Gå til innhold

Den store iPhone 6 / Plus / 6S / 6S Plus tråden

Lami

OPPDATERT AVSTEMNING  

178 stemmer

1. 1. Skal du ha den nye iPhone 6S eller 6S Pluss?

• Ja, jeg skal kjøpe iPhone 6S
      50
    • Ja, jeg skal kjøpe iPhone 6S Pluss
      44
    • Kanskje etterhvert
      11
    • Nei, jeg tror jeg står over denne modellen.
      73

Anbefalte innlegg

Det virker på meg som om det er batteriet og kun dét som er problemet her.

Elektronikk blir jo blir jo bare bedre og bedre jo lavere temperatur (jfr. superledere i minus 270 grader...)

Skjermer er heller ikke glad i kulde og vil få synlig etterslep om det blir kaldt nok.

Hva gjelder iPhone og kulde så klarer jeg fint å bruke både iPhone 6 Plus og 6S Plus på joggetur i -15 grader og da holder jeg telefonen i hånda (får sikkert litt varme på den måten) og da har jeg tynne tøyhandsker på, samt Apple sitt silikondeksel.

Det har kun vært iPhone 5 jeg har opplevd at skrudde seg av på grunn av kulde og det var når jeg jogget i nærmere -20.

Høres veldig merkelig ut at noen skal slite ute med +1 grad. Har selv vært ute flere ganger i -5 til -12 grader i år uten tegn til problemer.

Som nevnt ovenfor så virker dette fryktelig bingo.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt enig, det virker ikke normalt og derav foreslått at hun bør ta turen innom kjøpsstedet og forhøre seg der. Det andre er kun gode råd ift. bruk av forbrukerelektronikk utendørs.

Ellers har jeg en datter som er i stallen i mange timer hver dag og alle hennes iPhones har fått veldig dårlig batteritid og kan slå seg av med god ladestatus etter noen timer om hun hadde de oppbevart i ytterlommen fremfor i innerlommen i minusgrader. Disse var dog ikke splitter nye når dette skjedde og derav nevnte jeg at eldre, mer brukte eller delvis defekte batterier ofte er mer utsatt for problemet. Jeg har også hørt at 5 og 5S har vært mest utsatt for dette og når det gjelder 6S har vi ikke så mye erfaringsgrunnlag på dette ennå.

Ellers synes jeg det var litt ekstremsport og jogge 20-30-60min med telefonen løst i hånden i -15 :p Heftig men ville ikke anbefalt det hehe.

Jeg ville heller ikke anbefalt for utstrakt bruk av selfiestang i minusgrader, da ville jeg heller kjøpt meg et gopro.

EDIT:

Dette er også årsaken til at jeg sjelden kjøper mobile enheter brukt, man vet aldri hvordan de har blitt behandlet selv om de ser pene ut på utsiden.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Interessant at i tråden om Samsung Galaxy Note 3 er det også diskusjon om telefoner som slår seg av når det er kaldt ute.

Lenke til kommentar

Tas ut i -10, ta av hanskene for å ta et bilde og så pakkes inn igjen vil naturlig nok fungere helt fint. Noe jeg selv ofte bruker under 30 sekunder på når det er -10 eller kaldere :) (mest fordi jeg ikke liker å fryse på fingrene) Å stå med den i hansken i kulden i mange minutter mens man samtaler med noen man møter blir annerledes.

Det handler bare om vettug oppbevaring og bruk, ikke noe mer kompleks enn det.

EDIT:

Når dette er sagt kan det hende at MissStar har fått en enhet med et batteri som ikke fungerer optimalt. Det er derfor alltid verdt å ta en tur dit man kjøpte den og forhøre seg om muligheten for å bytte batteriet. Jeg ville gjort det om den slo seg av etter 1 minutt i +1 grad. Det har jeg rett og slett aldri opplevd at skjer selv.

Jeg må bare påpeke at jeg hadde den i lommen og ikke i hånda mens jeg sto og pratet. Den var oppe i fri luft tilsammen i 2 min (mulig mindre) før jeg la den i lommen hvor den lå i ca 3 min gjerne mer usikker hvor lenge jeg sto og pratet. Da jeg tok den opp igjen for å skru på musikk så skrudde den seg av ?

Men jeg ska prøve å ha den i innerlommen og ikke ta den ut? Så skader det ikke å sende ein mail til Apple selvsagt ?

Endret av Miss_star
Lenke til kommentar

Ja jeg får prøve dette.

Men dette vil nok ikke fungere når minusgradene kommer senere i uken, når den ikke tåler 1 grad og full sol, men verdt et forsøk.

Store tilfeldigheter ute og går. Jeg har opplevd en og samme telefon fungere i minus 20 og slå seg av etter få minutters bruk i få minusgrader (Bergen) i går. Skal sies at jeg har opplevd mer rar oppførsel med batteriet i kulden i det siste.
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Ja, det fungerer på foto Men heller dårlig i forbindelse med videoopptak.

Kan det tenkes at du prøver å filme i høy FPS? Jeg gjorde den feilen. 60FPS+ krever mye mer lys. Endre på dette i så fall.

Det er mulig at det har noe å si. Men hele poenget er å bruke 60fps når jeg filmer, for videokvalitet blir mye bedre enn 30fps.

Lenke til kommentar

Det er mulig at det har noe å si. Men hele poenget er å bruke 60fps når jeg filmer, for videokvalitet blir mye bedre enn 30fps.

Du må alltid gi og ta. 240 fps er også bedre, men da ofrer du både lys og oppløsning. Poenget blir borte dersom bildet blir for mørkt, da nytter det ikke hvor mye bedre bildet flyter.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Sukk

I dag tok telefonen kveld ila joggeturen, holdt ut ca 2km.

For all del, -7 for øyeblikket, og Apple spesifiserer jo 0-35 grader. 

Får vel gå til anskaffelse av en eller annen "lomme" den kan ligge i

Lenke til kommentar

Til og med min Nokia 5110 ble treig i kulda med tydelig etterslep i skjermen. ;)

Hadde ikke tenkt så mye over det om den ble treig så lenge den hadde vært brukbar til å høre musikk og ringe om noe skulle hende på turen. Har vært ute for det før, så veldig kjipt om det ser og telefonen ikke fungerer?

Lenke til kommentar

Dere som lurer på smartphones og minus grader.

Det er faktisk gjort kontrollerte tester for noen år siden av pcworld Finland på det.Og det spriker stort.

I denne funker iPhone 4S kun ned til -4C og stopper ved -10C (en av de dårligste på kaldt vær og dårligere enn forgjengeren)

http://www.pcworld.com/article/249134/sub_zero_weather_can_your_smartphone_stand_the_cold_.html

Kan ikke tenke meg dette har endret seg noe med 5/5S 6/6S

http://telegraphstandard.com/iphone-4s-cant-compete-with-other-smartphones-in-a-sub-zero/7465

Edit:

iPhone 6

Environmental Requirements

Operating ambient temperature:

32° to 95° F (0° to 35° C)

Nonoperating temperature:

-4° to 113° F (-20° to 45° C)

Relative humidity:

5% to 95% noncondensing

Operating altitude:

tested up to 10,000 feet (3000 m)

Merk "Non operating temperature" er fra Apple referert til som lagrings temperatur (storage)

Så alt under 0C er bare flaks og utenfor garanti og support .http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Ikke-bruk-iPhone-i-kulden-1753467.html

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Det er tre tekniske forskjeller mellom iPhone 6S og 6S Plus;

- Fysisk størrelse (vekt, omkrets) og skjermstørrelse (4,7-tommer mot 5,5-tommer)

- Batteriet er vesentlig større og varer mye lenger, og lader faktisk like raskt om ikke raskere ved bruk av 12-watts strømadapter

- Optisk bildestabilisator på kamerat som gir bedre bilder når du er litt shaky på hånda

Utenom disse tre tingene så er de identiske, minus noen bittesmå forskjeller i programvaren.

Det er jo først og fremst den større skjermen, og vesentlig bedre batteri som først og fremst skiller modellene.

Er laderen som følger med 6S Plus kraftigere? Eller tenkte du på å kjøpe utenom? :)

Lenke til kommentar

Det er faktisk gjort kontrollerte tester for noen år siden av pcworld Finland på det.Og det spriker stort.

I denne funker iPhone 4S kun ned til -4C og stopper ved -10C (en av de dårligste på kaldt vær og dårligere enn forgjengeren)

http://www.pcworld.com/article/249134/sub_zero_weather_can_your_smartphone_stand_the_cold_.html

Kan ikke tenke meg dette har endret seg noe med 5/5S 6/6S

http://telegraphstandard.com/iphone-4s-cant-compete-with-other-smartphones-in-a-sub-zero/7465

Edit:

iPhone 6

Relative humidity:

5% to 95% noncondensing

Operating altitude:

Merk "Non operating temperature" er fra Apple referert til som lagrings temperatur (storage)

Så alt under 0C er bare flaks og utenfor garanti og support .http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Ikke-bruk-iPhone-i-kulden-1753467.html

Tror nok det å bare ta det for gitt at iPhone 5, 5S, 6, 6 Plus, 6S og 6S Plus oppfører seg likt med en iPhone 4S blir å synse litt vell mye? Hva Apple sier om saken rundt garanti og support er jo irrelevant for oss her på berget, her forholder vi oss til forbrukerkjøpsloven og det er vel å forvente at en mobiltelefon også skal fungere på vinterstid om det ikke er urimelig kaldt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er tre tekniske forskjeller mellom iPhone 6S og 6S Plus;

- Fysisk størrelse (vekt, omkrets) og skjermstørrelse (4,7-tommer mot 5,5-tommer)

- Batteriet er vesentlig større og varer mye lenger, og lader faktisk like raskt om ikke raskere ved bruk av 12-watts strømadapter

- Optisk bildestabilisator på kamerat som gir bedre bilder når du er litt shaky på hånda

Utenom disse tre tingene så er de identiske, minus noen bittesmå forskjeller i programvaren.

Det er jo først og fremst den større skjermen, og vesentlig bedre batteri som først og fremst skiller modellene.

Er laderen som følger med 6S Plus kraftigere? Eller tenkte du på å kjøpe utenom? :)

Nei dessverre, følger bare med standard 5W lader i esken. Du får kjøpt Apple 12W lader separat, det er den som følger med iPad mini og iPad Air.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I denne funker iPhone 4S kun ned til -4C og stopper ved -10C (en av de dårligste på kaldt vær og dårligere enn forgjengeren)http://www.pcworld.com/article/249134/sub_zero_weather_can_your_smartphone_stand_the_cold_.html

Kan ikke tenke meg dette har endret seg noe med 5/5S 6/6Shttp://telegraphstandard.com/iphone-4s-cant-compete-with-other-smartphones-in-a-sub-zero/7465

Edit:

iPhone 6

Relative humidity:

5% to 95% noncondensing

Operating altitude:

Tror nok det å bare ta det for gitt at iPhone 5, 5S, 6, 6 Plus, 6S og 6S Plus oppfører seg likt med en iPhone 4S blir å synse litt vell mye? Hva Apple sier om saken rundt garanti og support er jo irrelevant for oss her på berget, her forholder vi oss til forbrukerkjøpsloven og det er vel å forvente at en mobiltelefon også skal fungere på vinterstid om det ikke er urimelig kaldt.

Kan du ikke lese.

Det er samme operational temperaturen for iPhone 6. 0C-35C .

http://www.apple.com/iphone-6/specs/

Faktaopplysning er ikke spekulasjon. Det er bare å innse det først som sist. Samt Apples egne uttalelser .

Forbruker rettigheter eller ei . Det får uansett ikke Apple mobilen til å fungere feilfritt under 0C uansett hvor mye vi klager.(0C laveste som Apple garanterer for).

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Nå sa testen din at iPhone 4S klarte seg fint ned til -4. Det sier seg selv at hva Apple opplyser som anbefalt driftstemperatur og hva som faktisk fungerer i praksis ikke nødvendigvis er det samme,

Det ikke noe med inlegget mitt å gjøre.

Folk klager over at iPhone 6 ikke virker ved minus 7 , minus 10 . Og her har dere grunnen.

Jeg bare viser til at den er spesifisert å fungere ned til 0. Og at dette er hva produsenten garanterer for. Og det er gjort tester som viser til at det stemmer - at det er feilfritt til 0C og at den feiler like etter på synkende temperatur (logisk nok). Det er heller ikke opplyst som "anbefalt" driftstemperatur men som "fungerende" omgivelses/enviroment temperatur og man forstår da at selve apparatet er nedkjølt = omgivelses temperatur og ikke ligger i en lomme.

Man får ordne seg brukstid vinterstid ute i minus ved å oppbevare telefonen slik at den holder kroppsvarme , handsfree,headset etc.

Jeg ønsker selvsagt at min egen iPhone skal funke i -20C men fakta er at den ikke gjør det :-/

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...