Gå til innhold

Den store iPhone 6 / Plus / 6S / 6S Plus tråden

Lami

OPPDATERT AVSTEMNING  

178 stemmer

1. 1. Skal du ha den nye iPhone 6S eller 6S Pluss?

• Ja, jeg skal kjøpe iPhone 6S
      50
    • Ja, jeg skal kjøpe iPhone 6S Pluss
      44
    • Kanskje etterhvert
      11
    • Nei, jeg tror jeg står over denne modellen.
      73

Anbefalte innlegg

...eller kunnskap om det.

...

...bare legge til at jeg håper jeg har fått med meg litt kunnskap om teknologi etter å ha jobbet stort sett med det i drøye 30 år. Men ekspert vil jeg ikke kalle meg, hvert fall ikke på spesifikasjoner...:-)))

Nå jobber jeg riktignok ikke lenger med selve teknologien men hvordan organisasjoner kan benytte teknologi til å bli bedre. Det interesserer meg.

Er IT konsulent selv med start i arbeidslivet i 1979/1980  :blush: . Så har vært med på det meste av utviklingen og sett det meste.

Og har vært medlem av dette forumet i 13 år eller  mere (tidligere harware.no).

Derfor jeg kanskje ikke så lett lar meg forlede eller overbevises av bling-bling, utseende og markeds taktikk  for teknologi produkter og programvare , og det som vises i power point foiler (hos oss kalles det ikke software,hardware,firmware , bare foilware)   :)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

da er det jo ganske fint at det finnes flere produsenter av mobiltelefoner slik at man an velge den man liker

Lenke til kommentar

...

Derfor jeg kanskje ikke så lett lar meg forlede eller overbevises av bling-bling, utseende og markeds taktikk  for teknologi produkter og programvare...

Dette er jeg helt enig i. Teknologi må fungere over tid og tilføre en bruksverdi som står i forhold til prislappen. Jeg har vært innom veldig mange ulike dingser siden første halvdel av 80-tallet, mesteparten av dem med DOS/Windows og noe med Android. Men det er først de siste fem år med Apple jeg har vært skikkelig fornøyd med de dingsene jeg har. Det er det som betyr noe for min del.

Lenke til kommentar

Lurer på om noen kan hjelpe eller komme med tips: Kjøpte en iPhone 6 for et par uker siden med feil på og fekk i dag ny swap. Skulle sikkerhetskopier den jeg hadde (iPhone 6 det også) men får bare opp denne feilmeldingen :iTunes kunne ikke sikkerhetskopiere iPhone-enheten fordi sikkerhetskopien var skadet eller ikke kompatibel med iPhone-enheten.

Har prøvd å Google det, har skrudd av og på både mobil og pc, men får samme feilmelding om og om igjen. Håper noen har et tips til løsning på dette. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Den ligger ikke i iCloud? Så når du skrur på den nye mobilen skal du få et valg om å restore fra iCloud backup. Etter det går alt automatisk. Det er ikke lengere nødvendig og ta backup til en maskin med iTunes

(Den tar automatisk backup når den er koblet til wifi og strøm)

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

Swap telefonen du har fått er oppdatert til siste iOS versjon?  Du får ikke lagt en backup tilbake på en telefon dersom den kjører en eldre iOS versjon enn den som ble tatt backup av. Sjekk også at du brukes siste versjon av iTunes og at det er ledig diskplass på maskinen. 

Også sett denne metoden gå igjen på en del nettsteder som en løsning. 

Step #1.Quit iTunes first.
Step #2. On Windows:

• Click StartIn the search bar, type %appdata%
  • Now, navigate to Roaming → Apple Computer → MobileSync → Backup
  • Copy the backup folder(s) to your desktop.
Step #2. On Mac:
  • Open the Library folder in your home folder. (If you don’t see one, hold down Option and click Go).
  • From here navigate to: Application Support/MobileSync/Backup
  • Copy the backup folder(s) to your desktop
Step #3. Now, open iTunes.
Step #4. On Windows, click Edit from the menu and then on Preferences.
Step #4. On Mac, click iTunes on the menu and then on Preferences.
Step #5. Click on the Devices tab
Step #6. Under Device Backups, select all.
Step #7. Click Delete Backup.
Step #8. Now, copy the backup folders from the desktop and move them back to the Backup/ folder.
Step #9. Restart iTunes and try to restore now.
Restart/Reboot

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke brukt iCloud så er ingen sikkerhetskopi der. Er det ikke sånn fortsatt at en ikke får med like mye på en sikkerhetskopi der. Tenker da på alle innstillinger ,meldinger, kontakter og bilder?

Problemet er jo at jeg ikke får sikkerhetskopiert den gamle via iTunes, heller ikke gjenopprettet den der.

Det jeg gjorde var å legge inn en 2 uker gammel sikkerhetskopi på den nye, så la jeg bare over en mappe med de nye bildene.

Manglet da mange meldinger jeg ville hatt. Men får ikke sikkerhetskopiert samme hva jeg gjør.

Lurer litt på om det kan ha sammenheng med at den gamle har hatt iOs 9 innstallert og når jeg gjekk tilbake til iOs 8.4 (har det på begge) så ligger det en slag sperre?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

ja, som han over sa, din backup er for iOS9.

hvis du aktiverer alle icloud funksjonene, vil absolutt alt bli syncet til icloud og laget en backup, når man får en ny telefon er det bare å fortsette der man slapp.

har ikke koblet iphonen min til en datamaskin på flere år.

Lenke til kommentar

...eller kunnskap om det.

...

...bare legge til at jeg håper jeg har fått med meg litt kunnskap om teknologi etter å ha jobbet stort sett med det i drøye 30 år. Men ekspert vil jeg ikke kalle meg, hvert fall ikke på spesifikasjoner...:-)))

Nå jobber jeg riktignok ikke lenger med selve teknologien men hvordan organisasjoner kan benytte teknologi til å bli bedre. Det interesserer meg.

Er IT konsulent selv med start i arbeidslivet i 1979/1980  :blush: . Så har vært med på det meste av utviklingen og sett det meste.

Og har vært medlem av dette forumet i 13 år eller  mere (tidligere harware.no).

Derfor jeg kanskje ikke så lett lar meg forlede eller overbevises av bling-bling, utseende og markeds taktikk  for teknologi produkter og programvare , og det som vises i power point foiler (hos oss kalles det ikke software,hardware,firmware , bare foilware)   :)

Har selv holdt på med IT siden starten på 80-tallet og begynte med Tiki-100 og Vic-20 samt vært innom det meste inkludert minimaskiner og mye annet rart på veien. Jobber fortsatt handson med alt teknisk (av eget valg). Meldte meg inn i forumet når jeg synes det begynte å bli på høyde med utenlandske forum på innhold og kompetansemessig. BBSer, Compuserve, Dialup Notesforum, Aminett, Newsgroups og mye annet før webforums ble mer vanlig. Ser ikke det som noen grunn til å ikke velge et Apple produkt så lenge det gjør det jeg ønsker. Noen ganger er det enkle det beste (KISS). Jeg er også såpass trygg på egen kompetanse at jeg ikke trenger å velge en Android telefon for å fremstå som mer "geeky". Men jeg er også ydmyk nok til å forstå at jeg ikke kan være ekspert på alt til enhver tid og respekterer en 30 åring like mye som en 60 åring ift. kompetanse på sine fagfelt.

At en som kjøper Samsung ikke er opptatt av bling-bling, vel ;) Hadde nok kjøpt enten Samsung eller Sony om jeg ønsket å gå over til Android nå, nettopp fordi de også har god design og kvalitet. I mine øyne er Samsung Galaxy S6 Edge et fantastisk designprodukt.

Men stridigheter til side, kan anbefale tv-serien "Halt and Catch Fire" til alle som vil ha litt god kvalitetsnostalgi.

Noen vet sikkert også hva tittelen betyr :). "Mr.Robot" for litt nyere geeking og selvsagt "Silicon Valley" for herlige humortvists.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det begynte med iPod (disse markedsførings stuntene til Apple) å få folk til å kjøpe mote og være hipp til en høyere pris.

Er til og med laget en dokumentar film om dette.

Det er det jeg mener med bling bling og la seg forlede. Samme filosofi ble gjort med introduksjon av iPhone generasjon 1.

De samme menneskene (i USA) har i kombinasjon med patriotisme og smart markedsføring latt seg lett føre videre og blitt lojale tilhengere/kunder av alle produkt generasjoner senere.

Og som med alt annet amerikansk kul/mote/hipt som sprer seg til andre verdensmarkedet er det det samme med iPod/iPhone og Mac produktene . Og de selger de på.

Det er enkelte som fornekter dette. Det reagerer jeg på.

Bare spør en fjortenåriig jente hva slags mobil hun skal ha ....

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ja, på samme måte som Android og produkter rundt Android ble en slik hype og bølge som var kult/hipt/mote blant geeks og alle som ville fremstå som noen som hadde mer greie på teknologi :).

Men for mange som ikke er så merkeopphengte eller opptatt av trender eller velger produkter støtte opp om en identitet så dreier det seg mer om hva produktet leverer ift. deres behov.

Samt at du må ikke for et sekund tvile på at Samsung ikke forsøker å få til det sammen som du mener Apple har gjort.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det vil jeg ikke si, jeg ser at det kan være den samme fornektelsen som du mener en Apple kjøper har. Denne trangen til å putte andre i en eller annen nedlatende boks for selv å fremstå som en smartere forbruker, og når klossen ikke passer i boksen så raser verdensbildet.

At mange er merkebevisste/slaver ol. er helt korrekt, det betyr ikke at alle som kjøper produktet er det. En fjortenårig jente er like påvirket av markedskrefter, hype, identetetstilhørighet osv. som en gutt på samme alder som kjøper en Android telefon. Det er de samme mekanikkene som styrer begge to, dessverre. Samsung gjør akkurat det samme, de spiller like mye på merkevare, design og alt annet. Men når man står på ene siden av gjerdet og kaster stein så ser man ikke seg selv.

Eller som man sier, man ser ofte flisa i andres øye men ikke kvisten i sitt eget.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan komme så mye bortforklaringer du bare orker.

En profitt på 51% på mobiltelefon divisjonen til Apple er tydlig tale. Og at filosofien har virket.

Jeg gjentar for n'te gang at jeg bruker iPad (skriver på nå) og iphone 6 og er ikke noen android eller Apple eller Microsoft tilhenger , men en person med det jeg anser som fornuftig forbruker skepsis.

Lenke til kommentar

Det finnes ikke en eneste bortforklaring i innleggene og det blir ikke mer sannhet bare for at man gjentar ordet "bortforklaring" i det uendelige.

Som sagt, det kan godt være at tallene du peker på er korrekte, det er utenfor produktvalg temaet jeg har kommentert. Men jeg er også overbevist om at Samsung enten gjør det samme eller ønsker å oppnå det samme ift. tall, fortjeneste og hva det måtte være.

Det er vel der vi er uenige, du mener Apple er den store slemme ulven og tror at Samsung er den "snille". Tro om igjen, same "shit" different wrapping my friend, ift. bussiness :).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det samme kan sies om dine innlegg syar2003, bortforklaringer, avledende svar og fornektelser. Vi kan sikker også hive på en del andre uttrykk for å krydre avsporingene og skittkastingen litt mer? Eller så kan man faktisk lese det som skrives og forholde seg til temaet.

Når man ikke klarer å diskutere temaet tyr man gjerne til en meta-diskusjon slik som det.

Og når man ikke får gjennomslag for en viss type kritikk krydret med nedlatende generaliseringer så tyr man til "det er kun lovprising som er tillatt her". Alt er ikke sort og hvitt, det er nok mange aspekter med Apple en iPhone kjøper heller ikke liker så godt. Akkurat som det er aspekter med Samsung man ikke liker så godt osv.

Selv kan jeg si at jeg liker mange av produktene til Apple men er ikke like begeistreit for all policy osv.

EDIT:

Enhver aktør som har en markedsstrategi vil ofte forsøke å identifisere en eller flere markedsgrupper hvor de kan oppnå størst suksess. Apple gjør det, Samsung gjør det og jeg vil tro de fleste som lykkes også lykkes pga. en god markedsstrategi. De som ikke lykkes er de som ikke klarer å skape produkter forbrukerne kan identifisere seg med.

Med Apple er det kanskje gruppene du nevner de har rettet seg mest mot, med Android i første omgang før Samsung ble den dominerende aktøren her er det helt klart andre grupper. Når disse gruppene er mettet og står på hver side av gjerdet forsøker man å ta markedsandeler fra hverandre osv. Da er ofte propaganda og skittkasting mot konkurentene en del av dette, for det står ikke om småpenger. I krig og kjærlighet her alt lov sies det og definitivt i big business.

Jeg er en veldig dårlig kunde ift. slike strategier selv om de ofte lykkes med dem.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ja , da er vel jeg som alle andre her da (inkl Theo282) - hehe.

Meg jeg er kjent for å ikke legge lokk på ting i arbeidslivet og med kunder og kolleger og "at av meg hører man sannheten og ikke bortforklaringer"om produkter og tjenester vi leverer.På godt og vondt.

Noen liker det og andre ikke.

Hvis noen oppfatter meg som det du sier (motsatte/eller misforstått) så er det ikke med hensikt fra min side og det beklager jeg.

Jeg er nærmere 50 enn 60 bare "for the record" og dette med markeringsbehov og "slå seg frem" i verden med hersketeknikker og spissfindigheter er et tilbakelagt stadium.

Lenke til kommentar

Jeg er nærmere 50 enn 60 bare "for the record" og dette med markeringsbehov og "slå seg frem" i verden med hersketeknikker og spissfindigheter er et tilbakelagt stadium.

Da vil jeg anbefale deg å vise det litt tydeligere. Dine valg av beskrivelser av andre debattanter gir ikke inntrykk av at det ligger bak deg, men at du faktisk har et lite stykke igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...