informasjon? Har ikke konfigurert noen brannmur. Noen som har tips på hvordan jeg kan forbedre sikkerheten i mitt linux oppsett? Bruker Slackware 9.1. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 For å svare på spørsmålet ditt; nei, Linux er ikke en P2P-løsning eller fildelingsapplikasjon. Hold systemet ditt oppdatert med alle sikkerhetsfikser som kommer ut (vet ikke hvor lett det er med Slackware men), så har du et sikkert system. Du kan også sette opp brannmur med iptables om du vil, men en brannmur er ikke en unnskyldning for et ellers usikkert system! Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 Kommer jo alt an på hvilke services du kjører. Slackware er neppe usikkert out of the box Lenke til kommentar
DummeGaas Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 Kommer jo alt an på hvilke services du kjører. Slackware er neppe usikkert out of the box Nja, slackware er vel en av distroene som har hatt flest sploits i default install. Lenke til kommentar
xeon Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 Kommer jo alt an på hvilke services du kjører. Slackware er neppe usikkert out of the box Nja, slackware er vel en av distroene som har hatt flest sploits i default install. Nja, det er vel ikke helt riktig vel.. Har du noe å bevise det med, eller er det bare en "feeling" du har? Lenke til kommentar
GNUfreak Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 At slackware er kjent for å ha mange exploits må jeg si at jeg ikke kjenner igjen etter flere år med slackware. Slackware har hatt et rykte på seg for å være hacker-aktig (og da mener jeg selvsagt hacking som det det egentlig betyr), så egentlig er det opp til en selv å gjøre systemet sikkert. Andre distroer har større fokus på sikkerhet enn Slackware for å si det slik. Det fine med Slackware likevel er at det er lagt til for at man selv har kontroll, noe som igjen krever kunnskaper om sikkerhet, slik at man kan selv fint velge daemons og verktøyer for å holde systemet sikkert, dessuten brukes vanilla kernel, uten fullt av patcher som kanskje likevel ikke alltid testes så grundig som de burde ipkungfu er et flott oppsett av diverse iptables-rutiner, vevsiden til prosjektet er http://www.linuxkungfu.org/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå