Gå til innhold

Den store iPhone 6 / Plus / 6S / 6S Plus tråden

Lami

OPPDATERT AVSTEMNING  

178 stemmer

1. 1. Skal du ha den nye iPhone 6S eller 6S Pluss?

• Ja, jeg skal kjøpe iPhone 6S
      50
    • Ja, jeg skal kjøpe iPhone 6S Pluss
      44
    • Kanskje etterhvert
      11
    • Nei, jeg tror jeg står over denne modellen.
      73

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-80wCWpIM

Grådige møkkaselskapet satte opp prisene igjen ja. Lykke til med salget, jeg står iallfall glatt over en mobil med 16GB lagring til 7400kr.

Er ikke prisen i USD det samme som på iPhone 6? Mener å huske det fra lanseringen. I så fall er den norske prisjusteringen en følge av sterk dollar.

Lanseringsprisen i USA var 649 ja, lanseringsprisen i Norge var 5790.

Spørs jo litt hvordan man vil regne på det

På det tidspunktet 1 USD = 6,44

649 x 6,44 = 4179,56

Differanse: 5790 - 4179,56 = 1610,44

Iphone 6s 16gb= 649USD dagens kurs =  5552,51

Differanse pris 7390 - 5552,51 = 1837, 49

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan går det regnestykket ditt opp egentlig? 870-dollar for en telefon til 650-dollar? Den koster altså 650-dollar, dagens valutakurs er 8,46 det blir 650 x 8,46 = 5499, så må vi legge til 25% i MVA som da blir 5499 x 1.25 = 6874. Er vel ikke et så fryktelig stort påslag inne i bildet her? Skal du "importere" så må du jo legge ut for frakt selv, og de fleste stater i USA opererer jo også med sales tax som gjør at prisen på 650-dollar fort blir endel høyere og vips så tjener du absolutt ingenting på å importere annet enn å miste norske forbrukerkjøpsrettigheter.

Lenke til kommentar

Grådige møkkaselskapet satte opp prisene igjen ja. Lykke til med salget, jeg står iallfall glatt over en mobil med 16GB lagring til 7400kr.

Er ikke prisen i USD det samme som på iPhone 6? Mener å huske det fra lanseringen. I så fall er den norske prisjusteringen en følge av sterk dollar.

De bruker det som unnskyldning ja, men de tar nå $870 for en $650 telefon. Er ikke det pur grådighet så vet ikke jeg.

Det er nå billigere å importere iphone fra utlandet selv, det sier egentlig det meste om prissettingen.

849 USD (7283 NOK pr i dag), med 25% moms blir det 9104 kroner for 6S+ 64GB. Differansen blir da 486 kroner. 

Jeg syns ihvertfall den norske kjøpsloven er verdt 486 kroner. Om du er kjeltring kan en alltids trekke fra momsen, da blir forskjellen større. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

649 x 6,44 = 4179,56

Ikke sant. Prisen her i Norge er stabil i forhold til valutakurs. Lite vi kan gjøre med det...:-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

649 x 6,44 = 4179,56

Ikke sant. Prisen her i Norge er stabil i forhold til valutakurs. Lite vi kan gjøre med det...:-)

Tja, det er nå et ekstra påslag på litt over 200kr.

Ellers vil det jo som vanlig være et imponerende høyt antall som kjøper, og med en 16GB modell som er ganske ubrukelig ift lagringsplass så er det jo 64GB til hele 8490 som gjelder..(Fint med et påslag på 1100kr for komponenten).

Galskap i mine øyne

Lenke til kommentar

649 x 6,44 = 4179,56

Tja, det er nå et ekstra påslag på litt over 200kr.

Ellers vil det jo som vanlig være et imponerende høyt antall som kjøper, og med en 16GB modell som er ganske ubrukelig ift lagringsplass så er det jo 64GB til hele 8490 som gjelder..(Fint med et påslag på 1100kr for komponenten).

Galskap i mine øyne

Galskap i dine øyne, kan se ganske fornuftig ut i mine øyne. Man kan gjerne se på prisen ut fra enkeltkomponenter, men det blir ofte skjevt. Jeg ser heller prisen i forhold til min egen opplevde bruksverdi. Er det verdt det, så er det verdt det.

16GB-modellen er nok ment for de ekstremt pris-sensitive...:-)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du hadde jo ikke hatt noe problem med apple om de tok 15000kr for en telefon.

Håper forøvrig salgstallene i norge ramler etter dette, men kjenner jeg folk rett så kjøper de iphone samme hva den koster.

Hvis en iPhone hadde kostet 15.000, så hadde nok tilsvarende modeller fra konkurrentene også kostet omtrent det samme. Så da handler det mer om man ønsker å ha en toppmodell eller ikke. Selvsagt koblet sammen med om man foretrekker iOS eller Android/Windows.

Salgstallene kommer nok til å øke da prisen på en dings ikke bare avhenger av kjøpsprisen på prislappen...:-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Galskap i dine øyne, kan se ganske fornuftig ut i mine øyne. Man kan gjerne se på prisen ut fra enkeltkomponenter, men det blir ofte skjevt. Jeg ser heller prisen i forhold til min egen opplevde bruksverdi. Er det verdt det, så er det verdt det.

16GB-modellen er nok ment for de ekstremt pris-sensitive...:-) 

La oss nå ikke blande begreper. Man kan uten problemer fastslå at en pris er galskap, uten at det sier noe om hvorvidt person A, B, C eller D mener det er fornuftig for de å betale den prisen.

Og ja, 7390 for en 16GB iphone 6S er ekstremt dyrt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

For de av oss som skal selge en bruk iPhone 6 / 6 Plus så fører vel dette til rekordhøye bruktpriser regner jeg, og jeg som kjøpte min iPhone 6 Plus 64GB før de satt opp prisen. Helt absurd hvor mye jeg ser ut til å kunne få for den brukt via Finn.no nå.

Det spørs om Apple setter ned prisen på iphone 6 i Norge eller ikke. 

Lenke til kommentar

Galskap i dine øyne, kan se ganske fornuftig ut i mine øyne. Man kan gjerne se på prisen ut fra enkeltkomponenter, men det blir ofte skjevt. Jeg ser heller prisen i forhold til min egen opplevde bruksverdi. Er det verdt det, så er det verdt det.16GB-modellen er nok ment for de ekstremt pris-sensitive...:-) 

La oss nå ikke blande begreper. Man kan uten problemer fastslå at en pris er galskap, uten at det sier noe om hvorvidt person A, B, C eller D mener det er fornuftig for de å betale den prisen.

Hvis man regner 3 år levetid på en mobiltelefon så skiller det nok 3-4 kroner pr dag mellom en telefon til 7500 og en telefon til 4500.

Du skal helt klart få bestemme deg for hva du syns er dyrt og ikke, men alle disse produktene koster under 10.000 uavhengig av produsent. Det skiller altså noen hundrelapper mellom de ulike modellene.

Samtidig kjøper folk seg lett biler som koster mange hundre tusen kroner mer enn en kanskje like god annen bil.

Det blir liksom litt rart å kalle et skille på noen hundrelapper i differanse for ekstremt dyrt.

Lenke til kommentar

For de av oss som skal selge en bruk iPhone 6 / 6 Plus så fører vel dette til rekordhøye bruktpriser regner jeg, og jeg som kjøpte min iPhone 6 Plus 64GB før de satt opp prisen. Helt absurd hvor mye jeg ser ut til å kunne få for den brukt via Finn.no nå.

Disse prisene er jo allerede ute. Satt ned med ca 200kr?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Disse prisene er jo allerede ute. Satt ned med ca 200kr?

16GB utgaven har vel kostet 6290 ganske lenge nå ? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Galskap i dine øyne, kan se ganske fornuftig ut i mine øyne. Man kan gjerne se på prisen ut fra enkeltkomponenter, men det blir ofte skjevt. Jeg ser heller prisen i forhold til min egen opplevde bruksverdi. Er det verdt det, så er det verdt det.16GB-modellen er nok ment for de ekstremt pris-sensitive...:-) 

Hvis man regner 3 år levetid på en mobiltelefon så skiller det nok 3-4 kroner pr dag mellom en telefon til 7500 og en telefon til 4500.

Du skal helt klart få bestemme deg for hva du syns er dyrt og ikke, men alle disse produktene koster under 10.000 uavhengig av produsent. Det skiller altså noen hundrelapper mellom de ulike modellene.

Samtidig kjøper folk seg lett biler som koster mange hundre tusen kroner mer enn en kanskje like god annen bil.

Det blir liksom litt rart å kalle et skille på noen hundrelapper i differanse for ekstremt dyrt.

Bytter du telefon hvert 3 år ? 

Lenke til kommentar

Bytter du telefon hvert 3 år ?

Sånn omtrent. Neon ganger litt oftere.

Men det er levetid på telefonen jeg nevner, ikke hvor lenge jeg (eller andre) velger å eie den. Det er ingen som trenger å bytte noe som fortsatt fungerer, det er et valg mange likevel velger å ta seg råd til.

En bil har vel en forventet levetid på 15-20 år, likevel er det mange som velger å bytte etter bare 2-4 år...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...