Gå til innhold

OneCall 4G fra 1 oktober


Anbefalte innlegg

OneCall kommer med 4G fra 1 oktober sier de på sin Facebook side når en leser svar på innlegg. Men de kan ikke svare på om de kommer med 4G på Telenor nett eller Netcom nett. Det er nå fryktelig kort tid til 1 oktober og jeg kan ikke skjønne at de ikke vet, det må vel være at de ikke vil si det. Selv regner jeg med det uansett blir Netcom nett men er litt usikker ettersom de tegnet en avtale med Telenor om 4G som de så skal ha sagt opp. Har de oppsigelse tid på denne slik at de kanskje lanserer 4G på Telenor først også på Netcom? Og når er svare ang. oppkjøpet klart fra konkurranse myndighetene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil overraske noe helt voldsomt om Konkurransetilsynets behandling av Tele2-kjøpet skulle være klart til 1. oktober. Det skjer nok ikke.

Dersom One Call vil tilby 4G fra 1. oktober, må de derfor gjøre det gjennom Telenors nett.

 

I verste fall må vi vente helt til februar 2015 før vi vet om Teliasonera får kjøpe Tele2, og hvilke krav tilsynet eventuelt stiller for å godta oppkjøpet.

 

Endret av Varog Kervarec
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det vil overraske noe helt voldsomt om Konkurransetilsynets behandling av Tele2-kjøpet skulle være klart til 1. oktober. Det skjer nok ikke.

 

Dersom One Call vil tilby 4G fra 1. oktober, må de derfor gjøre det gjennom Telenors nett.

 

I verste fall må vi vente helt til februar 2015 før vi vet om Teliasonera får kjøpe Tele2, og hvilke krav tilsynet eventuelt stiller for å godta oppkjøpet.

 

Ja du har nok rett at det må bli Telenor sitt nett, de kan vel ikke rekke og flytte kundene over til Netcom på så kort tid heller. Men det jeg syntes er mest rart er at de ikke kan/vil si hvilket nett de skal bruke. Det er tross alt veldig kort tid til 1 oktober.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så lenge One Call leier nett av Telenor, vil jeg tro det blir Telenor 4G vi får bruke. Jeg kjøpte i juleferien 2013 en smarttelefon for 999 kroner uten abonnement, Samsung og med kun GSM og 3G. Men det går helt fint, for jeg synes at det går fort nok å surfe på Network Norway sitt 3G nett. Kommer meg på internett også når jeg ikke er hjemme.

 

Når stadig flere begynner å surfe på 4G, vil 3G nettet bli mindre belastet og gå raskere for oss som fortsatt bruker det. Men en ting vil jeg tro, at om noen år vil 4G stedvis erstatte 3G, på samme måten som 3G har gjort med GSM. Utviklingen går raskt i et imponerende tempo, mye raskere enn jeg trodde for noen få år siden...

Lenke til kommentar

Så lenge One Call leier nett av Telenor, vil jeg tro det blir Telenor 4G vi får bruke. Jeg kjøpte i juleferien 2013 en smarttelefon for 999 kroner uten abonnement, Samsung og med kun GSM og 3G. Men det går helt fint, for jeg synes at det går fort nok å surfe på Network Norway sitt 3G nett. Kommer meg på internett også når jeg ikke er hjemme.

 

Når stadig flere begynner å surfe på 4G, vil 3G nettet bli mindre belastet og gå raskere for oss som fortsatt bruker det. Men en ting vil jeg tro, at om noen år vil 4G stedvis erstatte 3G, på samme måten som 3G har gjort med GSM. Utviklingen går raskt i et imponerende tempo, mye raskere enn jeg trodde for noen få år siden...

 

OneCall vil da kanskje gå over bare til Telenor fra 1 oktober? Går ikke 900 MHz frekvensen deres ut 1 oktober kanskje eller har de fått utsettelse på denne? Eller vil de fortsette med 2100 MHz frekvensen og roame på Telenor ellers?

Lenke til kommentar

Jeg er usikker på hva som skjer videre. Har lest om at lisensen til 900 MHz hos Network Norway går ut 1. oktober, men ikke lest noe om hva som skjer med lisensen til 2100 MHz. Blir veldig synd for meg hvis det blir slutt på 900 MHz, for hos meg er det mye dårligere dekning for 2100 enn 900, i tillegg til at høye frekvenser bruker mer strøm på mobilen enn de lave.

 

Håper ikke at det blir slutt på Network Norway sitt mobilnett. En del av konkurransen mellom leverandørene er dekningen, men det vil vise seg hva som skjer videre... Førstkommende onsdag er 1. oktober...

Lenke til kommentar

Jeg ser Mobile Norway har bygd ut 2100 MHz på flere steder.
Jeg vet ikke hva som skjer 1 oktober, men om lisensen går ut må disse senderne på 900 MHz skrus av.

Spennende hva som skjer med dette nettet fremover, både med tanke på 4G hos One Call og oppkjøp av Tele2.

NetCom overtar nok senderne om oppkjøpet blir godkjent, og får da langt bedre dekning enn de har i dag.

Lenke til kommentar

Kan mest av alt tenke meg at NN sine 900 MHz-sendere blir slått av hvis de ikke har ordnet konsesjon for 2100 MHz i områdene de nå dekker med 900 MHz. Er konsesjon for 2100 MHz ordnet, byttes frekvens på senderne, hvis senderne også kan sende på 2100 MHz. Det er min teori, men jeg har lest om at Netcom vil selge NN sitt nettverk når de kjøper Tele 2, for det nettet har de ikke bruk for. Netcom har allerede et godt utbygget nett som det er, vil jeg tro. Og det er kostbart å drifte og vedlikeholde to nettverk, istedenfor bare ett.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...