Gå til innhold

Den store iPhone 6 / Plus / 6S / 6S Plus tråden

Lami

OPPDATERT AVSTEMNING  

178 stemmer

1. 1. Skal du ha den nye iPhone 6S eller 6S Pluss?

• Ja, jeg skal kjøpe iPhone 6S
      50
    • Ja, jeg skal kjøpe iPhone 6S Pluss
      44
    • Kanskje etterhvert
      11
    • Nei, jeg tror jeg står over denne modellen.
      73

Anbefalte innlegg

Nå har jeg kommet meg igjennom en dag med iPhone 6 Plus og så langt så har det gått over all forventning egentlig tatt i betraktning størrelsen, jeg har da relativt små hender (hanskestørrelse på 7-7,5 for å gi en liten pekepinn).

Trikset er nok det å ha en innstilling om at denne telefonen IKKE kan brukes med en hånd, men så fort jeg la fra meg vanene med å bruke telefonen i høyrehånda og dermed har gått over til å holde den i venstre og benytte høyrehånda til "taffsing" så har det ikke vært noe problem overhode.

Det gjenstår å se hvordan det blir å bruke den i senga, og nå har jeg hatt på meg Nike joggebukser i hele dag så plassen i lomma er jo plenti, blir spennende med litt mer tettsittende Chino's og Jean's når arbeidsuka er i gang igjen til uka.

Men så langt så er jeg veldig fornøyd, langt mer fornøyd enn jeg trodde jeg kom til å være etter å ha lekt med madammen sin iPhone 6 i går kveld. Det er klart iPhone 6 er endel mer hending, men personlig så sliter jeg med å bruke den med en hånd, og da er man tilbake til å holde telefonen med venstre og da har det ingen stor betydning om den er 4,7" eller 5,5" slik jeg opplever det, eneste potensielle utfordring er knyttet til hvordan det føles å drasse rundt en såpass stor telefon i lomma i hverdagen.

Når det kommer til selve telefonen så føles den rett og slett fantastisk (dette gjelder både iPhone 6 og 6 Plus). Byggekvaliteten og kvalitetfølelsen er faktisk løftet et hakk opp fra iPhone 5 / 5S, noe jeg egentlig ikke hadde forventet. Og aluminiumen virker noe hardere og hakket mer motstandsdyktig mot eventuelle riper, men det er jo noe som må bevises over tid. Fronten er veldig snasen, avrundede kanter på frontglasset føles meget behagelig og ser bra ut.

Når det gjelder iOS 8.0.2 og iPhone 6 Plus så må jeg si at Apple skuffer endel, for her føles det som om jeg kjører et BETA-produkt på mange måter. Som flere andre rapporterer så henger ofte rotasjonen inne i Messages appen av en eller annen bisarr grunn så du må ut av appen for å få retten den opp igjen. Og selv ikke Apple sin egne apps er nødvendigvis så godt optimalisert for skjermstørrelsen, noe jeg personlig mener er for dårlig.. Spesielt av Apple.

Av tredjepartapps så er jo nesten ingen optimalisert, men det skyldes jo at ingen utviklere har hatt tilgang på verktøy eller kjennskap til en 5,5" modell med 1920x1080 oppløsning for lanseringen, de har jo ikke fått optimalisert underveis i BETA-prosessen av iOS 8 så her vil det nok komme oppdateringer fortløpende fremover. Det positive er at ting skalerer veldig bra, så selv om tekst osv blir stort så er ting fremdeles krystallklart og skarpt på skjermen så det ikke blir et stort irritasjonsmoment inntil apps er optimaliserte og oppdaterte.

"Zoom view" som er et alternativ du kan velge under skjerminnstillinger og som du får beskjed om å velge mellom under oppsett av både iPhone 6 og 6 Plus er jo helt på styr. Det fungerer utmerket iforhold til skalering av innhold, en glimrende løsning for de som ønsker at ikoner, tekst over skal være større og enklere å lese osv.. Men selve modusen er jo bugga til tusen.. Madammen ønsket å bruke denne modusen på sin iPhone 6 og da hang den seg jo i tide og utide, så fort vi gikk tilbake til standard view så var det ikke tegn til disse problemene lenger... Hvordan i all helvete har dette kommet igjennom kvalitetkontrollen hos Apple?? Virker som Tim Cook må begynne å praktisere Steve Jobs sin "vi slipper det ikke før det er gjennomtestet" mentalitet, for nå så virker det som om Tim Cook bare slipper produkter og programvareoppdatering på deadline day helt uavhengig av hvor gjennomtestet det faktisk er, noe som er utrolig anti-Apple og veldig irriterende.. Skal ikke tulle så alt for mye med sånt for Android plutselig automatisk er et langt mer aktuelt alternativ til iOS...

Men alt i alt et flott produkt, og så langt så angrer jeg ikke på at jeg valgte iPhone 6 Plus fremfor iPhone 6! :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Signerer innlegget ditt Ramguy, angrer heller ikke på at jeg valgte pluss. Og jeg var usikker helt opp til kjøpsøyeblikket.

Hvordan opplever du batteriet? Tok telefonen av lading fredag klokken 2400 ca. Har 31% igjen nå og da viser statsen nesten 9 timer bruk. Er veldig fornøyd med det.

Lenke til kommentar

De skriver litt om det i omtalen hos Teknisk Ukeblad, der sammenlikner de den mot noen av konkurrentenes modeller:

http://www.tu.no/t2/mobil/2014/09/26/kanskje-den-beste-mobilen-du-kan-kjope

Her er et utdrag fra omtalen:

Signalmottaket later til å være godt. Koblet til samme basestasjon, rapporterer både iPhone 6 og LG G3 en signalstyrke på -99 dBm.

iPhone 6 klarer også å plukke opp et svakt 4G-signal på -117 dBm, som verken LG G3 eller Sony Xperia Z3 finner. I samme område klarer Nokia Lumia 930 også å plukke opp dette 4G-signalet.
Dette er selvsagt ingen vitenskapelig test, men inntrykket er at det ikke er noe i veien med antenneytelsen her.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har bestilt iphone 6 fra OneCall og forventer den rundt 10 okt.

Nå har jeg fra før en 5S og bruker en bumper på den. Har ikke en ripe på den men har heller aldri mistet den.

Nå er jeg på utkikk etter noe til 6ern.

Hva bruker dere andre?

Link gjerne til bumperen/casen/coveret.

Lenke til kommentar

For de som er bekymret over om iphone 6 plus er lett bøyelig, så er det en video her som kan trøste dere litt. :tease:

Her tester de med 45kg trykk (100 lbs./pounds) på iphone 6 plus og note 3. Jeg tror jeg heller ville ha stolt på denne testen her enn de testene som er gjort av blant annet unbox therapy og de andre youtubere som bøyer telefonene med sine egne hender.

PS. Vet ikke helt om denne videoen har blitt postet her før. Om det har det, så beklager jeg unødvendig post. :wee:

Lenke til kommentar

Haha, fy faen. Stakk ned på eplehuset å testet begge modellene nå. Og som forventet satt 4.7" som ett skudd. Den avrundede formen var utrolig behagelig og gjorde det til en ergonomisk herlig telefon.

6 plus var MONGO stor og er fullstendig uaktuell :p Skal sies at den dobbel touch muligheten for å dra ned ikoner/menyer var hendig. Men herre min hatt for en skjærefjøl. Å gå med slikt i lommene til hverdags bruk for en som syns Z1 var en utfordring..

Batteriet kan være så bra som det bare kan, men telefonen skal brukes normalt også.

Akkurat samme følelsen!

Etter å ha brukt iPhone 6 siden fredag morgen: dette er virkelig en oppgradering som er verdt det fra 5. Er så utrolig herlig i bruk! Blir bare mer og mer vandt med størrelsen for 'hver dag'. Er så glad jeg fikk for denne og ikke plus. Lommene mine er ihvertfall glade :p og denne går faktisk an å bruke å trening og alt sammen og!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Haha, fy faen. Stakk ned på eplehuset å testet begge modellene nå. Og som forventet satt 4.7" som ett skudd. Den avrundede formen var utrolig behagelig og gjorde det til en ergonomisk herlig telefon.

6 plus var MONGO stor og er fullstendig uaktuell :p Skal sies at den dobbel touch muligheten for å dra ned ikoner/menyer var hendig. Men herre min hatt for en skjærefjøl. Å gå med slikt i lommene til hverdags bruk for en som syns Z1 var en utfordring..

Batteriet kan være så bra som det bare kan, men telefonen skal brukes normalt også.

Akkurat samme følelsen!

Etter å ha brukt iPhone 6 siden fredag morgen: dette er virkelig en oppgradering som er verdt det fra 5. Er så utrolig herlig i bruk! Blir bare mer og mer vandt med størrelsen for 'hver dag'. Er så glad jeg fikk for denne og ikke plus. Lommene mine er ihvertfall glade :p og denne går faktisk an å bruke å trening og alt sammen og!

Funker vel bra til jogging å sykling håper jeg? Skal bruke min iPhone 6 som en fullverdig sykkelcomputer til puls og tråkkfrekvens måling.

Lenke til kommentar

Den tiden vi er i nå, er det vel ikke noe problem, da alle har jakke etc.

Men kan bli problem på sommertid.

de fleste her har fliri litt av folk med note 2/3 som driver og går med disse i hånda/snakker i disse....

(Selvfølgelig ikke fordi det er Samsung/android etc, men bare baser på størrelsen)

Regner med at det blir litt sånn for alle som har iPhone 6+. De andre vil nok bare riste på hodet.

Lenke til kommentar

Jeg er en relativt liten person (måler 165 cm i høyden) og bruker stortsett (S)mall i alt av klær og jeg kler meg så kalt "Smart Casual" og bruker for det meste relativt trange (ikke direkte tettsittende) olabukser / jeans og for det meste Chino's og så langt så har iPhone 6 Plus glidd ned i lomma på samtlige av buksene og shortsene jeg har prøvd.

Er ikke plass til mye annet i lomma, men jeg legger aldri andre ting i samme lomma som mobiltelefonen uansett. Det jeg er mest spent på er hvordan det føles i bruk, om jeg vil merke telefonen så godt og om det vil legge veldig press mellom lomme og lår osv.. Og ikke minst så jogger / løper jeg veldig ofte til og fra buss (2 km hver dag) osv og er generelt litt redd for at når telefonen dekker opp 98% av lomma at den kanskje vil ha langt større sannsynlighet for å falle ut / bli presset opp og ut av lomma. Det vil tiden vise.

EDIT:

PS: Bruker aldri jakke, selv ikke midtvinters.. Da går det i strikket genser helt uten lommer så håper da for min egen del at jeg klare å ha telefonen i bukselomma i hverdagen.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Dette er dagens glad nyhet for meg http://www.dinside.no/930603/airplay-uten-wifi-i-ios8

Dette er noe jeg har savnet lenge å har lurt på hvorfor ikke det har gått an før? Da blir det jaggu meg AppleTv på meg itilegg til iPhone 6 :) har ikke hjemme nett og bruker kun mobildata, men nå blir det søren meg netflix på storskjermen :) for meg er dette det beste med oppdateringen til ios8

Lenke til kommentar

På sommeren går det fint med note3 i alle fall, i de fleste lommer. Liker den ikke i dressbuksen selv om den får god plass, men da går den i innerlomme på dressjakken.

Hvis det skulle være at jeg har en såpass tight lomme at det er stress å fiske frem mobilen eller den blir for stor, legger jeg den i en skulderveske. Pleier som regel ha med meg en del drit rundt i den, så den er som regel med.

Endret av Slai
Lenke til kommentar

De skriver litt om det i omtalen hos Teknisk Ukeblad, der sammenlikner de den mot noen av konkurrentenes modeller:

http://www.tu.no/t2/mobil/2014/09/26/kanskje-den-beste-mobilen-du-kan-kjope

Her er et utdrag fra omtalen:

Signalmottaket later til å være godt. Koblet til samme basestasjon, rapporterer både iPhone 6 og LG G3 en signalstyrke på -99 dBm.

iPhone 6 klarer også å plukke opp et svakt 4G-signal på -117 dBm, som verken LG G3 eller Sony Xperia Z3 finner. I samme område klarer Nokia Lumia 930 også å plukke opp dette 4G-signalet.
Dette er selvsagt ingen vitenskapelig test, men inntrykket er at det ikke er noe i veien med antenneytelsen her.

Takk for hjelpen :-)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har i grunn ikke fyllt opp skjermen på min 5s :p Har kun de appene jeg bruker regelmessig fremme på føste skjermen, så resten på nr.2 All denne applewaren hiver jeg inn i "Tillegg" mappen fort som faen.

Ser mere ryddig ut da :)

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Hvor mange apper har dere på hjemmeskjermen (høres teit ut på norsk)? Jeg gikk fra en iPhone 4S, og sliter med å fylle opp de to ekstra radene jeg nå har fått.

Har egentlig bare stappet alt i mapper, som jeg har flyttet på "skjerm nummer to" så førsteskjermen er helt "ren". Åpner så og si aldri en app ved å trykke på appikonet (med unntaket av de fire jeg har på launchbaren) da det går stortsett like fort, om ikke fortere å bare dra fingeren ned midt på skjermen, og skrive "S" i søkefeltet og bare trykke på Snapchat som da er øverst i søkefeltet kontra det å finne frem appikonet..

Akkurat som i Windows og Mac OS X så er snarveien utrolig gammeldags.. God og rask søkemotor på flashlagring lar deg jo søke frem en applikasjon på sekundet uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...