Pop Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 Trenger noen med kunnskap om forbrukertvister som kan komme med råd i denne saken: Kjøpte en høytrykksspyler (Nilfisk 140) hos BilXtra. 2-3 måneder over garantitid begynner den å lekke kraftig fra leddet på spylerhåndtaket og der hvor slangen fester i håndtaket. Jeg henvendte meg til BilXtra som sier de vil kontakte Nilfisk. Får svar tilbake at de ikke kunne gjøre noe, siden garantien var gått ut. Jeg godtok ikke dette og sa jeg ville reklamere på produktet, da jeg mener et slikt håndtak, uten feilbruk, er ment å vare lenger enn 26-27 måneder. BilXtra sendte på nytt saken over til Nilfisk og får samme svar tilbake. Jeg godtar fortsatt ikke avgjørelsen, presenterer argumenter fra bl.a. Forbrukerrådets sider, som sier det samme som meg, og henviser til eksempler som tv, mobiltelefon m.m. Jeg tenker jo at når til og med en mobiltelefon man bruker hver dag bør ha reklamasjonsrett utover 2 år, bør da en høytrykksspyler det også. BilXtra henviser meg til Nilfisk og gir meg telefonnummer hvor jeg kan ringe. Spørsmål er altså: Gjelder virkelig kun to års reklamasjonsrett for en slik spyler? Må jeg gå til fabrikant for å hevde min rett? Har jeg i det hele tatt noen rett videre? BilXtra tilbyr meg bestilling av nytt håndtak til kr 400 inkl levering. Lenke til kommentar
3irik Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 Forstår jeg det rett om garantien er på to år? Jeg ville mene at en slik spyler er ment å være vesentlig lenger enn to år, hvilket betyr at du fortsatt bør være innenfor reklamasjonstiden din. Dette er nok desverre et spørsmål om skjønn, så det er vanskelig å gi deg et skikkelig svar. Du behøver ikke å forholde deg til noen andre enn butikken du har handlet i, men det er i noen tilfeller enklere å gå direkte til importør. 1 Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 Har du sjekket o-ringen som sitter på koblingen, jeg vet av erfaring at den kan bli dårlig etter litt tid. Hadde en maskin inne på service som lakk i koblingen senest for 2 uker siden, det var bare o-ringen.. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 5. september 2014 Forfatter Del Skrevet 5. september 2014 Takk for svar. Har sjekket den ringen inni der ja, der så hel og fin ut. Problemet er vel at jeg ikke har noe reelt pressmiddel ser det ut til, siden det hele beror på skjønn og hvorvidt en kan hevde akkurat det håndtaket skal vare lenger enn to år. Det står jo ingen steder om forventet levetid. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 Spørsmål er altså: Gjelder virkelig kun to års reklamasjonsrett for en slik spyler? Må jeg gå til fabrikant for å hevde min rett? Har jeg i det hele tatt noen rett videre? BilXtra tilbyr meg bestilling av nytt håndtak til kr 400 inkl levering. Tommelfingerregelen vi arbeider ut i fra på arbeidsplassen min (elektronikkbransjen) er at produkter med 1 års garanti og lav pris er forventet å vare opp til 2 år (2 års reklamasjon). Produkter med medium-høy - høy pris og 2 års garanti(eller mer) er forventet å vare 2 år eller lenger (5 års reklamasjon). Hvis produktet ditt hadde en markedspris på 500 kroner er nok skipet gått. Gav du mer, f.eks 2-3000, er situasjonen en annen. Du kan reklamere mot alle ledd i salgsprosessen (selger, kortinnehaver, leverandør, produsent). Det enkleste - i min erfaring - er å ta det med selger eller FR. Du har to valg når selger ikke ønsker å reparere produktet. 1. Skriv et reklamasjonsbrev (se forbrukerrådet.no for mal) 2. Kontakt Forbrukerrådet. Du kan ikke tape på det. Hadde det vært min høyttrykkspyler (gitt at alle kriterier er møtt for forbrukerkjøp og 5 års reklamasjon) hadde jeg skrevet et kort og konkret reklamasjonsbrev(epost) til selger der jeg krevet umiddelbar reparasjon, samt renter for forsinkelse og erstatning for tid brukt på saken. I tillegg hadde jeg krevet erstatning for å måtte vaske bilen på Statoil. Jeg hadde også umiddelbart sendt saken videre til forbrukerrådet og informert selger om dette. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 7. september 2014 Forfatter Del Skrevet 7. september 2014 Ok, takk. Får prøve å skrive til Forbrukerrådet og høre med dem. Men regner med de har laaaang behandlingstid..? Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 7. september 2014 Del Skrevet 7. september 2014 Kan ta litt tid. Har en sak hos dem nå. De satt i gang saken med en gang de fikk brev i posten. Da har selger 7 dager på å svare. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå