Gå til innhold

Den store iPhone 6 / Plus / 6S / 6S Plus tråden


Lami

OPPDATERT AVSTEMNING  

178 stemmer

  1. 1. Skal du ha den nye iPhone 6S eller 6S Pluss?

    • Ja, jeg skal kjøpe iPhone 6S
      50
    • Ja, jeg skal kjøpe iPhone 6S Pluss
      44
    • Kanskje etterhvert
      11
    • Nei, jeg tror jeg står over denne modellen.
      73


Anbefalte innlegg

 

Er det ikke utvikler av tredjepartstastatur som må passe på at det passer i grensesnittet?

 

Ikke vet jeg, men Apple som har gitt tredjepartsutviklerne retningslinjene og grensesnittbegrensningene. Og det er like fullt Apple som må gi muligheten for å kunne scrolle seg til toppen i stedet for at selve meldingsbildet tydeligvis skal være frosset med tanke på dedikert høyde (om jeg får forklare på et underfundig komplisert vis).

 

Apple bør jo uansett sørge for at mottaker-feltet er tilgjengelig uansett hvordan tastaturet er utformet. Man velger et bilde, skal så velge mottaker, og deretter skrive eventuell kommentar på bildet. Da er prioritetsrekkefølgen klar for hvilke felter som må vises.

 

Og som nevnt: på en skjerm på 5.5 tommer, som man har betalt 8500 kroner for, så er det skuffende å støte på slike problemer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, Apple setter retningslinjene, men om ikke tredjepart følger disse, er det da virkelig ikke Apple's feil.

Ta kontakt med utviklerne av Swype og forklar problemet. Dette KAN være noe som skjer kun på norsk Swype, så det er ikke sikkert de vet om problemet hvis det kun gjelder 6+ med norsk Swype. Folk har en tendens til å klage på forum fremfor å kontakte dem som kan gjøre noe med det.

Lenke til kommentar

Lemoncake: vedlagt ser du hvordan det ser ut når jeg svitsjer tilbake til standardtastaturet. Da får jeg tastet inn mottaker. Men er virkelig Apples integrering av tredjepartstastaturer så elendig? Det burde jo ikke være behov for å måtte svitsje tastaturer hele tida for å unngå slike problemer. Er jo ikke akkurat mye som minner om brukervennlighet. Jeg digger swype og synes standardtastaturet er en stor nedtur hver gang jeg må bruke det.

På min vanlige 6er er det slik at jeg ikke kan sette inn mottaker uansett hvordan tastatur jeg bruker....

Lenke til kommentar

Ja, Apple setter retningslinjene, men om ikke tredjepart følger disse, er det da virkelig ikke Apple's feil.

Ta kontakt med utviklerne av Swype og forklar problemet.

 

Swype har allerede fått en henvendelse, og ikke gitt noe svar.

Men likevel: det er dårlig grensesnitt av Apple når de ikke klarer å gi mottakerfeltet noen dedikerte piksler på skjermen slik at vi slipper slike problemer. I stedet er det selve meldingsområdet som er prioritert med et gitt antall piksler i høyden, basert på standard-tastaturet. Og dette designvalget til Apple synes jeg er merkelig og idiotisk. Mottaker må man skrive inn uansett, så hvorfor er det ikke prioritert? Ikke går det heller an å skalere eller scrolle for å få frem mottakerfeltet.

 

Hvorfor skal vi frifinne Apple fra det? Som sagt, og jeg kan gjerne gjenta det til det kjedsommelige: skjermen er 5.5 tommer stor. Det betyr store muligheter. Og tredjepartstastatur som bygger noen få piksler ekstra eller ei; slike problemer blir det for dumt å oppleve på en så stor skjerm. Jeg kjøpte iphone 6 plus for å ha mye mer informasjon tilgjengelig på skjermen. Ikke for å sitte med en oppskalert (eller opp- og nedskalert) 5s.

Lenke til kommentar

 

På min vanlige 6er er det slik at jeg ikke kan sette inn mottaker uansett hvordan tastatur jeg bruker....

 

Så med andre ord er det faktisk Apples meldingsapp som er feilprogrammert?

Nå er vi jo flere som sier vi ikke har denne feilen. John derre har kanskje også flere tastaturer installert, jeg leser svaret hans slik? Det aleine vil jo kunne føre til bugs. Enig i at Apple helt sikkert kan gjøre ting bedre og mer stabilt for andre utviklere.

Men dette er ikke en feil i meldingsappen.

Lenke til kommentar

 

Nå er vi jo flere som sier vi ikke har denne feilen. John derre har kanskje også flere tastaturer installert, jeg leser svaret hans slik? Det aleine vil jo kunne føre til bugs. Enig i at Apple helt sikkert kan gjøre ting bedre og mer stabilt for andre utviklere.

Men dette er ikke en feil i meldingsappen.

 

 

Om det ikke er feil i meldingsappen så må det jo være en fryktelig dårlig programmeringsjobb av Apple. Hvordan i huleste kan man unnskylde de at de ikke har prioritert visning av mottaker-feltet? 5,5 tommer stor er skjermen. Og likevel har ikke Apple maktet å få til noe så basic. Hva er vitsen med å kjøpe mobil med så stor skjerm når man ikke får noe utbytte av den, men i stedet ender opp med elendig funksjonalitet som følge av et tredjepartstastatur (som attpåtil er godkjent av selveste Apple) som bygger noen få piksler høyere enn Apples eget standardtastatur?

 

Kan de som har tilgang på Apples utviklingsverktøy og designretningslinjer vennligst sjekke hva som der står om design-begrensningene på tredjepartstastatur? Det hadde vært supert.

Lenke til kommentar

 

 

Nå er vi jo flere som sier vi ikke har denne feilen. John derre har kanskje også flere tastaturer installert, jeg leser svaret hans slik? Det aleine vil jo kunne føre til bugs. Enig i at Apple helt sikkert kan gjøre ting bedre og mer stabilt for andre utviklere.

Men dette er ikke en feil i meldingsappen.

 

 

Om det ikke er feil i meldingsappen så må det jo være en fryktelig dårlig programmeringsjobb av Apple. Hvordan i huleste kan man unnskylde de at de ikke har prioritert visning av mottaker-feltet? 5,5 tommer stor er skjermen. Og likevel har ikke Apple maktet å få til noe så basic. Hva er vitsen med å kjøpe mobil med så stor skjerm når man ikke får noe utbytte av den, men i stedet ender opp med elendig funksjonalitet som følge av et tredjepartstastatur (som attpåtil er godkjent av selveste Apple) som bygger noen få piksler høyere enn Apples eget standardtastatur?

 

Kan de som har tilgang på Apples utviklingsverktøy og designretningslinjer vennligst sjekke hva som der står om design-begrensningene på tredjepartstastatur? Det hadde vært supert.

 

 

Jeg vil verken unnskylde eller forsvare Apple. iOS8 har vært rimelig buggy, og særlig på tredjepartsapper. Jeg har vel knapt (eller ingen) bugs på iOS8 og Apples egne apper nå lenger etter de siste oppdateringene, men fortsatt flere tredjepartsapper som lider - til og med "store" som Dropbox (åpning av dokumenter fra noticifation center feiler etter iOS8.1.1).

 

Mitt poeng er kun at dette er en funksjonsfeil med tredjepartsapp for tastatur, ikke i selve meldingsappen. Jeg er helt enig at Apple kunne spekket bedre. Og da er vi tilbake på at iOS8 i det hele tatt har virket mye dårligere ferdigtestet enn tidligere iOS.

Lenke til kommentar

Jeg kan reprodusere feilen. Jeg kjenner ikke til retningslinjene for tredjeparts tastatur, men jeg er enig i at dette er en type problemstilling Apple kunne unngått ved bedre koding i Messages.app.

Har du andre tastatur-apper installert? Eller får du feilen uten dette (og da mener jeg uten at de er installert på telefonen i det hele tatt).

Lenke til kommentar

Kan de som har tilgang på Apples utviklingsverktøy og designretningslinjer vennligst sjekke hva som der står om design-begrensningene på tredjepartstastatur? Det hadde vært supert.

Beskrivelse ligger her: https://developer.apple.com/library/ios/documentation/General/Conceptual/ExtensibilityPG/Keyboard.html#//apple_ref/doc/uid/TP40014214-CH16-SW1

 

Altså er bredden på tastaturet fast, mens en kan spesifisere en høyde. Klarer ikke reprodusere feilen. I utgangspunktet burde dette være grei skuring med Auto Layout, et stort sett uproblematisk konsept der feil dukker opp veldig fort og konsistent. Virker som om du har fått en mandagsmodell uten sidestykke, uten at jeg helt klarer å skjønne at dette skal ha noe med det å gjøre.

Lenke til kommentar

 

Jeg kan reprodusere feilen. Jeg kjenner ikke til retningslinjene for tredjeparts tastatur, men jeg er enig i at dette er en type problemstilling Apple kunne unngått ved bedre koding i Messages.app.

Har du andre tastatur-apper installert? Eller får du feilen uten dette (og da mener jeg uten at de er installert på telefonen i det hele tatt).

 

Jeg har andre tastatur installert. Problemet er med både Swype og Swiftkey, men ikke med f.eks. Fleksy.

 

Euklid: denne type feil har ingenting med "mandagsmodeller" å gjøre - det er ren software. Merk at for å reprodusere må du velge å sende et bilde i portrait- (vertikal) orientering.

Lenke til kommentar

 

Jeg har problemer med høytalerfunksjonen på min 6 +, når jeg prater hører de andre bare en grusom støy (jeg hører dem). Er det noen andre som har vært borti dette? Eller som har noen tips på hva det kan være som er problemet?

Prøvd å deaktivere LTE?

 

Hvordan skal det hjelpe? LTE er jo bare for data..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

LTE er for data, men data brukes også for HD Voice. Slå av data helt, og prøv da. Det skal ikke være slik, men dersom det blir bra når data er slått av, har det med HD Voice å gjøre. Hvilken operatør har du? Gjelder dette uansett hvilken operatør den du ringer til har?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...