Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Haster! Utflytting ved samlivsbrudd

Søgni

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg leier en leilighet sammen med min samboer. Det er kun jeg som står i kontrakten m. navn, adresse, tlf.nr., etc - samt signatur. Men det står også at reglene også gjelder min samboer (nevnt med navn og fødselsdato, ingen signatur).

Dersom vi slår opp, hvor lenge har han krav på å bo her (om han har krav på det i det hele tatt?); tre mnd, noen uker, eller hva? Finnes det noen regler for dette? Er ikke nødvendigvis slik at jeg sterkt ønsker å få han ut på flekken, men kan se for meg at flere måneder kan bli litt slitsomt (vet at han kunne flyttet et annet sted øyeblikkelig egentlig, men det er ikke umulig at han blir litt vrang bare for å gjøre alt vanskeligere...).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tilleggsspørsmål; Han betalte depositumet. Hvis han kan vise det m. utskrift fra nettbanken, kan han kreve hele summen tilbake da? Vi har hatt delt økonomi, så jeg har jo betalt husleie + internett, det meste av mat, ting og tang siden vi flyttet hit i starten av juni (han har ikke hatt inntekt). I tidligere leiligheter har han i perioder betalt mer enn meg, så på den ene siden har jeg ikke lyst til å nekte han de pengene - men så kan jo han bo gratis/billig hos sin mor mens han sparer til nytt depositum, mens jeg vil ha veldig stram økonomi og ikke kunne betale inn nytt depositum på et blunk...

Lenke til kommentar

Jeg leier en leilighet sammen med min samboer. Det er kun jeg som står i kontrakten m. navn, adresse, tlf.nr., etc - samt signatur. Men det står også at reglene også gjelder min samboer (nevnt med navn og fødselsdato, ingen signatur).

Dersom vi slår opp, hvor lenge har han krav på å bo her (om han har krav på det i det hele tatt?); tre mnd, noen uker, eller hva? Finnes det noen regler for dette? Er ikke nødvendigvis slik at jeg sterkt ønsker å få han ut på flekken, men kan se for meg at flere måneder kan bli litt slitsomt (vet at han kunne flyttet et annet sted øyeblikkelig egentlig, men det er ikke umulig at han blir litt vrang bare for å gjøre alt vanskeligere...).

Lovgivningen etablerer ikke noe krav for en samboer på å få forbli boende et sted uten et rettslig grunnlag. For samboere er dette husstandsfellesskapsloven § 3, som etablerer at man kan få bruksrett hvis "sterke grunner" taler for det, i korte trekk må hans behov for å få bo der overstige ditt behov for å bli kvitt ham.

Når han ikke er part i leieavtalen, og "sterke grunner" ikke finnes, kan han ikke forbli boende.

Et annet spørsmål er om du egenhendig kan kaste ham ut i fysisk forstand. Det kan du ikke.

Tilleggsspørsmål; Han betalte depositumet. Hvis han kan vise det m. utskrift fra nettbanken, kan han kreve hele summen tilbake da? Vi har hatt delt økonomi, så jeg har jo betalt husleie + internett, det meste av mat, ting og tang siden vi flyttet hit i starten av juni (han har ikke hatt inntekt). I tidligere leiligheter har han i perioder betalt mer enn meg, så på den ene siden har jeg ikke lyst til å nekte han de pengene - men så kan jo han bo gratis/billig hos sin mor mens han sparer til nytt depositum, mens jeg vil ha veldig stram økonomi og ikke kunne betale inn nytt depositum på et blunk...

Med mindre du har holdepunkter for noe annet (f.eks. at du skulle "kjøpe deg inn" i depositumet, eller at midlene er en form for gave) er depositumet hans midler, og de fortsetter å være hans midler også når dere går fra hverandre.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor er det en selvfølge? Har hans mor tilbudt ham dette? Hvis foreldre til voksne "barn" har økonomi til det, er det vel greit. Ellers synes jeg det er en uting og snylting å forvente å bo gratis i sitt foreldrehjem. Selv hadde jeg aldri i verden gått med på noe sånt.

Jeg står på din side, så det er sagt :).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...