Gå til innhold

Den store iPhone 6 / Plus / 6S / 6S Plus tråden

Lami

OPPDATERT AVSTEMNING  

178 stemmer

1. 1. Skal du ha den nye iPhone 6S eller 6S Pluss?

• Ja, jeg skal kjøpe iPhone 6S
      50
    • Ja, jeg skal kjøpe iPhone 6S Pluss
      44
    • Kanskje etterhvert
      11
    • Nei, jeg tror jeg står over denne modellen.
      73

Anbefalte innlegg

Pluggene som følger med er overraskende bra for hva de er, og i og med at du ikke betaler mer enn type 200 kr for et sett med nye så syntes jeg de må være av de beste på markedet iforhold til hva du får for prisen. Du ender jo opp med en helt brukanes mikrofon + telefonstyring via knappene til knappe 200 kr.

Sammenligner vi med de som fulgte med før så er det jo langt bedre, de forrige var jo temmelig forferdelige mens de nye kan jeg faktisk bruke. Isolerer jo ikke i det hele tatt som noen ser på som både en fordel og en ulempene, jeg mener nå ting skal isolere jeg da så jeg ser på dette som et stort minus.

Det er klart man kan få langt bedre lydkvalitet, men ikke før man går over til prisklassen 1000kr+, mener nå jeg. Du kan nok finne ting som er bedre til under 1000kr også men jeg mener forskjellen ikke er stor nok til at det er verdt noen investering i første omgang.

For å kunne gjør et godt valg så må man jo først finne ut hva i allverden det er man vil ha, for her er det mye forskjellig å velge i og det er endel valg man må ta før man kan finne gode alternativer. Vi har jo tre hovedkategorier;

- IEMs (ørepropper)

- Øreplugger

- Hodetelefoner

IEMs er av typen som skal inn i øret og isolere ørekanalen, dette er det som oftest gir best isolasjon for lavest mulig pris og krever gjerne minst av telefonen hva gjelder AMP/forsterker for å kunne drives godt.

Øreplugger (i mangel på et bedre ord) er av den typen som følger med telefon, altså sånne som du legger i øret men som ikke skal trykkes inn og ikke har noen form for isolasjon.

Hodetelefoner er jo temmelig åpenbart hva er, men her har man jo både "on-ear" som ikke går rundt øret og ofte blir lite komfortable over lenger tid med bruk men tar mindre plass, også har du jo de som går rundt hele øret også har du jo åpne og lukkede hodetelefoner. Lukkede isolerer, mens åpne ikke gjør noe forsøk på å sperre ute lyd uten ifra. Åpne gir ofte bedre lydkvalitet, og bedre lydkvalitet for prisen men da hører du samtidig alt som foregår rundt det som ikke alltid er en fordel.

Videre så har du jo forskjellige bruksområder, ønsker du telefonstyring / mediakontroll? Da må du finne noe som har iOS-støtte og knapper på ledningen / hodetelefonene. Skal de være vannavstøtende og fungere godt til trening? Liker du balansert og nøytralt lydbilde, eller foretrekker du mer fremtonende midtparti (tydeligere vokal og et mer "høyoppløst" lydbilde) eller et mer tungt med litt ekstra trøkk og mer fremtrendende bass? Ønsker du muligheten for at de skal brukes trådløst (Bluetooth med APTx støtte).

Jeg er temmelig kresen på lyd, så jeg har et par IEMs iform av Westone 4R med et fantastisk åpen og balansert lydbilde. Dette er det jeg har som gir best lydkvalitet og det isolerer til tusen ved bruk av Shure Olives tupper som er en slags foam du plasserer i øret.

Hjemme så bruker jeg Sennheiser HD 650 hodetelefoner, disse har også knall lyd og veldig balansert lydbilde og de er åpne så jeg faktisk kan høre om madammen forsøker å kommunisere med meg. Men disse brukes hovedsaklig til stasjonær PC da de er alt for vanskelig å drive for telefonen.

Og til slutt så har jeg også noen Beats Studio v2 Wireless, dette er det jeg har med dårligst lydbilde men de er faktisk ikke så ille. Til å være Beats så er de det soleklart beste de har, alt annet de har er stortsett temmelig ræl men disse duger faktisk veldig bra. Har disse utelukkende fordi jeg ønsket et sett som var trådløse. Disse benytter Bluetooth v4.0 + APTx noe jeg syntes er knall da jeg slipper å sose med kabel når jeg er på farten og når jeg er hjemme å gjør husarbeid så iPhone 6 Plus kan bli liggende på PC-pulten mens jeg sturer rundt. Disse isolerer også overraskende bra, faktisk bedre enn Bose Quite Comfort 3 eller hva de het som jeg testet i en periode. Finnes vel per dags dato ikke noe særlig bedre hva gjelder trådløse hodetelefoner.

Så ja, det er mye å velge i og man burde tenke godt igjennom behov og ønsker før man hopper ut i det. Til tross for at Beats Studio v2 Wireless er det jeg har med dårligst lydkvalitet og lydbilde, så jeg vil faktisk anbefale deg å kanskje prøve ut disse fra Elkjøp eller andre steder med åpent kjøp (Komplett.no) så du kan få kjenne på hvordan det er å ha trådløse hodetelefoner. For jeg må ærlig innrømme at det rent praktiske rundt det å ha det trådløs overraskende nok har trumfet det å gå for litt bedre lydkvalitet i mitt tilfellet. Og det er ikke sånn at lyden på Beats Studio v2 er dårlig, men topper ikke akkurat noen "mest lydkvalitet for pengene" statistikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser jo nå at du mente plugger er veien å gå, da vil jeg anbefale deg Westone om importering er et aktuelt tema. Importerte mine fra http://www.earphonesolutions.com/ og bedre service som jeg har opplevd fra Westone har jeg aldri vært borti. Begynte egentlig med noen Westone UM3X, disse har et noe ubalansert lydbilde da diskant er veldig fremtrendene og lyden føles utrolig porøs og høyoppløst, noe som passer meg perfekt da jeg elsker vokal i sanger og musikk. Etter ca 2,5 år (de ble levert med 1 år garanti) og jogging i pøsende regnvær så begynte limet som holdt huset og selve den "pinnen" som går inn i øret fra hverandre så jeg kontaktet Westone og hørte hva jeg kunne gjøre. Endte med at jeg sendte de til Nederland eller hva det var, og 14-dager senere hadde jeg fått noen helt nye, helt gratis. 1,5 år over garantiperioden, og med væskeskadede plugger som hadde løst opp i limet for de hadde blitt gjennomvåte. Fantastisk service, som fikk meg til å kjøpe Westone 4R da jeg syntes et et slikt selskap de fortjener alle pengene de kan få.

Om du ikke ønsker å importere så er det nok Shure som er veien å gå av det vi har på det norske markedet. Sennheiser sin IE-serie skal også være bra men her må jeg advare deg for selve biten som skal inn i øret, selv før du har tatt på silikon / foam eller whatever du foretrekker som skal sørge for forsegling og at de holder seg i øret er satt på var så store at jeg ikke fikk de inn i mine ører i det hele tatt. Det er noe av det mest gigantiske jeg har vært borti så det ble jo fullstendig bortkasta for meg.

Ultimate Ears var også bra, men har vel gått sakte men sikkert nedover etter de ble kjøpt opp av Logitech.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for tips og råd, Nikkor og RamGuy.

Jeg ser etter plugger/propper ja. Har allerede et antall hodetelefoner, inklusive Grado, AKG, Bose og Monster, så der er jeg godt dekket opp. Monster-telefonene er Nokia sine trådløse, med mikk og knapper i bøylen. Innmari hendig, men de er jo svære da. (Har ikke testet dem med iPhone'n enda, så vet ikke om kontrollene er kompatible.)

De er litt upraktiske å gå rundt med til vanlig, og jeg er ikke helt happy med å bruke Gradoene i regnet i Bergen, så derfor tenkte jeg å velge plugger. Og ja, jeg ønsker meg mikk og kontroller, så telefonen kan bli liggende i lomma. (Jeg kjøpte en separat mikk-dings i sin tid, men det ble så mye plugger og overganger og dill.)

Jeg hører ikke på "dans" eller "trans" eller dødmetall eller, så ønsker ikke noe med overdreven bass eller diskant. Noe som duger til sånn musikk som vi over 50 hører på. (Alt fra Beethoven til - selvsagt - Tom Waits.)

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Noen som har vært borti at vibrasjonen på iPhone 6 Plus ikke fungerer? Eneste er en lav skrape lyd med en liten pipe aktiv lyd innimellom og vibrasjonen er knapt merkbar, merket det nå nettopp når jeg ble ringt..

Skrur jeg av og på lydløs et par ganger hender det at jeg merker vibrasjonen, men ikke på langt nær like godt som tidligere i tillegg til at det høres ut som det er et lite sandkorn eller lignende som har lagt seg mellom eller hvordan man skal beskrive det..

Lenke til kommentar

Noen andre her som har opplevd lang leveringstid når man har bestilt fra Spigen. Jeg bestilte 26 november cover til min IPhone. 28 november forlot den Los Angeles og har stått in transit siden. USPS er jo fraktleverandør. Er det meningen at coveret skal komme fram med sjøstrømmene siden jeg bor nede ved sjøen.

Lenke til kommentar

Noen andre her som har opplevd lang leveringstid når man har bestilt fra Spigen. Jeg bestilte 26 november cover til min IPhone. 28 november forlot den Los Angeles og har stått in transit siden. USPS er jo fraktleverandør. Er det meningen at coveret skal komme fram med sjøstrømmene siden jeg bor nede ved sjøen.

Lenke til kommentar

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Fungerer 4G på Netcom i Oslo nå?

Har Banzai 100GB som går på netcom nett, og bor i oslo. får opp til 70mbps i sentrum.

når jeg aktiverer 4G står det bare 3G... whats up with that.

Lenke til kommentar

Da var 8.1.2 installert, og jeg krysser fingre og tær for at jeg endelig får oppleve en litt stabil og mindre buggy 6plus. Mektig lei av å måtte restarte app etter app, og nesten daglig måtte resette hele telefonen. Apple mente at jeg skulle vente til denne releasen kom før jeg eventuelt returnerte. Så det blir spennende å se.

8.1.2 har ikke hjulet noe som helst. Like ustabil som før. Tok backup i går, og gjenopprettet 5s med denne backup'en. Og nå har jeg samme problemene på 5s! :wallbash:

Samt at jeg batteriet på 5s er dårligere enn jeg noensinne kan huske det har vært. Startet med 100% på morrakvisten i dag. Et par korte samtaler (<5 minutter hver), noen få meldinger, og 5 minutter lesing på eavis, så er batteriet nede i 63%! :realmad:

Lenke til kommentar

Pluggene som følger med er overraskende bra for hva de er, og i og med at du ikke betaler mer enn type 200 kr for et sett med nye så syntes jeg de må være av de beste på markedet iforhold til hva du får for prisen. Du ender jo opp med en helt brukanes mikrofon + telefonstyring via knappene til knappe 200 kr.

Sammenligner vi med de som fulgte med før så er det jo langt bedre, de forrige var jo temmelig forferdelige mens de nye kan jeg faktisk bruke. Isolerer jo ikke i det hele tatt som noen ser på som både en fordel og en ulempene, jeg mener nå ting skal isolere jeg da så jeg ser på dette som et stort minus.

Helt enig! De medfølgende pluggene river ikke akkurat skinnet av pølsa lydmessig, men gir mye for pengene. Faktisk så bra at jeg ikke gidder å investere i bedre plugger. Klart, det finnes bedre alternativer om man skal lytte i stille omgivelser, men for hverdagsbruk fungerer de svært bra.

Lenke til kommentar

Noen som vet om en grei app for å ta opp samtaler automatisk? Hadde det på min gamle Android-telefon. Dette foregikk i bakgrunnen uten at jeg la merke til noe, og lyd-filene var lette å hente frem igjen ved behov :)

iPhone (iOS) har ikke denne funksjonen innebygget. Årsaken er enkel: Lovene som regulerer slike opptak i USA er så strenge at det var enklest å la være.

Så du må ha en 3. parts app, ja. Det virker som de fleste av dem er basert på at lydfilene lagres på eksterne servere, og at du må kjøpe "minutter" med opptakstid hos de fleste. Har ikke prøvet noen av dem, så kan ikke foreslå noen. Andre vet kanskje mer om emnet.

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...