Gå til innhold

Den store iPhone 6 / Plus / 6S / 6S Plus tråden


Lami

OPPDATERT AVSTEMNING  

178 stemmer

  1. 1. Skal du ha den nye iPhone 6S eller 6S Pluss?

    • Ja, jeg skal kjøpe iPhone 6S
      50
    • Ja, jeg skal kjøpe iPhone 6S Pluss
      44
    • Kanskje etterhvert
      11
    • Nei, jeg tror jeg står over denne modellen.
      73


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror du burde lese litt om hvordan Apple behandler ting som blir lagt i iCloud samt privacy reglene dems

Vi hadde jo dette da.

http://edition.cnn.com/2014/09/02/showbiz/hacked-nude-photos-five-things/

Er ikke derfor "jeg" velger å benytte jottacloud. Det har mere med å få kombinert alt i ett løsning inkl PC backups og ikke ha noen limit på lagringsplass eller båndbredde , og at det er Norskt.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Er jeg den eneste som er såpass "kjedelig" at jeg tar bilder som er av en art hvor jeg ikke kunne brydd meg mindre om det skulle "lekke" ut på nettet eller ikke? Bruker nettsky fordi det gir ekstra sikkerhet mot tap av data, og fordi det rett og slett er langt mer sømløst og effektivt i bruk kontra det å styre med å lagre alt mulig lokalt, vedlikehold og sikring av dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er jeg den eneste som er såpass "kjedelig" at jeg tar bilder som er av en art hvor jeg ikke kunne brydd meg mindre om det skulle "lekke" ut på nettet eller ikke? Bruker nettsky fordi det gir ekstra sikkerhet mot tap av data, og fordi det rett og slett er langt mer sømløst og effektivt i bruk kontra det å styre med å lagre alt mulig lokalt, vedlikehold og sikring av dette.

Du er sikkert ikke den eneste, men for min del har jeg så og si sluttet å legge bilder ut på nettet. Punktum. Hvis bilder betyr noe for meg, eller jeg ikke ønsker at andre skal få tak i de, så legger jeg de ikke ut. Så enkelt.

Lenke til kommentar

Er jeg den eneste som er såpass "kjedelig" at jeg tar bilder som er av en art hvor jeg ikke kunne brydd meg mindre om det skulle "lekke" ut på nettet eller ikke? Bruker nettsky fordi det gir ekstra sikkerhet mot tap av data, og fordi det rett og slett er langt mer sømløst og effektivt i bruk kontra det å styre med å lagre alt mulig lokalt, vedlikehold og sikring av dette.

Sier ikke med dette at jeg er en av disse . Men med inntog av photo/kamera i mobiler er det mange som har kompromitterende bilder video av kjæreste/partner . Ikke særlig morsomt om ting vedkommende ikke er klar over postes i f.eks puppe tråden her på diskusjon eller liknende.

Var jo det som var saken med iCloud skandalen (private celebriteter bilder "in the wild")

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Det er ikke lett å være rik og berømt.

Slike hacks i iCloud eller Google Photos krever at hackere konsentrerer all sin ekspertise mot akkurat *din* konto.

Og da er spørsmålet hvorfor skal de gidde det? Hvem faen er interessert i deg/meg? Eller bilder fra feiringen til bestemors 90 årsdag? Eller kjedelige bilder fra ferien i Spania? Who the fuck cares?

Er du typen som liker å ta nakenbilder av deg selv og dama, så er spørsmålet like gjeldende. Så fremt dama ikke er Tone Damli eller Erna Solberg så bryr ingen seg om å hacke kontoen din for å si det sånn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er jeg den eneste som er såpass "kjedelig" at jeg tar bilder som er av en art hvor jeg ikke kunne brydd meg mindre om det skulle "lekke" ut på nettet eller ikke? Bruker nettsky fordi det gir ekstra sikkerhet mot tap av data, og fordi det rett og slett er langt mer sømløst og effektivt i bruk kontra det å styre med å lagre alt mulig lokalt, vedlikehold og sikring av dette.

 

Hehe, vi nok alle egentlig der ja  :blush:

 

Men jeg synes det er såpass enkelt å kjøre syncback en gang i uken lokalt, og dermed slipper jeg at en eller annen kvisete guttunge hacker den supersikre cloud-backupen og enten sletter alt, eller lager slideshow på VGtv av bildene mine bare fordi han kan...

Lenke til kommentar

Nå er det ikke bilder hovedsakelig "for egen del" som ønskes på en sikret nettlagring tjeneste . Men viktige dokumenter , med andre ord hele ens digitale liv , som har lang fartstid - rubb og stubb lastet off (syncet) .

Men iCloud er kanskje ikke stedet for slik bruk.

Nå sitter man med flere slike lagringstjenester parallellt . iCloud, GDrive, OneDrive, DropBox , Jottacloud. Kun sistenevnte som er betrodd med "alt" og kjøpt bevisst. De andre har bare fulgt med andre ting/tjenester og er greie nok til det de er ment for.

Lenke til kommentar

Eneste jeg benytter iCloud til er sikkerhetskopi av iOS-enheter og for sømløs synkronisering av bilder på tvers av iOS-enheter og Mac OS X maskiner. Til sikkerhetskopiering så har Apple virkelig "nailet" iCloud Backup siden dag nummer en. Er milevis bedre enn alt jeg har erfart på andre plattformer, det finnes tredjepartløsninger til Android som er solide men det krever root og lagring lokalt, samtidig som backup må utføres manuelt så det er jo slettes ikke spesielt brukelig spør du meg..

 

Det samme kan egentlig sies om TimeMachine Backup i Mac OS X, er så latterlig mer elegant og sømløst når du først har en Apple Time Capsule eller en server/nas med støtte for AFP og TimeMachine Backup. Sikkerhetskopier på jevne intervaller, enkelt å hoppe frem og tilbake mellom revisjoner og latterlig enkelt og gjenopprette hele systemet til et gitt tidspunkt osv.. Sammenlignet med hva Microsoft holder på med hva gjelder System Restore, File History osv.. Eneste negative er jo at Apple i kjent stil er litt sære og krever bruk av Apple File Protocol (AFP) og støtter verken Samba/Cifs eller NFS og at overføringshastigheter mot Apple Time Capsule er temmelig labre greier om du velger å gå for den enkleste løsningen.

 

 

iCloud for bilder syntes jeg også fungerer sømløst og fint, men da må du jo fort abonnere på litt ekstra lagringsplass for de snevre 5 GB du mottar gratis holder ikke lenge om det også er bilder involvert. Syntes det er litt smålig av Apple å kun tilby 5 GB gratis, denne mengden burde i det minste følge hver enkelt iOS-enhet man har så om du først har 1x iPhone, 1x iPad og 1x iPod Touch så burde du få mer enn bare 5 GB...

 

 

Men generelt så syntes jeg Apple er utrolig dårlige på nettjenester.. Det å benytte iCloud for Mail er temmelig forferdelige greier selskapet tatt i betraktning. iCloud.com er en nettside som skalerer fryktelige dårlig, støtter ikke høyreklikk menyer og føles generelt utrolig kronglete å bruke. Apple Music har jeg skrinlagt inntil videre da hele tjenesten er vanvittig ustabil og programvaren ikke er i nærheten av noe som helst enda spør du meg, utrolig skuffende å se Apple lansere løsninger som er såpass lite gjennomført.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg fikk mail idag at icloud'n min er "nedgradert" til 5GB (fra 20GB) .fra og med idag.

Er ikke vits å betale for noe man ikke bruker :) , selv om det var lite pr mnd. 

Det holder til backup av to enheter u/bilder&video inkl i backupen (siden det går en annen plass). 

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Tror du burde lese litt om hvordan Apple behandler ting som blir lagt i iCloud samt privacy reglene dems

Vi hadde jo dette da.

http://edition.cnn.com/2014/09/02/showbiz/hacked-nude-photos-five-things/

 

På den annen side er det nå en smal sak å stenge av tilgangen din til backupen din ved å bare logge inn med feil passord til kontoen er låst...

 

Det riktige her er å bruke gode passord, eventuelt innlogging gjennom flere trinn.

Lenke til kommentar

Jeg lå i går og tenkte på hvor likt Android og iOS egentlig har blitt før jeg innså at en del konsepter fortsatt er ganske ulike. Jeg innser dog at jeg ikke har brukt iOS på en del år så jeg tenkte å forhøre meg litt her om et par ting.

 

- Et av de største irritasjonsmomentene jeg hadde med iOS var mangelen på delt filsystem. Er dette fortsatt like restriktivt som før? Kan jeg feks laste ned en vilkårlig fil i nettleseren og åpne det i vilkårlig app? Eksempel: Laste ned en .wmv video og åpne i VLC? Kan jeg laste ned en python script og åpne det i en kode-editor? Jeg leste så vidt om app extensions men usikker på hvor omfattende det er. Jeg husker jeg irriterte meg grønn da jeg en kort periode hadde en iPhone 4 og Safari ikke lot meg laste ned filer.

 

- Kan jeg sette en 3. parts app som default SMS app? Jeg bruker TextSecure på Android og det er kjekt å kunne benytte den som standardapp for SMS slik at både ordinære SMS samt krypterte TextSecure-meldinger går på samme app.

 

- Er det noen som helst mass-storage-støtte i iOS enda eller er man helt avhengig av iTunes for overføring av filer?

Takker for svar.

Lenke til kommentar

Jeg lå i går og tenkte på hvor likt Android og iOS egentlig har blitt før jeg innså at en del konsepter fortsatt er ganske ulike. Jeg innser dog at jeg ikke har brukt iOS på en del år så jeg tenkte å forhøre meg litt her om et par ting.

 

- Et av de største irritasjonsmomentene jeg hadde med iOS var mangelen på delt filsystem. Er dette fortsatt like restriktivt som før? Kan jeg feks laste ned en vilkårlig fil i nettleseren og åpne det i vilkårlig app? Eksempel: Laste ned en .wmv video og åpne i VLC? Kan jeg laste ned en python script og åpne det i en kode-editor? Jeg leste så vidt om app extensions men usikker på hvor omfattende det er. Jeg husker jeg irriterte meg grønn da jeg en kort periode hadde en iPhone 4 og Safari ikke lot meg laste ned filer.

 

- Kan jeg sette en 3. parts app som default SMS app? Jeg bruker TextSecure på Android og det er kjekt å kunne benytte den som standardapp for SMS slik at både ordinære SMS samt krypterte TextSecure-meldinger går på samme app.

 

- Er det noen som helst mass-storage-støtte i iOS enda eller er man helt avhengig av iTunes for overføring av filer?

Takker for svar.

 

Jeg TROR de tingene du er opptatt av gjør at du nok bør fortsatt oppholde deg i Android-leiren...:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg lå i går og tenkte på hvor likt Android og iOS egentlig har blitt før jeg innså at en del konsepter fortsatt er ganske ulike. Jeg innser dog at jeg ikke har brukt iOS på en del år så jeg tenkte å forhøre meg litt her om et par ting.

 

- Et av de største irritasjonsmomentene jeg hadde med iOS var mangelen på delt filsystem. Er dette fortsatt like restriktivt som før? Kan jeg feks laste ned en vilkårlig fil i nettleseren og åpne det i vilkårlig app? Eksempel: Laste ned en .wmv video og åpne i VLC? Kan jeg laste ned en python script og åpne det i en kode-editor? Jeg leste så vidt om app extensions men usikker på hvor omfattende det er. Jeg husker jeg irriterte meg grønn da jeg en kort periode hadde en iPhone 4 og Safari ikke lot meg laste ned filer.

 

- Kan jeg sette en 3. parts app som default SMS app? Jeg bruker TextSecure på Android og det er kjekt å kunne benytte den som standardapp for SMS slik at både ordinære SMS samt krypterte TextSecure-meldinger går på samme app.

 

- Er det noen som helst mass-storage-støtte i iOS enda eller er man helt avhengig av iTunes for overføring av filer?

Takker for svar.

 

Jeg TROR de tingene du er opptatt av gjør at du nok bør fortsatt oppholde deg i Android-leiren...:-)

 

 

Det skal nok mye til før jeg bytter leir, men jeg tenkte jeg skulle begynne å se på Swift, så da tenkte jeg det var greit å orientere meg litt om øvrig status på iOS :)

Lenke til kommentar

Er det noen som helst mass-storage-støtte i iOS enda eller er man helt avhengig av iTunes for overføring av filer?

 

Når jeg kobler min ulåste iPhone 6 til en windows PC, får jeg se bildemappen (kamerarullen) i utforsker, og kan kopiere til og fra der.

Noe mer trenger ikke jeg. Filer jeg har lastet ned, kan jeg laste ned på PC også om nødvendig...

Endret av ozone
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt uten videre begynte 6 plussen min å oppføre seg rart i går. Når jeg dobbeltrykker på homeknappen for å lukke apper 'fryser' mobilen i noen sekunder, deretter er alt vanlig igjen. Den oppfatter hva jeg ber den å gjøre mens den er fryst også. Trykker jeg på home-knappen havner jeg rett tilbake på 'skrivebordet' akkurat som vanelig, og alt virker normalt, helt til jeg dobbeltrykker igjen. 

 

Her er video av fenomenet:

 

IMG_5118.MOV

 

 

Det her må være softwarerelatert. Når jeg reasterter mobilen virker alt helt fint frem til den piper for å signalisere at emails og apper er oppdaterte, deretter fryser den når jeg dobbelklikker igjen. Megairriterende. Noen som vet om en måte å løse dette på uten å måtte resette mobilen?

Lenke til kommentar

Skjer av og til på min også.

 

Det jeg sliter med mest er at det er tydeligvis for lite RAM i 6+'en. Gå på whatsapp og sende noen bilder, tilbake til safari, så må safari reloade siden.

Samme med appen Inbox eller Google Calendar etc.

Leste at Samsung 6 Edge+ slet med det samme og fikk tyn for det. Rart at ikke iPhone får mer tyn for dette slik at Apple snart begynner med 3-4 GB RAM.

Endret av Megaoctane
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...