Gå til innhold

Den store iPhone 6 / Plus / 6S / 6S Plus tråden


Lami

OPPDATERT AVSTEMNING  

178 stemmer

  1. 1. Skal du ha den nye iPhone 6S eller 6S Pluss?

    • Ja, jeg skal kjøpe iPhone 6S
      50
    • Ja, jeg skal kjøpe iPhone 6S Pluss
      44
    • Kanskje etterhvert
      11
    • Nei, jeg tror jeg står over denne modellen.
      73


Anbefalte innlegg

Må den lades før jeg tar den i bruk, eller kan jeg bare skru den på? :)

Den er delvis ladet fra fabrikk, så bare skru den på du. Men sett den i laderen og la den stå der til den er på 100% og fortsett å la den stå å "etterlade" en stund, gjerne til i morgen tidlig. Første gang du bruker den etter å tatt den ut av laderen, så bruk den helt opp, eller hvert fall til den er nede på 3-4% eller mindre. Så lader du den helt opp igjen til 100% pluss et par timer.

 

Dette er ikke vitenskapelig testet, men alle oppladbare dingser jeg har hatt har fått denne starten, og jeg har alltid hatt god batterilevetid i mange år. Selv om jeg setter den i laderen på kvelden med kanskje 40-50% igjen, så lader jeg alltid opp til 100%.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Må den lades før jeg tar den i bruk, eller kan jeg bare skru den på? :)

Den er delvis ladet fra fabrikk, så bare skru den på du. Men sett den i laderen og la den stå der til den er på 100% og fortsett å la den stå å "etterlade" en stund, gjerne til i morgen tidlig. Første gang du bruker den etter å tatt den ut av laderen, så bruk den helt opp, eller hvert fall til den er nede på 3-4% eller mindre. Så lader du den helt opp igjen til 100% pluss et par timer.

 

Dette er ikke vitenskapelig testet, men alle oppladbare dingser jeg har hatt har fått denne starten, og jeg har alltid hatt god batterilevetid i mange år. Selv om jeg setter den i laderen på kvelden med kanskje 40-50% igjen, så lader jeg alltid opp til 100%.

 

Så jeg bør ha den i laderen når jeg skrur den på nå, eller kan jeg bruke den for så å koble den i laderen?

 

Må ha det inn med teskje, men vil ha batteriet lenge siden jeg regner med å ha mobilen lenge :)

Lenke til kommentar

 

 

Må den lades før jeg tar den i bruk, eller kan jeg bare skru den på? :)

 

Den er delvis ladet fra fabrikk, så bare skru den på du. Men sett den i laderen og la den stå der til den er på 100% og fortsett å la den stå å "etterlade" en stund, gjerne til i morgen tidlig. Første gang du bruker den etter å tatt den ut av laderen, så bruk den helt opp, eller hvert fall til den er nede på 3-4% eller mindre. Så lader du den helt opp igjen til 100% pluss et par timer.

Dette er ikke vitenskapelig testet, men alle oppladbare dingser jeg har hatt har fått denne starten, og jeg har alltid hatt god batterilevetid i mange år. Selv om jeg setter den i laderen på kvelden med kanskje 40-50% igjen, så lader jeg alltid opp til 100%.

Så jeg bør ha den i laderen når jeg skrur den på nå, eller kan jeg bruke den for så å koble den i laderen?

 

Må ha det inn med teskje, men vil ha batteriet lenge siden jeg regner med å ha mobilen lenge :)

Sett den i laderen, så skrur du den på. La den stå i laderen til i morgen, men du kan selvsagt sette den opp og bruke den mens den lader...:-)

Lenke til kommentar

Hyggelig tilbakeblikk. Husker selv de tidene og blir litt oppgitt over de som klager og syter over prisnivået på dagens svært avanserte datadingser. Enda godt man har med seg et perspektiv fra den gang data faktisk VAR dyrt...:-)

 

I 1992ish betalte jeg 3500,- for et tillegskort til Amiga1200 som var et aksellerator kort med FPU og ga meg muligheten til å utvide systemminnet med 8MB. Det ga også en ekstern port for ekstern 3,5" HDD, totalprisen for moroa ble høy. Men det betyr ikke at jeg synes det er greit med 12000,- for en smartmobil (som kan gjøre mye) i dag av den grunn, Synes rett og slett det begynner å bli mye penger. 

 

Den dagen en smartmobil kan dokkes og faktisk fungere godt nok som en laptop på ekstern skjerm vil jeg nok revurdere det men synes ikke vi er helt der ennå selv om eks. Lumia 950 har funksjonaliteten.

 

Men dette med hvor mye man vil betale for noe går også mye på interesse. Noen mener en sykkel til 7000,- er i overant dyrt mens andre synes 10000,- er billig og ikke fnyser av 30k+  osv. Ergo synes jeg ikke slike paralleller med fortid og nåtid er helt riktige.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I 1992 betalte jeg 3500,- for et tillegskort til Amiga1200 som var et aksellerator kort med FPU og ga meg muligheten til å utvide systemminnet med 8MB. Det ga også en ekstern port for ekstern 3,5" HDD, totalprisen for moroa ble høy. Men det betyr ikke at jeg synes det er greit med 12000,- for en smartmobil (som kan gjøre mye) i dag av den grunn.

 

Men dette går også mye på interesse ift. hvor mye man vil betale for noe. Noen mener en sykkel til 7000,- er i overant dyrt mens andre synes 10000,- er billig osv. Ergo synes jeg ikke slike paralleller er helt riktige.

Klart man skal finne sitt eget prisnivå som man kan akseptere. Nå koster vel det store volumet av toppmodeller fra de ulike produsentene omtrent 5000-8000, en forskjell på ytterpunktene på rundt 3000. Hvis telefonen har en levetid på tre år så utgjør den forskjellen et par-tre kroner pr dag i avskrivning til null.

 

Går man helt til topps og tar en iPhone av billigste sort til la oss si 7000 og opp til toppen på, la oss si 12000, så er forskjellen på 5000. Deler du det over tre år så er forskjellen litt under en femmer om dagen.

 

Ikke glem at avskrivningen antagelig ikke går helt ned til null, og at kostnaden pr dag antagelig blir enda litt lavere...

 

Men man velger uansett helt selv hva man syns blir alt for dyrt eller hva man definerer som sin egen smerteterskel på innkjøpsprisen.

 

Sykkeleksemplet ditt blir litt lite syns jeg. Det skiller bare tre tusen på de to eksemplene. Kanskje heller skrive at noen syns en sykkel til 7-10000 er billig mens andre ikke vil ta i noe til under 30000...:-)

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Idag opplevde jeg for første gang sjæl å bruke 3d touch-funksjonen instinktivt, når jeg skulle ringe opp fruen. Dette ved å trykke litt hardt på tlf-app og velge. Men igjen så er jo dette en funksjon som man kunne implementert med en funksjon som registrerte et langt trykk(slik som når du skal slette eller flytte ikoner). Er spent på hvordan 3d touch videre vil få innvirkning på min måte å bruke telefonen på.

Lenke til kommentar

Jepp Rogkas, og min smertegrense på en smartmobil ligger på rundt 6000,-. Skal jeg betale særlig mer enn det må bruksområdet utvides, dvs. at den tar over funksjoner jeg har andre dingser til og utfører de omtrent like godt eller bedre. Per i dag er jeg heller der at jeg vurderer å betale mindre for smartmobil og utvide den med en smartklokke.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Men igjen så er jo dette en funksjon som man kunne implementert med en funksjon som registrerte et langt trykk(slik som når du skal slette eller flytte ikoner)...

Nei, man kunne ikke det. Det ER forskjell på longpress (tid) og ForceTouch (kraft). Den ene er digital den andre er analog. Totalt forskjellig og har helt ulike muligheter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Idag opplevde jeg for første gang sjæl å bruke 3d touch-funksjonen instinktivt, når jeg skulle ringe opp fruen. Dette ved å trykke litt hardt på tlf-app og velge. Men igjen så er jo dette en funksjon som man kunne implementert med en funksjon som registrerte et langt trykk(slik som når du skal slette eller flytte ikoner). Er spent på hvordan 3d touch videre vil få innvirkning på min måte å bruke telefonen på.

 

 

Men igjen så er jo dette en funksjon som man kunne implementert med en funksjon som registrerte et langt trykk(slik som når du skal slette eller flytte ikoner)...

Nei, man kunne ikke det. Det ER forskjell på longpress (tid) og ForceTouch (kraft). Den ene er digital den andre er analog. Totalt forskjellig og har helt ulike muligheter.

 

 

Han sier ikke at det ikke er forskjell på longpress og forcetouch, han sier at den funksjonen han har brukt også kunne ha blitt løst ved longpress, noe det kan.

Lenke til kommentar

 

Idag opplevde jeg for første gang sjæl å bruke 3d touch-funksjonen instinktivt, når jeg skulle ringe opp fruen. Dette ved å trykke litt hardt på tlf-app og velge. Men igjen så er jo dette en funksjon som man kunne implementert med en funksjon som registrerte et langt trykk(slik som når du skal slette eller flytte ikoner). Er spent på hvordan 3d touch videre vil få innvirkning på min måte å bruke telefonen på.

 

 

Men igjen så er jo dette en funksjon som man kunne implementert med en funksjon som registrerte et langt trykk(slik som når du skal slette eller flytte ikoner)...

 

Nei, man kunne ikke det. Det ER forskjell på longpress (tid) og ForceTouch (kraft). Den ene er digital den andre er analog. Totalt forskjellig og har helt ulike muligheter.

Han sier ikke at det ikke er forskjell på longpress og forcetouch, han sier at den funksjonen han har brukt også kunne ha blitt løst ved longpress, noe det kan.

Tja, jeg har mine tvil. Det kan vel på en måte løses med en kvasi-løsning som å gni på ikonet eller ha ulike menyer avhengig av hvor lenge du holder på en meny/ikon.

 

Men samme funksjon med like elegant implementering som ForceTouch...jeg har mine sterke tvil...:-)

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Nå er det en stund siden jeg har hatt Iphone. Det er en egen app som heter musikk, og virker som det kan være noe spotify lignende? Er dette bedre enn spotify eller har flere gått over på dette?

Her har vi en potensiell start på en lang diskusjon...:-)

 

Musikk, eller Apple Music, er en konkurrent til Spotify. Noen av oss syns den er bedre enn Spotify, andre liker Spotify best. Noen liker til og med Tidal (WiMp)...:-)

 

Jeg liker Musikk og anbefaler deg å teste den. Men hvis du liker Spotify bedre, så er det bare å bruke den.

Lenke til kommentar

 

Nå er det en stund siden jeg har hatt Iphone. Det er en egen app som heter musikk, og virker som det kan være noe spotify lignende? Er dette bedre enn spotify eller har flere gått over på dette?

Her har vi en potensiell start på en lang diskusjon...:-)

 

Musikk, eller Apple Music, er en konkurrent til Spotify. Noen av oss syns den er bedre enn Spotify, andre liker Spotify best. Noen liker til og med Tidal (WiMp)...:-)

 

Jeg liker Musikk og anbefaler deg å teste den. Men hvis du liker Spotify bedre, så er det bare å bruke den.

 

Ser det er 3 mnd gratis prøveperiode, så da kan jeg prøve den i det minste. Jeg kan ikke si at jeg vet om jeg liker spotify bedre eller ei for jeg har aldri hørt om eller prøvd denne appen. Kan ikke huske den var på min gamle iphone. :) 

 

Men da tester jeg den ut så får vi se :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

 

 

Idag opplevde jeg for første gang sjæl å bruke 3d touch-funksjonen instinktivt, når jeg skulle ringe opp fruen. Dette ved å trykke litt hardt på tlf-app og velge. Men igjen så er jo dette en funksjon som man kunne implementert med en funksjon som registrerte et langt trykk(slik som når du skal slette eller flytte ikoner). Er spent på hvordan 3d touch videre vil få innvirkning på min måte å bruke telefonen på.

 

Men igjen så er jo dette en funksjon som man kunne implementert med en funksjon som registrerte et langt trykk(slik som når du skal slette eller flytte ikoner)...

Nei, man kunne ikke det. Det ER forskjell på longpress (tid) og ForceTouch (kraft). Den ene er digital den andre er analog. Totalt forskjellig og har helt ulike muligheter.

Han sier ikke at det ikke er forskjell på longpress og forcetouch, han sier at den funksjonen han har brukt også kunne ha blitt løst ved longpress, noe det kan.

Tja, jeg har mine tvil. Det kan vel på en måte løses med en kvasi-løsning som å gni på ikonet eller ha ulike menyer avhengig av hvor lenge du holder på en meny/ikon.

 

Men samme funksjon med like elegant implementering som ForceTouch...jeg har mine sterke tvil...:-)

 

 

Det er jo ikke mer komplisert enn at hvis det registreres at man holder fingeren på samme app i x sekunder så kommer det opp en snarvei til hvem man skal ringe. 

 

Like elegant hadde det ikke vært nei.

 

Poenget til brukeren var vel helst at det skal bli interessant å se om det kommer nyttefunksjoner som gjør det mer aktuelt å bruke forcetouch. 

Lenke til kommentar

 

Poenget til brukeren var vel helst at det skal bli interessant å se om det kommer nyttefunksjoner som gjør det mer aktuelt å bruke forcetouch.

 

Det har det allerede gjort, og det kommer garantert til å bli veldig mye som bruker analog input i sine apper. Bare vent et år eller to og det kommer til å kry av apper og funksjoner, og ForceTouch kommer til å ha totalt endret hvordan vi gir input til våre dingser.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

 

 

Poenget til brukeren var vel helst at det skal bli interessant å se om det kommer nyttefunksjoner som gjør det mer aktuelt å bruke forcetouch.

Det har det allerede gjort, og det kommer garantert til å bli veldig mye som bruker analog input i sine apper. Bare vent et år eller to og det kommer til å kry av apper og funksjoner, og ForceTouch kommer til å ha totalt endret hvordan vi gir input til våre dingser.

 

 

Tja, hvilke nyttefunksjoner sikter du til når du sier at det har det allerede gjort ?

 

Jeg skulle gjerne sett flere muligheter til å legge opp forcetouch til eget bruk. F.eks Musikk hvor jeg ved forcetouch får 3 valg, spill beats 1, søk eller spille av sist avspilte sang. Her burde vi kunne hatt mulighet til å fylle opp to plasser med f.eks to forskjellige spillelister. Snarveien til telefon burde jo ha vært favorittene dine, eller en predefinert liste, istedenfor sist brukte. Snarveien til app store kunne jo inneholdt mer enn søk og løs inn, f.eks top games, top apps. Forcetouch for bilder er jo strengt tatt ganske så meningsløst, du får opp en forstørret versjon av bildet og ved å dra opp får man så tilgang til kopier, del, favoritt eller slett, men da er det jo langt raskere å bare trykke seg inn på bildet hvor man har direkte tilgang til alle de samme funksjonene. I tillegg fungerer jo ikke forcetouch når man sveiper mot høyre for å få tilgang til forslag fra siri. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

Fjorårets model: 6 pluss. Den har vel samme batterikapasitet som årets? 

Sony Z5 har:

- bedre kamera

- 32gb lagring(+200gb med minnekort)

- 3gb ram vs 1gb(iphone). 

- en telefon som ikke bøyer

Batteriet skal være tilsvarende størrelse med 6pluss, men har hørt at Android suger batteri.. 

 

Det koster tusen kroner mer for 6 plussen, men da får jeg:

- fortsette å bruke ios, som er et stort pluss

- kanskje bedre batteri? 

- resale value er bedre med en iphone

Endret av Slettet-8OkEXm
Lenke til kommentar

 

 

Poenget til brukeren var vel helst at det skal bli interessant å se om det kommer nyttefunksjoner som gjør det mer aktuelt å bruke forcetouch.

 

Det har det allerede gjort, og det kommer garantert til å bli veldig mye som bruker analog input i sine apper. Bare vent et år eller to og det kommer til å kry av apper og funksjoner, og ForceTouch kommer til å ha totalt endret hvordan vi gir input til våre dingser.

 

Tja, hvilke nyttefunksjoner sikter du til når du sier at det har det allerede gjort ?

 

Jeg skulle gjerne sett flere muligheter til å legge opp forcetouch til eget bruk. F.eks Musikk hvor jeg ved forcetouch får 3 valg, spill beats 1, søk eller spille av sist avspilte sang. Her burde vi kunne hatt mulighet til å fylle opp to plasser med f.eks to forskjellige spillelister. Snarveien til telefon burde jo ha vært favorittene dine, eller en predefinert liste, istedenfor sist brukte. Snarveien til app store kunne jo inneholdt mer enn søk og løs inn, f.eks top games, top apps. Forcetouch for bilder er jo strengt tatt ganske så meningsløst, du får opp en forstørret versjon av bildet og ved å dra opp får man så tilgang til kopier, del, favoritt eller slett, men da er det jo langt raskere å bare trykke seg inn på bildet hvor man har direkte tilgang til alle de samme funksjonene. I tillegg fungerer jo ikke forcetouch når man sveiper mot høyre for å få tilgang til forslag fra siri.

Nå er vi på sporet mot noe ja...:-)

 

De aller fleste av de tingene du nevner er for min del funksjonelle tillegg til hvordan ting var før som meg gir en nytteverdi. Alle de menyene man nå kan velge med kraft på ikoner gir fine muligheter til enda bedre dialog med mobiltelefonen. Jeg er enig i at alle disse nye muligheten ikke nødvendigvis er like revolusjonerende, og noen av de kan faktisk være enklere på "gamle" måten. Men jammen meg er det en imponerende start.

 

Jada, man kunne gjerne fått flere valgmuligheter med å tilpasse hva de ulike trykkene kan vise, men jeg vil tro at Apple innfører dette på en smart og forsiktig måte. Vi ser jo allerede at det er mange som mener at man kunne fått til det samme med longpress, det tyder på at man rett og slett ikke helt vet hva dette går ut på.

 

ForceTouch er bare noen få uker gammel og allerede nå gir den et bilde av en ganske så flott teknologi med fantastiske muligheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...