Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Koble anlegg på bilbatteriet


H09I6AN

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Her om dagen tok jeg ut batteriet på bilen for å lade det da det hadde blitt flatt. Da jeg koblet i fra batteriet, hvor forrige eier har koblet to ledninger som hører til anlegget på plusspolen, kom jeg på at "oida - nå glemte jeg å ta før/etter-bilder", så det ble kun med et "etterbilde" som forklarer hvilken side disse to kablene skal stå på av hverandre og ikke hvordan de skal kobles på selv polen.

 

Prøvde å koble de ved å legge de inntil hverandre og på polen (spørsmål nr.1: er dette riktig), men her i bevegelsene en plass, slo det gnister (bokstavlig talt, altså) og jeg tenkte det kunne være lurt å ta ut sikringen før kobling. Men (spørsmål 2) hvordan i huleste gjør jeg det?

 

 

Så med det lurer jeg på om det er noen kloke huer her på forumet som kan gi meg en pekepinn og bidra til å forhindre at bilen blir jernstøv og jeg får hanekam?

 

 

Ps. legger ved noen bilder :)

post-166329-0-96717100-1409937602_thumb.jpg

post-166329-0-69040500-1409937621_thumb.jpg

post-166329-0-98127900-1409937661_thumb.jpg

post-166329-0-51409300-1409937709_thumb.jpg

post-166329-0-88684300-1409937814_thumb.jpg

Endret av The Idanator
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Koble fra jordingsledningen som går fra negativ pol på batteri til karosseriet.

2. Koble til ledningene på plusspolen.

Såvidt jeg kan se trenger du en maskinskrue til å tre gjennom festet på plusspolen, vil tro du trenger M6 størrelse på skrue og mutter. Ledningene kan du tre på enden av maskinskruen og stramme til med mutteren.

3. Koble jordingen tilbake på negativ pol.

Alltid i den rekkefølgen, koble fra negativ først og koble til negativ sist.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Takker for gode svar :)

 

Det høres neget bra ut!

Men bør jeg da la være å koble til anlegget i og med at batteriet var flatt og måtte lades i to døgn for å bli fult?

 

Går det greit å klistre eletrikertape over ledningene til anlegget eller vil det medføre fare for "smell-bangbang" eller kortslutning? Regner neesten med at det ikke er noe strøm på selve anlegget(?) men jeg har ingen anelse om hvordan forrige eier har koblet det, men vet om at det er koblet på en måte hvor det er jordingsfeil (kommer suselyd i høytalerne).

Lenke til kommentar

Skal ikke være noe problem å ha kablene løse, med tape.
Tror spørsmålet ditt ble misforstått her.

 

Ang strøm i anlegget, det er alltid noen kondensatorer i forsterkeren(e), det er disse som lades opp når du kommer borti polen, derfor gnistrer det.

Om du holder kabelen der i noen sekunder, fjerner den og holder den borti igjen, da skal det ikke gnistre (ihvertfall ikke like mye), for da er kondensatorene ladet opp (men disse lades gradvis ut igjen når dem ikke er tilkoblet, noen kan holde på strøm veldig lenge, andre ikke).

Men skal du koble fra + polen foran, så bør du nok også ta ut remote på forsterkeren (denne er som regel blå, men vet jo aldri hva forrige eier har brukt), men den sitter som regel sammen med + og - på forsterkeren, og denne bør du ta tape rundt, da det er et 12V signal fra spilleren, som slår på forsterkeren.

Lenke til kommentar

12v batteri med motstanden i kroppen på rundt 30mohm kan sende hundrevis av ampere gjennom kroppen din.

 

Det er noe du skal være forsiktig med, og som han over påpeker er det strømmen og ikke spenningen som dreper.

Kroppen har ikke 30 milliohm motstand. Den har mangfoldige megaohm. 12V er så lav spenning at du må enten legge tunga på eller stikke nåler gjennom huden og sette spenning på de for å i det hele tatt merke noe.

Lenke til kommentar

Så hvis du tar på polene med tommel og lillefinger får dere ikke strøm?

 

Har ikke hatt mange timer med elektro, men læreren målte resistansen i seg selv med et multimeter.

 

Flott hvis det er trygt å ta på polene, det hadde jeg ikke trodd.

Får du støt når du tar på batteriet i brannvarsleren din?

 

Og du måler vel kun motstanden i huden din ved å bruke et multimeter

Endret av anonympappkasse
Lenke til kommentar

Motstanden i kroppen ligger røflig på rundt 1500 ohm, men det varierer veldig avhengig av hvor inn og utgang er. Farligst er det når det går inn armen og ut foten på motsatt side. (Da er nok motstanden på mer enn 1500 ohm også pga lengden strømmen må gå.)

 

12V:1500ohm gir 8mA. Ikke kritisk.

 

En standard jordfeilbryter på baderom er satt til 30mA. Det kan gi muskelsammentrekninger og i verste fall hjerteflimmer, også fordi det er vekselstrøm.

 

Med likestrøm tåler vi ca tre ganger så mye.

Lenke til kommentar

Takk til alle for god hjelp!

 

I og med at det ble en del diskusjon om strømmen så hev jeg bare på noen gummihansker (to be sure) og alt gikk fint :)

Det gnistret litt da jeg la ledningene sammen på polen, men som J@9 sa, ga det seg fort.

 

Aaanyhow.. Nå brummer og bræler bilen fint og det er null problem å få startet den, det ble ingen "smellbangbang", og anlegget funker.

 

Once again - takk for hjelp :)

Endret av The Idanator
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...