-Léon- Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 (endret) Jeg har begynt å se litt på et nytt sted å bo. Nå eier jeg en relativt stor eiendom som jeg har fått en takst på ca 4.2. Dette var det en takstmann som kom fram til ikke en megler så det er vel ikke en salgs/markedsverdi, kun en ren teknisk takst av eiendommen. Men uansett, jeg har sett på et nytt hus og det er priset til 3.1 mill. Jeg har ca 600-700k i lån fra før av. Sånn ren ideelt, så hadde jeg likt å fått kjøpt meg et hus og så solgt det jeg bodde i. Det er kanskje en risk men jeg "tror" at det ikke skal være så store problemer med å få solgt huset jeg bor i nå. Så pleier banker å gå med på å gi meg et lån på det kommende huset og så få alt tilbake når mitt hus blir solgt? Jeg blir jo mer eller mindre gjeldsfri når jeg får solgt huset jeg bor i nå. Har ikke noe nevneverdige negative erfaringer mellom meg og banken. Har vært med samme bank i 15 år, om det har noe å si. Edit: Takk glemte ? Endret 5. september 2014 av -Léon- Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 Mangler du kanskje et spørsmålstegn i teksten din? Hvis du gjør det, så er det mellomfinansiering du er ute etter. Det er forholdsvis vanlig. Litt dyrt dog. Det blir vanskelig å svare på hva banken din kommer til å fortelle akkurat deg siden personlig økonomi, takst osv. har noe å si. Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 5. september 2014 Forfatter Del Skrevet 5. september 2014 Mangler du kanskje et spørsmålstegn i teksten din? Hvis du gjør det, så er det mellomfinansiering du er ute etter. Det er forholdsvis vanlig. Litt dyrt dog. Det blir vanskelig å svare på hva banken din kommer til å fortelle akkurat deg siden personlig økonomi, takst osv. har noe å si. Takk, da vet jeg hvertfall hva det heter Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 6. september 2014 Del Skrevet 6. september 2014 Nå eier jeg en relativt stor eiendom som jeg har fått en takst på ca 4.2. Dette var det en takstmann som kom fram til ikke en megler så det er vel ikke en salgs/markedsverdi, kun en ren teknisk takst av eiendommen. Takst er en "forsiktig antatt markedsverdi". Dersom du planlegger å dele av en tomt til deg selv på den eiendommen du har så vil det påvirke markedsverdien ved salget av den boligen du eier. Det er også noe som heter boligkreditt. Da kan man belåne den eiendommen man har og benytte pengene til å f.eks. bygge et nytt hus. 1 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 Mellomfinansiering er sjeldent noe problem, ihvertfall ikke hvis man har et hus priset til 4.2mill med restlån på 700'000. Sånn sett vil du jo ha eiendommer verdsatt til 7,3 mill, med 3,8 mill i belåning. Koselige tall for en bank. Eneste er at du må betjene begge lånene i salgsperioden fra du kjøper nytt til du selger gammelt. Dersom du ikke blir kvitt gammelt hus på etpar mnd kan det bli ubehagelig trangt. Noen banker aksepterer imidlertid at nedbetaling stopper på gammelt lån (renter og avdrag bare løper) og blir lagt på lånet. Dersom du ikke får gode nok betingelser ville jeg nok vurdert å bytte bank. Ingen kunder har noe igjen for å være trofast bankkunde idag. Ei heller forsikringskunde. Så ville nok, samtidig med salgsarbeidet, snakket med andre banker også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå