Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Brukket nøkkel - farlig?


Tullballj

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du er borte fra hjemmet, kan du prøve å skyve den delen av nøkkelen i hånden mot den i tenningen og starte bilen. Når du kommer hjem, er det flere måter å prøve å hente en brukket nøkkel. Det er ingen, magisk, idiotsikker metode for å få en ødelagt bil nøkkelen ut av tenningen din, slik at du er nødt til å ta dype åndedrag og være tålmodig. En ødelagt tenningsnøkkelen er irriterende, men det er ikke slutten på verden. Du trenger
Tynne, fleksible baufil blad
Needle-nese tang
Wire hengeren
Wire kuttere
Wax, Museum Putty eller superlim
Cooking spray eller WD-40
Cotton vattpinner
Aceton
Vis flere instruksjoner
en

Bruk nebbtang til å trekke den ødelagte nøkkelen ut, hvis det er nok av det som stikker ut av tenningen å hente. Sett litt smeltet voks, Museum Putty eller superlim på tangen før du ta nøkkelen.
2

Kontroller at tenningen er i "nøytral" posisjon slik at tilholderne ikke ta tak i tasten. Hvis det er i låst posisjon, sette inn en tynn baufil blad - med tennene vendt opp - ved siden av den ødelagte nøkkelen, og vri tenningen til "nøytral" posisjon
3 <. p> Dra forsiktig opp på baufil blad. Hvis du er heldig, vil tennene ta nøkkelen og dra det ut. Prøv dette med baufil blad bak nøkkelen, og igjen på toppen av nøkkelen. De fleste tastene har en groove på dem at baufil blad kan hente, så vrikke og vri baufil blad rundt og se om du kan føle det ta nøkkelen.
4

Prøv å bruke baufil bladet og tang sammen - presser med bladet og trekke med tang
5

Cut eller bryte en seks-til åtte-tommers stykke ut av en wire kleshenger og bruke tang til mote en liten krok. ved enden. Skyv den inn i tenningen bak nøkkelen og prøve å hente den. Hvis det ikke fungerer, må du sette ledningen foran tasten og prøv igjen.
6

Spray litt matlaging spray eller WD-40 i tenningen og prøve på nytt med baufil blad. Husk å prøve både foran og bak nøkkelen, og å vrikke bladet. Ikke spray smøremiddel før du prøver tang eller wire, fordi nå er din nøkkel ikke bare fast, er det glatt.
7

Ring en låsesmed hvis trinnene ovenfor ikke fungerer. Gjør det før du får også frustrert, fordi det er mye billigere å erstatte en nøkkel enn det er å erstatte en nøkkel og en knust tenning.

Endret av Someone
Lenke til kommentar

Jeg undersøkt litt. Det er et ganske avansert system på den scooteren for å være en moped. Etter som jeg bare bruker den til og fra jobb ønsker jeg ikke å gjøre for mye ut av det. Problemet er at startsperren er innebygget i speedometeret. Her sitter også styringen til den elektroniske innsprøytningen. Jeg har bare en original nøkkel og den er nå ødelagt.

 

I utgangspunktet må jeg da for å kunne bruke nye nøkler demontere speedometeret og kjøpe et helt nytt. Noe som koster ca 3000kr uten toll og mva. Har imidlertid en nøkkel som passer og er filt til scooteren, men som ikke har chip (uoriginal). Fikk den filt enngang da jeg ikke trodde den hadde startsperre. Har lest at hvis jeg har nøkkelen som er ødelagt på samme hank som den nye nøkkelen uten chip så vil den starte. Eventuelt hvis jeg monterer den et sted i nærheten av tenningen for eksempel skjult bak kåpen. Scooteren blir vel lettere å stjele da, men den er ikke verdt så mye og jeg har uansett forsikring.

 

Er det noen som har erfaring med å kjøre med en kodet nøkkel på nøkkelknippet for å kunne bruke en nøkkel som ikke er kodet? Virker det? Er det en stor jobb å få ut resten av den gamle nøkkelen? Har bestilt meg et sett på ebay til å fjerne nøkkelen med.

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...