Svenssen Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 Hei. Prosessoren min er mest sannsynlig ødelagt og jeg trenger ny. Jeg ønsker noe tilsvarende denne: CPU: Intel Core i5 2500K Quad Prosessor, 3,3 GHz, 6MB, BOXED Sandybridge Når jeg søkte på denne så fikk jeg opp at den var utgått, trenger derfor hjelp til å finne noe tilsvarende. Hovedkort: Asus P8Z77 -V LX Socket 1155. På forhånd takk! Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 i2500k men ja 1000 kr er veldig stiv for en prosessor fra 2011 selv om den er lite brukt. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 Hvordan vet du at cpu er kaputt? Har du overklokket for mye? https://www.komplett.no/search?bn=11204&category=11204_Prosessorer&cnet=Kompatibel+prosessorsokkel_A03395++%C2%A7LGA1155+Socket&q=*%3A*&ref=cat-left&subcategory=11204_Prosessorer Men du må kanskje oppdatere bios først, det må du finne ut. Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 6. september 2014 Del Skrevet 6. september 2014 Kjør på med nytt Hk, Ikke vits i å beholde gammel teknologi Lenke til kommentar
Svenssen Skrevet 8. september 2014 Forfatter Del Skrevet 8. september 2014 Hei å takk for svar. Man kan alltid oppgradere, men her er ikke det hverken nødvendig eller ønskelig. Hovedkortet byttet jeg nettopp. Jeg vet ikke 100% at CPU er kaputt, men tror det. Fikk et lynnedslag, og etter dette så virket ikke pc*en skikkelig. Dvs. at den starter ikke opp. PSU starter og sviver, men resten reagerer ikke i det hele tatt. Har testet skjermkortet, det fungerer. DVD-spiller fungerer heller ikke. Viften til CPU suser. Virker for meg som om CPU er blanket ut, at den er slettet av lynnedslaget. Tanker om dette? Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 8. september 2014 Del Skrevet 8. september 2014 Kan være Hk igjen, Eller Psu det er de to komponetene som oftest tar skade ved lynnedslag. Mulig det er Cpu, Men de tåler en trøkk for å si det sånn Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 8. september 2014 Del Skrevet 8. september 2014 Har du mulighet til å prøve en annen psu? Psu og nettverk kortet og kanskje hk tipper jeg. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 8. september 2014 Del Skrevet 8. september 2014 Slettet CPU-en? Altså. Nei. Det nesten garantert ikke den. Hovedkort og strømforsyning er mest sannsynlig hvor feilen ligger. Selv om den tilsynslatene får strøm, så betyr ikke det at alt er helt som det skal. Lenke til kommentar
Svenssen Skrevet 8. september 2014 Forfatter Del Skrevet 8. september 2014 Min første tanke var PSU'en. Fikk en elektriske på jobb til å sjekke den, og han mente det kom inn og gikk strøm ut helt som det skulle. Viften på PSU'en, skal den svive kontinuerlig eller kun ved behov? Den stod stille når jeg testet pcen. Hovedkortet har jeg allerede byttet, altså, det som står i når er nytt. Hmm, teste annen PSU. Har jo en i min gaming pc som evt kan brukes.. Den med lynnedslag er en kollega sin pc. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 8. september 2014 Del Skrevet 8. september 2014 Når du tester en annen psu trenger du kobbel til p4 4(8) pins + gpu + 24 pins kontakten. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 8. september 2014 Del Skrevet 8. september 2014 Det kan også være andre komponenter som har tatt kvelden og drar alt med seg. Harddisker blant annet. At en elektriker(?) på jobben sier det kommer strøm ut som det skal fra strømforsyningen er dessverre ikke godt nok for oss til at vi kan avskrive det helt. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 8. september 2014 Del Skrevet 8. september 2014 (endret) Hadde hd ikke funket ville du uansett kunne startet opp. Jeg tipper på psuen er defekt. Hadde en selv for 3-4 uker siden som bare reiste til de evige jaktmarker. Trykket jeg start, litt liv så ingenting. Fikk lovt å velge, valgte AX760i Endret 8. september 2014 av Kjetil Lura Lenke til kommentar
TarzanIUnderbuksa2 Skrevet 8. september 2014 Del Skrevet 8. september 2014 lynnedslag kan svekke hele din pc. trenger ikke merke det akkurat nå, men over tid. Tenker på levealderen til dine komponenter Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 8. september 2014 Del Skrevet 8. september 2014 Så du mener at kretskortet til en HDD ikke kan få en PSU til å tryne? Skal man sile ut alle mulige feilkilder, så gjør man det. Vi alle mistenker PSU, men det kan være andre komponenter som får strøm i fra PSU (HDD f.eks) som også kan ha tatt skade av diverse overspenninger. Det er ingen hemmelighet at feilsøking av et helt system er ganske komplekst. TS sierr også at DVD-drev ikke fungerer. Jeg regner med det er bosset og ikke er plugget i? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 8. september 2014 Del Skrevet 8. september 2014 Å joda andre deler kan og ta kveld. Men det er psu og nettverks kortet som går først. Grunnen for det er enkel. Stikk kontakten og nett kabelen. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 8. september 2014 Del Skrevet 8. september 2014 Det var ikke poenget. Hvis han skulle være så uheldig at f.eks HDD kødder det til og lurer seg selv til å tro at det er PSU, så har man det gående. Lenke til kommentar
Svenssen Skrevet 17. september 2014 Forfatter Del Skrevet 17. september 2014 Min konklusjon er psu. Fant en psu i en pc på jobb som jeg røsket ut og koblet til og til min store begeistring så startet pcen opp og windows startet. MEN, denne psuen passer overhode ikke i kabinettet. Noen kyndige som kan hjelpe meg å finne en som passer i dette kabinettet? Kabinett: LC Power Miditower PRO-925B Sort med 600W PSU USB3, ATX/m-ATX Denne pcen ble kjøpt på Netshop, men ser ut som den butikken har lagt ned pc-salg? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 Er vel standard atx så en vanlig psu. Lenke til kommentar
Svenssen Skrevet 18. september 2014 Forfatter Del Skrevet 18. september 2014 Som f.eks noe slikt: http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/stromforsyning/ikke-modulare/coolermaster-b-series600w/188244.7303/ Denne er ikke modulær, men ser ikke behov for modulær i dette tilfellet da prisen er av betydning. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 18. september 2014 Del Skrevet 18. september 2014 Sikker bra den. Men jeg kjøper ikke uten modulære lenger, blir mindre rot og mere luft sirkulering. Og så er jo psu blodårene til maskinen din. Det er og den som varer lengst i en pc. Så derfor kjøper jeg dyre psuer og ca 50-70% over hva maskinene mine bruker i strøm. Siste som jeg fikk på garantien er corsair AX760i. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå