Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Den store iPhone 6 / Plus / 6S / 6S Plus tråden

Lami

OPPDATERT AVSTEMNING  

178 stemmer

1. 1. Skal du ha den nye iPhone 6S eller 6S Pluss?

• Ja, jeg skal kjøpe iPhone 6S
      50
    • Ja, jeg skal kjøpe iPhone 6S Pluss
      44
    • Kanskje etterhvert
      11
    • Nei, jeg tror jeg står over denne modellen.
      73

Anbefalte innlegg

Åh, er det galt å krittisere for å bruke rare oppløsninger kun på grunn av skaleringen i iOS?

Det går helt fint an å kritisere noe uten å ty til milde hersketeknikker og navnekalling, slik du gjorde. Kritikk er fint, ditt innlegg var ikke fint.

Det er som sagt noe som heter å ta steget videre å komme seg ut av den suppa Apple er oppi der. ingenting galt i å si det når man ser at alle andre med Android og Windows Phone klarer dette. Så hvorfor klarer ikke Apple det?

Men uansett. La oss vente til i morgen for å se hva oppløsningen blir, så kan vi heller snakke :) .

Spørsmålet er ikke om Apple klarer det, men hvorfor de skal gjøre det. Jeg kan ikke nok om skjermoppløsninger, PPI og alt sånt, så jeg ber deg lese dette sitatet om nettopp full-HD:

At 1920 × 1080, a 5.5-inch iPhone would skew too heavily toward showing bigger content than more content. People who really want bigger text would be served just as well, I think, with a 2208 × 1242 @3x display and changing the Dynamic Type font size. At 1920 × 1080, everyone would get very large type by default. Even worse, a 1920 × 1080 5.5-inch phone at @3x would have fewer points than a 1334 × 750 4.7-inch iPhone at @2x (640 × 360 vs. 667 × 375, respectively). I don’t think it’s feasible for the physically larger phone to show less on-screen content. This is why it’s essential to consider points, not just pixels.

Sitatet er hentet fra denne artikkelen av John Gruber, og jeg anbefaler at du leser hele før du kritiserer Apple for å ikke lage telefoner med full-HD.

Til det første. Kan du vise til hvor jeg tydde til milde hersketeknikker og navnekalling?

Her er min første post her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1626222&page=4&do=findComment&comment=21955384 og min andre: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1626222&page=4&do=findComment&comment=21955424 og min tredje: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1626222&page=4&do=findComment&comment=21955455 og min fjerde: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1626222&page=4&do=findComment&comment=21955457

Hvor er denne 'milde hersketeknikker og navnekalling' greia du snakker om?

Til det andre og det siste: Er jo greit det, men hvorfor ikke bare gå for standard WQHD oppløsning om dem går over Full HD oppløsning når dem allerede er i sving da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mange grunner til å droppe WQHD per dags dato, hovedgrunnen er strømforbruk, ressursforbruk osv.. 2560x1440 vil kreve unødvendig mye ressursforbruk av telefonen for å vise piksler som 99% av brukerne ike vil legge merke til, eller ha noen reell nytte av. Dette vil være å kaste ytelse, og ikke minst strøm rett ut av vinduet. I Apple sitt jag etter å ha den beste kombinasjonen av tykkelse, vekt og størrelse kombinert med halvveis fornuftig størrelse på batteriet så vil 2560x1440 skape utfordringer.

Grunn nummer to er at 2560x1440 vil få opp prisen på skjermpanelet unødvendig mye uten noe reell gevinst for Apple, det vil på mange måter være å kaste penger ut av vindu på noe som ikke vil gi de eller brukerne noen reell gevinst annet enn litt bedre spesifikasjoner på papiret uten noen reell nytte i praksis.

Grunn nummer tre er at det per dags dato ikke eksisterer noen gode 2560x1440 paneler på markedet som fyller Apple sine krav til fargespekter, fargekalibrering, fargebalanse, hvitbalanse osv.. Ser vi på de telefonene som er på markedet i dag med WQHD IPS skjermen som blant annet LG G3, Oppo Find 7 QHD osv sliter alle med relativt dårlig fargebalanse og et gulskjær over skjermen. Noe Apple neppe har noen interesse av å ha på sin modell, så lenge det ikke eksisterer QHD skjermen på markedet med god nok fargekvalitet til å tilfredsstille kravene til Apple så er det neppe aktuelt.

Også må du huske på alt dette med punkter, og ikke piksler som Rune skrev. Forholdet til punkter vil være nøyaktig det samme med 2560x1440 som med 1920x1080 da 2560x1440 bare er 1920x1080 x 1,5, ergo så vil ingen av de utfordringene som nevnes i henhold til skalering, skalering av tekst og tekststørrelse osv bli noe bedre med 2560x1440 kontra 1920x1080. Apple må også forholde seg til sitt abnorme appbibliotek til både iPhone og iPad som skal skaleres, her gir verken 1920x1080 eller 2560x1440 noen mening.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er enig i at 1080p er veien å gå for telefoner med 5.5 tommers skjermer eller mindre. Fra 5.5 tommers og oppover, så vil 1440p være veien å gå. Så er enig i at det er best for iPhone 6 med 4.7 tommers skjerm å holde seg til 1080p oppløsning med at det vil holde i lange baner.

Dette med strømforbruk på 1440p skjermer er noe som blir forbedret hele tiden. Jeg tør vedde på at Galaxy Note 4 kommer til å ha en brutalt god batteritid selv med 1440p skjerm. Nemlig fordi telefonen blir levert med et stort og godt batteri og en Super AMOLED skjerm som blir forbedret fra år til år, som Apple tydligvis aldri klarer å få til og levert på sine iPhones på samme måte som Samsung klarer å levere denne veien.

De ryktene jeg har hørt, så vil iPhone 6 med 4.7 tommers skjerm ha et batteri på snevre 1900 mAh, eller noe rundt der (rett meg om jeg tar feil). I det tilfelle så kan jeg kanskje skjønne hvorfor Apple ikke presser oppløsningen på skjermene høyere.

Dette med oppløsning igjen, så vil uansett en 1440p skjerm se skarpere og klarere ut enn en 1080p skjerm uavhengig av pris, fargegjenngivelse osv. Selv om de første 1440p LCD skjermene som kom ut var halvt på treet, så betyr ikke det at dem trenger å være det i dag. Er mange måneder siden de første 1440p skjermene kom ut, så tror dem har hatt nok med tid til å finjustere skjermene.

Så uansett hvordan du vil ha det, så vil en 1440p skjerm på en 5.5 tommers iPhone 6 se mye skarpere og klarere ut enn en 1080p skjerm vil gjøre på samme iPhone 6.

Men greit, om 1440p LCD skjermene ikke er blitt noe bedre til nå enn det dem var tidligere, så kan jeg se på hvorfor Apple vil se bort i fra de skjermene.

Jeg vet hvertfall at Samsung har de mest perfekte skjermene ute nå, som er Super AMOLED skjermer. Så Samsung Galaxy Note 4 blir nok mitt neste kjøp.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

4S ble presentert 4. oktober 2011 og kom ut 14. oktober i USA, 28. oktober i Norge.
5 ble presentert 12. september 2012 og kom ut 21. september i USA og 28. september i Norge.
5S ble presentert 10. september 2013 og kom ut 20. september i USA og 25. oktober i Norge.

iPhone 5S var altså ganske sent ute her i Norge i forhold til tidligere år.

Med tanke på mengden av rykter og leaks nå i forkant av iPhone 6-lanseringen, skal man ikke se vekk i fra at Apple har produsert større mengder med enheter enn tidligere år. Forhåpentligvis tyder dette på at de klarer å levere hit tidlig. På den andre siden kan det være for å mette det kinesiske markedet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

5S ble presentert 10. september 2013 og kom ut 20. september i USA og 25. oktober i Norge.

Over én måned etter USA? Hukommelsen er ikke helt på plass, var det noen grunn til at det gikk så lang tid?

Ingen som vet tror jeg. Men har nok med at de hadde laget knapt med enheter, og laget fler til 25.oktober.

Lenke til kommentar

Kaos er det vel ikke, men lav tilgang er det jo stortsett alltid i starten da Apple har store utfordringer med å produsere høyt nok antall i forhold til etterspørselen. Og Norge er naturligvis ikke verdens navle og derfor ikke spesielt høyt på prioriteringslisten.

UPS blir neppe djevelen, Apple sender jo stortsett med TNT og Fedex ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...