Gå til innhold

Hvordan hevde reklamasjonsrett på et spesifikt produkt og til hvem?


Pop

Anbefalte innlegg

Trenger noen med kunnskap om forbrukertvister som kan komme med råd i denne saken:

Kjøpte en høytrykksspyler (Nilfisk 140) hos BilXtra. 2-3 måneder over garantitid begynner den å lekke kraftig fra leddet på spylerhåndtaket og der hvor slangen fester i håndtaket. Jeg henvendte meg til BilXtra som sier de vil kontakte Nilfisk. Får svar tilbake at de ikke kunne gjøre noe, siden garantien var gått ut.

 

Jeg godtok ikke dette og sa jeg ville reklamere på produktet, da jeg mener et slikt håndtak, uten feilbruk, er ment å vare lenger enn 26-27 måneder. BilXtra sendte på nytt saken over til Nilfisk og får samme svar tilbake. Jeg godtar fortsatt ikke avgjørelsen, presenterer argumenter fra bl.a. Forbrukerrådets sider, som sier det samme som meg, og henviser til eksempler som tv, mobiltelefon m.m. Jeg tenker jo at når til og med en mobiltelefon man bruker hver dag bør ha reklamasjonsrett utover 2 år, bør da en høytrykksspyler det også.

 

BilXtra henviser meg til Nilfisk og gir meg telefonnummer hvor jeg kan ringe.

 

Spørsmål er altså:

Gjelder virkelig kun to års reklamasjonsrett for en slik spyler?

Må jeg gå til fabrikant for å hevde min rett?

Har jeg i det hele tatt noen rett videre?

 

BilXtra tilbyr meg bestilling av nytt håndtak til kr 400 inkl levering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forstår jeg det rett om garantien er på to år?

 

 

Jeg ville mene at en slik spyler er ment å være vesentlig lenger enn to år, hvilket betyr at du fortsatt bør være innenfor reklamasjonstiden din. Dette er nok desverre et spørsmål om skjønn, så det er vanskelig å gi deg et skikkelig svar.

 

Du behøver ikke å forholde deg til noen andre enn butikken du har handlet i, men det er i noen tilfeller enklere å gå direkte til importør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Har sjekket den ringen inni der ja, der så hel og fin ut.

 

Problemet er vel at jeg ikke har noe reelt pressmiddel ser det ut til, siden det hele beror på skjønn og hvorvidt en kan hevde akkurat det håndtaket skal vare lenger enn to år. Det står jo ingen steder om forventet levetid.

Lenke til kommentar

Spørsmål er altså:

Gjelder virkelig kun to års reklamasjonsrett for en slik spyler?

Må jeg gå til fabrikant for å hevde min rett?

Har jeg i det hele tatt noen rett videre?

 

BilXtra tilbyr meg bestilling av nytt håndtak til kr 400 inkl levering.

 

Tommelfingerregelen vi arbeider ut i fra på arbeidsplassen min (elektronikkbransjen) er at produkter med 1 års garanti og lav pris er forventet å vare opp til 2 år (2 års reklamasjon). Produkter med medium-høy - høy pris og 2 års garanti(eller mer) er forventet å vare 2 år eller lenger (5 års reklamasjon).

 

Hvis produktet ditt hadde en markedspris på 500 kroner er nok skipet gått. Gav du mer, f.eks 2-3000, er situasjonen en annen.

 

Du kan reklamere mot alle ledd i salgsprosessen (selger, kortinnehaver, leverandør, produsent). Det enkleste - i min erfaring - er å ta det med selger eller FR.

 

Du har to valg når selger ikke ønsker å reparere produktet.

1. Skriv et reklamasjonsbrev (se forbrukerrådet.no for mal)

2. Kontakt Forbrukerrådet. Du kan ikke tape på det.

 

Hadde det vært min høyttrykkspyler (gitt at alle kriterier er møtt for forbrukerkjøp og 5 års reklamasjon) hadde jeg skrevet et kort og konkret reklamasjonsbrev(epost) til selger der jeg krevet umiddelbar reparasjon, samt renter for forsinkelse og erstatning for tid brukt på saken. I tillegg hadde jeg krevet erstatning for å måtte vaske bilen på Statoil. Jeg hadde også umiddelbart sendt saken videre til forbrukerrådet og informert selger om dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...