Gå til innhold

feilmelding i photoshop: "problem with the display driver"

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har det siste året brukt Photoshop CS6 til å redigere bilder, uten problemer, men i går da jeg skulle bruke liquify fikk jeg en ekkel feilmelding, som jeg egentlig ikke skjønner noe av. Altså, jeg skjønner hva som står, men jeg skjønner ikke hvorfor feilmeldingen dukker opp nå eller hvordan jeg skal fikse det.

Har forsøkt.

Screenshot av feilmelding vedlagt.

Feilmelding:

"Photoshop has encountered a problem with the display driver, and has temporarily disabled enchancements wich use the graphics hardware.

Check the manufacturer's website for the latest software.

Graphics hardware chhancements can be enabled in the performance panel of preferences."

Har noen møtt på denne feilmeldingen før?

Noen som vet råd?

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut fra skjermbildet du har lagt ved ser det ut til å være Windows. Jeg ville sjekket Windows updates (i Control Panel) og se om det nylig har blitt installert en ny driver for skjermkortet, eventuelt prøv å gå tilbake til forrige versjon. Er det ikke noen ny versjon kan du jo prøve å følge instruksjonene i dialogboksen hvis du ikke har gjort det allerede - nemlig å sjekke skjermkortprodusentens side for oppdateringer.

Du kan jo også prøve å enable hardwareaksellerasjon igjen i PS og håpe på det beste.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Takk for svar! Jeg fikk en ny feilmelding når jeg skulle bruke samme effekt (liquify), som var litt mer forståelig.

Da jeg enabla, så klikka PS.

Den nye feilmeldingen din ber deg enble det den forrige feilemeldingen fortalte at PS hadde skrudd av pga problemer.

Lenke til kommentar

Fant dette på nett:

"The GPU Sniffer

To help guard against Photoshop crashes related to bad GPU hardware or drivers, Photoshop employs a small program called the GPU Sniffer. Every time Photoshop is launched, Photoshop launches the sniffer. The sniffer runs rudimentary tests of the GPU and reports the results to Photoshop. If the sniffer crashes or reports a failure status to Photoshop, Photoshop will not use the GPU. The Use Graphics Hardware checkbox in the Performance panel of the Preferences will be unchecked and disabled.

The first time the sniffer fails, Photoshop will display a dialog indicating that it has detected a problem with the GPU. On subsequent launches the dialog will not appear unless the Photoshop preferences are reset.

If the user corrects the problem, either by replacing the video card or by updating the driver, then the sniffer will pass on the next launch and the Use Graphics Hardware checkbox will be enabled and returned to its previous state (enabled or disabled).

So need a better GPU/driver."

Greia er at jeg har en god nok driver til å kjøre programmet. Skjønner ingenting, jeg. Kundene venter og jeg river meg i håret.

Lenke til kommentar

GPU - prosessoren i grafikkortet ditt.

Enkelte versjoner av driveren kan gi problemer. Du har åpenbart noe som gir problemet på maskinen din, så prøv en annen versjon av driveren.

Hvilket grafikkort har du, og hvilken driverversjon?

Under "Skjermkort" i enhetsbehandling står det "AMD Radeon HD 7640G + 8570m Dual Graphics" og under samme kolonne står det også "AMD Radeon HD 8570M".

"Driverversjon 12.102.1.8000"

Lenke til kommentar

Siden dette har virket frem til nå vil jeg hevde at sjekk av historikken for Windows updates er det første som bør gjøres, slik jeg også skrev i første innlegg. Det at det ahr sluttet å virke tyder jo på HW-feil, eller at noe i oppsettet på maskinen er endret nylig. Det siste virker mest sannsynlig, men installasjon av nye drivere kan selvsagt også føre frem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...