Shruggie Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 og jeg tror neppe jeg er den eneste som stort sett kjører så jeg ser fotgjengere på fotgjengeroverganger tidsnok. Nei, jeg vet militæret kjører med IR kameraer på nattoppdrag, og det er nok det man må ta i bruk om man skal bli så 100% sikker som du mener man burde. Dette er faktisk den teknologien Volvo og Mercedes driver og innfører sakte men sikkert, så du er riktigere enn du tror! IR med automatisk bremsing. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 (endret) Skal vedde 100k på at ingen her (med hånden på hjertet) har stoppet helt foran en fotgjengerovergang, hvis de ikke har sett noen der - det sier alt. (for garantert flere som har hatt noenlunde samme forhold) Btw: kunne kollidert idag, da ei ikke engang tittet mot meg når hun hadde vikeplikt - stor lastebil, men neida, dama bare kjørte hu. Så hev meg på bremsene og unngikk kollisjon. Her hadde hun tapt i retten, men hvorfor har ikke jeg gjort en alvorlig feil hvis det har smelt .... Eller har jeg? - jeg må jo påregne at endel ikke har peiling på hvordan de skal oppføre seg i trafikken - både kjørende, sykler og fotgjengere - for slik er jo trafikkbildet og det kommer jo ikke som en overraskelse. Mener du, ATWindsor, at man burde blitt dømt her også - man skal jo være aktpågiven osv og klare å stoppe for hinder. Jeg klarte det jo, men nestemann /neste gang kan det jo smelle. Dette er jo egentlig en mer påregnelig hindring enn usynlige fotgjengere. Dette skjer nesten en gang i måneden for meg, og jeg er like sprettsint hver gang, men det er jo ingenting jeg får gjort - idioten kjører videre lykkelig uvitende, og jeg sitter der og banner til speilet. Det verste er at jeg er 99% sikker på at jeg gjør det samme minst en gang i måneden selv, og det er noen andre som sitter og banner i speilet, mens jeg kjører videre og plystrer; idiot som jeg er... Endret 17. september 2014 av Shruggie Lenke til kommentar
DippyDawg Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 Jeg har lyst til å spørre folk her, har dere (uten tåke), noen gang opplevd siktforhold der dere ikke kan se mer enn 10-20 meter (om det ikke er hindringer i veien), med fjernlys? Jeg har aldri vært i nærheten av dette engang (knapt nok i situasjoner uten lys i det hele tatt, vi snakker her om sikt som er slik at om du står på en side av veien, og en person står på andre, så kan du ikke se de), og jeg kjører vanligvis ett kjøretøy som ikke har så gode lys som en bil. Jeg skjønner rett og slett ikke at så mange (inkludert retten), mener at dette er noe som er umulig å se om man ikke har relativt redusert nattsyn. AtW kanskje du bør ta deg en tur da, nattestider,når det regner og blåser så får du se hva du har gått glipp av. Men pass deg for mørkkledde fotgjengere. Hadde vært litt flaut å kjørt på noen etter alle uttalelsene dine... Spar meg for den type nedlatende utsagn, og svar heller på spørsmålet mitt, har du opplevd situasjoner der det er regn og mørkt der du ikke har hatt 10-20 meters sikt engang? AtW Hva er det som er nedlatende her da? Her driv du å kaller folk idioter, at det er en idiotdom, at det er "totalt pisspreik at det er helt umulig å se noen som står oppreist i svarte klær med lys på bilen," at folk bør revurdere yrkene sine, og så har du knapt kjørt bil når det er mørkt? "Jeg har aldri vært i nærheten av dette engang (knapt nok i situasjoner uten lys i det hele tatt"? Var ikke meningen å være nedlatende i det hele tatt, så jeg beklager hvis jeg har såret deg. Og ja, jeg har kjørt når det er så dårligt vær og dårlig sikt mange ganger, og du bør prøve det du og, så blir du en erfaring rikere... Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 Fokuser på sak og ikke hverandre nå folkens. Det står et par moderatorer med stramme bånd jeg helst vil la være å slippe løs da det er så mye arbeid å fange de igjen.. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. september 2014 Forfatter Del Skrevet 17. september 2014 Jeg har lyst til å spørre folk her, har dere (uten tåke), noen gang opplevd siktforhold der dere ikke kan se mer enn 10-20 meter (om det ikke er hindringer i veien), med fjernlys? Jeg har aldri vært i nærheten av dette engang (knapt nok i situasjoner uten lys i det hele tatt, vi snakker her om sikt som er slik at om du står på en side av veien, og en person står på andre, så kan du ikke se de), og jeg kjører vanligvis ett kjøretøy som ikke har så gode lys som en bil. Jeg skjønner rett og slett ikke at så mange (inkludert retten), mener at dette er noe som er umulig å se om man ikke har relativt redusert nattsyn. AtW kanskje du bør ta deg en tur da, nattestider,når det regner og blåser så får du se hva du har gått glipp av. Men pass deg for mørkkledde fotgjengere. Hadde vært litt flaut å kjørt på noen etter alle uttalelsene dine... Spar meg for den type nedlatende utsagn, og svar heller på spørsmålet mitt, har du opplevd situasjoner der det er regn og mørkt der du ikke har hatt 10-20 meters sikt engang? AtW Hva er det som er nedlatende her da? Her driv du å kaller folk idioter, at det er en idiotdom, at det er "totalt pisspreik at det er helt umulig å se noen som står oppreist i svarte klær med lys på bilen," at folk bør revurdere yrkene sine, og så har du knapt kjørt bil når det er mørkt? "Jeg har aldri vært i nærheten av dette engang (knapt nok i situasjoner uten lys i det hele tatt"? Var ikke meningen å være nedlatende i det hele tatt, så jeg beklager hvis jeg har såret deg.Og ja, jeg har kjørt når det er så dårligt vær og dårlig sikt mange ganger, og du bør prøve det du og, så blir du en erfaring rikere... Jeg har ikke kalt folk idioter, resten er vurderinger av argumenter og påstander, ikke personer. Det nedlatende er å late som andre folk aldri har kjørt i mørket, og at det er derfor de mener det de mener.Jeg har åpenbart kjørt når det er dårlig vær, som alle andre som har kjørt i noen år. AtW Lenke til kommentar
DippyDawg Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 Du sier jo selv at du ikke har kjørt under slike forhold, så jeg later ikke som noe som helst.. sitat:"Jeg har lyst til å spørre folk her, har dere (uten tåke), noen gang opplevd siktforhold der dere ikke kan se mer enn 10-20 meter (om det ikke er hindringer i veien), med fjernlys? Jeg har aldri vært i nærheten av dette engang (knapt nok i situasjoner uten lys i det hele tatt, vi snakker her om sikt som er slik at om du står på en side av veien, og en person står på andre, så kan du ikke se de)" sitat slutt. Aldri i nærheten engang... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. september 2014 Forfatter Del Skrevet 17. september 2014 Du sier jo selv at du ikke har kjørt under slike forhold, så jeg later ikke som noe som helst.. sitat:"Jeg har lyst til å spørre folk her, har dere (uten tåke), noen gang opplevd siktforhold der dere ikke kan se mer enn 10-20 meter (om det ikke er hindringer i veien), med fjernlys? Jeg har aldri vært i nærheten av dette engang (knapt nok i situasjoner uten lys i det hele tatt, vi snakker her om sikt som er slik at om du står på en side av veien, og en person står på andre, så kan du ikke se de)" sitat slutt. Aldri i nærheten engang... Riktig SIKTforhold, jeg har selvfølgelig kjørt mange gnager om natten og i regn på en mørk høstdag, om ikke så hadde det jo vært meningsløst å si at jeg ikke har opplevd slike siktforhold under de nevnte værforholdene. AtW Lenke til kommentar
DippyDawg Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 ...akkurat... Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 Hva med å heller svare på spørsmålet, har du opplevd forhold der du ikke ser mer enn 10-20 meter foran deg om natten med fjernlys, uten tåke? Har du opplevd forhold der du ser under 10 meter foran deg? I tilsvarende forhold? AtW Jeg har opplevd at en elg har stått i veigrøfta uten å ha nubbsjangs om å se den, og har etterpå fått opplyst fra passasjer om at "jøss det sto jo en elg der". Og ja, en elg er brun og mørk, akkurat som en forgjenger i mørke klær. Når det er mørkt, og den type vær så ser man såvidt det som er direkte fremfor bilen, men det som er utenfor lyssøylen ser man ikke i de hele tatt, typisk på fortau ov på siden av fortgjengeroverganger. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. september 2014 Forfatter Del Skrevet 17. september 2014 Så du har aldri opplevd å se så kort FORAN deg, har jeg oppfattet deg rikitg? AtW Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 Så du har aldri opplevd å se så kort FORAN deg, har jeg oppfattet deg rikitg? Hva er egentlig poenget? Som oftes ser man lengre (men har vært borti under 10m sikt), men det er forskjell på å se noe man kan se, kontra noe som skjuler seg. Da går man i ett med omgivelsene, man ser uten å klare å se objektet Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. september 2014 Forfatter Del Skrevet 17. september 2014 Så du har aldri opplevd å se så kort FORAN deg, har jeg oppfattet deg rikitg? Hva er egentlig poenget? Som oftes ser man lengre (men har vært borti under 10m sikt), men det er forskjell på å se noe man kan se, kontra noe som skjuler seg. Da går man i ett med omgivelsene, man ser uten å klare å se objektet Poenget er at det har ikke manglet på folk her som sier det er umulig å se slike fotgjengere, du er vel enig i at det er en vesensforskjell mellom noe som man ikke kan se, og noe som man ikke ser fordi man er uoppmerksom i øyeblikket? AtW Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 Poenget er at det har ikke manglet på folk her som sier det er umulig å se slike fotgjengere, du er vel enig i at det er en vesensforskjell mellom noe som man ikke kan se, og noe som man ikke ser fordi man er uoppmerksom i øyeblikket? Selvfølgelig er det forskjell på uoppmerksomhet og ting man ikke kan se. Saken dreier seg om sistnevnte. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. september 2014 Forfatter Del Skrevet 17. september 2014 Poenget er at det har ikke manglet på folk her som sier det er umulig å se slike fotgjengere, du er vel enig i at det er en vesensforskjell mellom noe som man ikke kan se, og noe som man ikke ser fordi man er uoppmerksom i øyeblikket? Selvfølgelig er det forskjell på uoppmerksomhet og ting man ikke kan se. Saken dreier seg om sistnevnte. Ja, det er mange som påstår at det er umulig å se folk i slike situasjoner (eller at det kan være det), det er nettopp det jeg ikke kjenner meg igjen i, foreløpig er det ingen andre her i tråden som har besvart bekreftende på at de kjenner seg igjen i situasjonen jeg har skissert heller. Og du er vel enig i at å sannsynliggjøre om det faktisk er umulig er relevant om saken handler om at det ikke var mulig å se vedkommende? AtW Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 (endret) Jeg har lyst til å spørre folk her, har dere (uten tåke), noen gang opplevd siktforhold der dere ikke kan se mer enn 10-20 meter (om det ikke er hindringer i veien), med fjernlys? Jeg har aldri vært i nærheten av dette engang (knapt nok i situasjoner uten lys i det hele tatt, vi snakker her om sikt som er slik at om du står på en side av veien, og en person står på andre, så kan du ikke se de), og jeg kjører vanligvis ett kjøretøy som ikke har så gode lys som en bil. Jeg skjønner rett og slett ikke at så mange (inkludert retten), mener at dette er noe som er umulig å se om man ikke har relativt redusert nattsyn. AtW Jepp, men det er i snøvær. Veien var så å si usynelig og han jeg satt på med kjørte i <20km/t. Helt jævelig. Endret 17. september 2014 av blackbrrd Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 Ja, det er mange som påstår at det er umulig å se folk i slike situasjoner (eller at det kan være det), det er nettopp det jeg ikke kjenner meg igjen i, foreløpig er det ingen andre her i tråden som har besvart bekreftende på at de kjenner seg igjen i situasjonen jeg har skissert heller. Og du er vel enig i at å sannsynliggjøre om det faktisk er umulig er relevant om saken handler om at det ikke var mulig å se vedkommende? Jeg vet selv at jeg 'har tatt sjansen' ved slike forhold. Jeg tror de fleste, også du, har gjort det. At du ikke kjenner deg igjen tyder vel bare på uvitenhet/fornektelse, eller at du har kjørt lite på disse årene. Lenke til kommentar
DippyDawg Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 Poenget er at det har ikke manglet på folk her som sier det er umulig å se slike fotgjengere, du er vel enig i at det er en vesensforskjell mellom noe som man ikke kan se, og noe som man ikke ser fordi man er uoppmerksom i øyeblikket? Selvfølgelig er det forskjell på uoppmerksomhet og ting man ikke kan se. Saken dreier seg om sistnevnte. Ja, det er mange som påstår at det er umulig å se folk i slike situasjoner (eller at det kan være det), det er nettopp det jeg ikke kjenner meg igjen i, foreløpig er det ingen andre her i tråden som har besvart bekreftende på at de kjenner seg igjen i situasjonen jeg har skissert heller. Og du er vel enig i at å sannsynliggjøre om det faktisk er umulig er relevant om saken handler om at det ikke var mulig å se vedkommende? AtW det er ikke rart du ikke kjenner deg igjen når du ikke har kjørt under slike forhold. Men det har jeg gjort, opptil flere ganger. Og det tilogmed på opplyste steder, men det som er problemet der, (det er på Moa) et mye lave lys som blender. Kjører ekstra forsiktigt i det området. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. september 2014 Forfatter Del Skrevet 17. september 2014 Ja, det er mange som påstår at det er umulig å se folk i slike situasjoner (eller at det kan være det), det er nettopp det jeg ikke kjenner meg igjen i, foreløpig er det ingen andre her i tråden som har besvart bekreftende på at de kjenner seg igjen i situasjonen jeg har skissert heller. Og du er vel enig i at å sannsynliggjøre om det faktisk er umulig er relevant om saken handler om at det ikke var mulig å se vedkommende? Jeg vet selv at jeg 'har tatt sjansen' ved slike forhold. Jeg tror de fleste, også du, har gjort det. At du ikke kjenner deg igjen tyder vel bare på uvitenhet/fornektelse, eller at du har kjørt lite på disse årene. Så du har opplevd forhold der du ser 10-20 meter eller kortere i mørke og regn, med fjernlys? AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. september 2014 Forfatter Del Skrevet 17. september 2014 Jeg har lyst til å spørre folk her, har dere (uten tåke), noen gang opplevd siktforhold der dere ikke kan se mer enn 10-20 meter (om det ikke er hindringer i veien), med fjernlys? Jeg har aldri vært i nærheten av dette engang (knapt nok i situasjoner uten lys i det hele tatt, vi snakker her om sikt som er slik at om du står på en side av veien, og en person står på andre, så kan du ikke se de), og jeg kjører vanligvis ett kjøretøy som ikke har så gode lys som en bil. Jeg skjønner rett og slett ikke at så mange (inkludert retten), mener at dette er noe som er umulig å se om man ikke har relativt redusert nattsyn. AtW Jepp, men det er i snøvær. Veien var så å si usynelig og han jeg satt på med kjørte i <20km/t. Helt jævelig. Ok, skulle spesifisert bedre, tenkte på forhold som i denne saken, dvs regn og mørkt, men ikke ting som tåke eller snø. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. september 2014 Forfatter Del Skrevet 17. september 2014 Ellers vil jeg henstille folk til å la være å spekulere i folks erfaringsbredde som de ikke aner noe om, om det ikke er noe veldig spesielt. Det er ikke spesielt fremmende for diskusjonen å drive med slikt, til tross for hva enkelte tror, så er det ikke sånn at ens innsikt er så genial at alle som har opplevd det samme nødvendigvis må være enig. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå