Gå til innhold

Et nybegynnerspørsmål om Linux

AK47

Anbefalte innlegg

Jeg leste litt om SuSE Linux 9.0 på dinside.no. Det frister. Men før jeg i det heletatt gidder å prøve har et spørsmål:

Kan jeg bruke programmer som Photoshop, Dreamweaver og diverse spill basert på windows i Linux, eller må jeg logge meg inn på Windows hver gang jeg skal gjøre noe fornuftig?

Om jeg ikke kan, hvorfor innser ikke leverandørene av spill og programvare den økende Linux-aktiviteten og gjør det kompitabelt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg leste litt om SuSE Linux 9.0 på dinside.no. Det frister. Men før jeg i det heletatt gidder å prøve har et spørsmål:

Kan jeg bruke programmer som Photoshop, Dreamweaver og diverse spill basert på windows i Linux, eller må jeg logge meg inn på Windows hver gang jeg skal gjøre noe fornuftig?

Om jeg ikke kan, hvorfor innser ikke leverandørene av spill og programvare den økende Linux-aktiviteten og gjør det kompitabelt?

Endel windowsprogrammer fungerer ved bruk av wine.

Men, man har jo endel gode erstattninger for windowsprogrammene.

MSOffice - OpenOffice

Photoshop(funker i wine, menmen) - gimp

++

Det du sier nederst, er jeg enig i. De har tross alt begynt å 'se lyset', men det er ennå tidlig.

Lenke til kommentar

Når det gjelder wysiwyg html editorer så tror jeg det er dårlig med det i linux, men den jeg bruker heter screem og jeg er meget fornøyd med den.. Og etterhvert så kommer du til å slutte å boote inn i windows fordi du får gjort alt det du vil på linux.. det bare tar litt tid :yes:

Dessuten så er gimp mye bedre enn photoshop

Lenke til kommentar
Ikke si det der for høyt...

Photoshop ( har etter det jeg vet ) bedre funksjonalitet.

Men, GIMP er ikke ille det heller :p

Gimp er ikke så ille, men når en har blitt vant med photoshop så er det noe herk å lære å bruke gimp. Det blir som å lære å gå på nytt. For meg så synes jeg det er mer vrient å lære gimp (siden jeg kan photoshop) enn det var å lære linux. Man kan sikkert gjøre mye av det man kan i photoshop i gimp, men det er bare så utrolig tungvindt. Når man skal være produktiv så er det mye bedre for meg å bruke photoshop.

Jeg bruker photoshop i wine og det fungerer utmerket! :D

Lenke til kommentar

Ehh.. Jeg snakker selvfølgelig om beta gimp (1.3.x). 1.2.x var ikke så mye å skryte av i brukervennlighet. Dessuten så kan "lagene" være noe hærk å venne seg til..

EDIT: Dessuten så kræsjer alltid X når jeg skal bruke wine.. aldri, og da sier jeg aldri, noen problemer med X andre ganger

Endret av xeon
Lenke til kommentar
Ehh.. Jeg snakker selvfølgelig om beta gimp (1.3.x). 1.2.x var ikke så mye å skryte av i brukervennlighet. Dessuten så kan "lagene" være noe hærk å venne seg til..

EDIT: Dessuten så kræsjer alltid X når jeg skal bruke wine.. aldri, og da sier jeg aldri, noen problemer med X andre ganger

Hmm.. har bare testet gimp 1.2.x. Jeg får vel ta en titt på gimp 1.3.x når den er ferdig. (Beta og bugs ol, gidder jeg bare ikke når en skal drive litt effektivt.)

Når det gjelder wine bruker jeg 20030911, den fungerer utmerket med photoshop. Har ikke merket noen bugs enda.

BTW: "lagene" eller layers er noe jeg er godt vant med å bruke, hehe.. Det er bare en del oppgaver når det gjelder å utforme/designe/produsere grafikk i gimp som jeg synes er tungvinde.

Lenke til kommentar

tror neppe du vil trenge å boote til windows etterhvert som du lærer deg Linux, det er i bunn og grunn snakk om en vanesak. Mange finner ut etterhvert at det fungerer fint - om ikke bedre, å bruke xmms (fremfor winamp), mozilla (fremfor MSIE), open office (fremfor MS Office), GIMP (fremfor photoshop), osv. Beste tipset er egentlig at du prøver å venne deg til bruken av Linux og de programmene det innebærer, så vil du høyst trolig oppdage at windows blir overflødig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...