H09I6AN Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 (endret) Hei! Her om dagen tok jeg ut batteriet på bilen for å lade det da det hadde blitt flatt. Da jeg koblet i fra batteriet, hvor forrige eier har koblet to ledninger som hører til anlegget på plusspolen, kom jeg på at "oida - nå glemte jeg å ta før/etter-bilder", så det ble kun med et "etterbilde" som forklarer hvilken side disse to kablene skal stå på av hverandre og ikke hvordan de skal kobles på selv polen. Prøvde å koble de ved å legge de inntil hverandre og på polen (spørsmål nr.1: er dette riktig), men her i bevegelsene en plass, slo det gnister (bokstavlig talt, altså) og jeg tenkte det kunne være lurt å ta ut sikringen før kobling. Men (spørsmål 2) hvordan i huleste gjør jeg det? Så med det lurer jeg på om det er noen kloke huer her på forumet som kan gi meg en pekepinn og bidra til å forhindre at bilen blir jernstøv og jeg får hanekam? Ps. legger ved noen bilder Endret 5. september 2014 av The Idanator Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 (endret) 1. Koble fra jordingsledningen som går fra negativ pol på batteri til karosseriet.2. Koble til ledningene på plusspolen. Såvidt jeg kan se trenger du en maskinskrue til å tre gjennom festet på plusspolen, vil tro du trenger M6 størrelse på skrue og mutter. Ledningene kan du tre på enden av maskinskruen og stramme til med mutteren.3. Koble jordingen tilbake på negativ pol.Alltid i den rekkefølgen, koble fra negativ først og koble til negativ sist. Endret 5. september 2014 av Pycnopodia Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 Helt normalt at det gnistrer, når det er noe som trekker en del strøm som er tilkoblet Og etter det du beskriver, så har du gjort det riktig Hadde du klart å koble noe feil der, så hadde du nok opplevd litt mer enn bare gnister Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 6. september 2014 Forfatter Del Skrevet 6. september 2014 Takker for gode svar Det høres neget bra ut! Men bør jeg da la være å koble til anlegget i og med at batteriet var flatt og måtte lades i to døgn for å bli fult? Går det greit å klistre eletrikertape over ledningene til anlegget eller vil det medføre fare for "smell-bangbang" eller kortslutning? Regner neesten med at det ikke er noe strøm på selve anlegget(?) men jeg har ingen anelse om hvordan forrige eier har koblet det, men vet om at det er koblet på en måte hvor det er jordingsfeil (kommer suselyd i høytalerne). Lenke til kommentar
anonympappkasse Skrevet 6. september 2014 Del Skrevet 6. september 2014 Så lenge koblingene er skrudd godt fast kan du bruke tape. Hvis det er løse koblinger kan det medføre varmegang, selvom sansynligheten for det er liten Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 6. september 2014 Forfatter Del Skrevet 6. september 2014 Takk for det, det er løse ledninger, så jeg tror jeg prøver meg på å bare koble de til Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 6. september 2014 Forfatter Del Skrevet 6. september 2014 Men sånn etterspørsmål: Mens jeg kobler ledningene til polen så må jeg jo skru fast bolten med nevene - er det da noen fare for at jeg får støt i disse gnistningene? Lenke til kommentar
gem3 Skrevet 6. september 2014 Del Skrevet 6. september 2014 (endret) det er ingen fare for det. Endret 6. september 2014 av gem3 Lenke til kommentar
anonympappkasse Skrevet 6. september 2014 Del Skrevet 6. september 2014 Nei, 12v er for lav spenning til "trenge" seg gjennom deg Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 6. september 2014 Del Skrevet 6. september 2014 Skal ikke være noe problem å ha kablene løse, med tape.Tror spørsmålet ditt ble misforstått her. Ang strøm i anlegget, det er alltid noen kondensatorer i forsterkeren(e), det er disse som lades opp når du kommer borti polen, derfor gnistrer det. Om du holder kabelen der i noen sekunder, fjerner den og holder den borti igjen, da skal det ikke gnistre (ihvertfall ikke like mye), for da er kondensatorene ladet opp (men disse lades gradvis ut igjen når dem ikke er tilkoblet, noen kan holde på strøm veldig lenge, andre ikke). Men skal du koble fra + polen foran, så bør du nok også ta ut remote på forsterkeren (denne er som regel blå, men vet jo aldri hva forrige eier har brukt), men den sitter som regel sammen med + og - på forsterkeren, og denne bør du ta tape rundt, da det er et 12V signal fra spilleren, som slår på forsterkeren. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 7. september 2014 Del Skrevet 7. september 2014 12v trenger lett gjennom deg og et bilbatteri kan ta livet av deg. Vi har ikke mange milliohm motstand i kroppen og den består av mye vann. Det er hvertfall hva jeg har trodd.. Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 7. september 2014 Del Skrevet 7. september 2014 Kople sammen to 9 volt batterier så du får 18 volt og se om du klarer å merke noe når du tar på polene. Lenke til kommentar
anonympappkasse Skrevet 7. september 2014 Del Skrevet 7. september 2014 12v trenger lett gjennom deg og et bilbatteri kan ta livet av deg. Vi har ikke mange milliohm motstand i kroppen og den består av mye vann. Det er hvertfall hva jeg har trodd.. Da må du nok stikke to pinner inn i kjøttet ditt. Er uansett ikke spenningen som som dreper deg, det er strømmen. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 7. september 2014 Del Skrevet 7. september 2014 12v batteri med motstanden i kroppen på rundt 30mohm kan sende hundrevis av ampere gjennom kroppen din. Det er noe du skal være forsiktig med, og som han over påpeker er det strømmen og ikke spenningen som dreper. Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 7. september 2014 Del Skrevet 7. september 2014 Nei, motstanden i huden er altfor høy til at det går merkbar strøm gjennom kroppen ved bare 12 volt. Det er bare å regne ut selv ved å bruke Ohm's lov. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. september 2014 Del Skrevet 7. september 2014 12v batteri med motstanden i kroppen på rundt 30mohm kan sende hundrevis av ampere gjennom kroppen din. Det er noe du skal være forsiktig med, og som han over påpeker er det strømmen og ikke spenningen som dreper. Kroppen har ikke 30 milliohm motstand. Den har mangfoldige megaohm. 12V er så lav spenning at du må enten legge tunga på eller stikke nåler gjennom huden og sette spenning på de for å i det hele tatt merke noe. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 7. september 2014 Del Skrevet 7. september 2014 (endret) Så hvis du tar på polene med tommel og lillefinger får dere ikke strøm? Har ikke hatt mange timer med elektro, men læreren målte resistansen i seg selv med et multimeter. Flott hvis det er trygt å ta på polene, det hadde jeg ikke trodd. Endret 7. september 2014 av Pycnopodia Lenke til kommentar
anonympappkasse Skrevet 7. september 2014 Del Skrevet 7. september 2014 (endret) Så hvis du tar på polene med tommel og lillefinger får dere ikke strøm? Har ikke hatt mange timer med elektro, men læreren målte resistansen i seg selv med et multimeter. Flott hvis det er trygt å ta på polene, det hadde jeg ikke trodd. Får du støt når du tar på batteriet i brannvarsleren din? Og du måler vel kun motstanden i huden din ved å bruke et multimeter Endret 7. september 2014 av anonympappkasse Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 7. september 2014 Del Skrevet 7. september 2014 Motstanden i kroppen ligger røflig på rundt 1500 ohm, men det varierer veldig avhengig av hvor inn og utgang er. Farligst er det når det går inn armen og ut foten på motsatt side. (Da er nok motstanden på mer enn 1500 ohm også pga lengden strømmen må gå.) 12V:1500ohm gir 8mA. Ikke kritisk. En standard jordfeilbryter på baderom er satt til 30mA. Det kan gi muskelsammentrekninger og i verste fall hjerteflimmer, også fordi det er vekselstrøm. Med likestrøm tåler vi ca tre ganger så mye. Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 9. september 2014 Forfatter Del Skrevet 9. september 2014 (endret) Takk til alle for god hjelp! I og med at det ble en del diskusjon om strømmen så hev jeg bare på noen gummihansker (to be sure) og alt gikk fint Det gnistret litt da jeg la ledningene sammen på polen, men som J@9 sa, ga det seg fort. Aaanyhow.. Nå brummer og bræler bilen fint og det er null problem å få startet den, det ble ingen "smellbangbang", og anlegget funker. Once again - takk for hjelp Endret 9. september 2014 av The Idanator Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå