Gå til innhold

Hvor stor plass trenger en vannkjøling?


Anbefalte innlegg

Har planer om å kjøpe meg nytt kabinett og vankjøling fra microplex.'

Men jeg er usikker på om vannkjølingen får plass i kabinettet :roll:

Kabinett http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=FU868WB

Vannkjøling http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=MISTTSU1

 

Vil det bli plass i kabinettet?

 

Asus P4PE

P4 2.4Ghz

512MD DDR

Radeon 9800pro

SoundBlaster PCI 128

1 HDD 40GB

1 HDD 80GB

20x CD-RW Brenner :p:

40x CD-rom

3,5" Floppy :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Microplex vil faktisk ikke ut med hvilken radiator som følger med settet. Men jeg skal poste på nytt i forumet til microplex og prøve å finne ut av dette selv.

 

Jeg kan godt poste det i denne strengen når jeg har fått svar. Regner med at det kanskje er andre som lurer på det samme. (andre som ønsker miditower med vannkjøling i)

Lenke til kommentar

Et miditower kan bli i minste laget.

Satt selv inn mitt vannkjølingssett (WaterChill) i et LianLi miditower, og der var det trangt for radiatoren ja!

Fikk tilslutt satt den under en 3 1/2 brønn, men det var nok ikke et optimalt sted å plassere den..

 

Foresten så ble det bare mer bråk av å putte inn vannkjøling i mitt tilfelle. Pumpa durer den god del.. skal se om jeg får fiksa det på en finurlig måte snart :(

Luftkjøleren min kjølte like bra..

Lenke til kommentar

Hei Corky, hva er raidmax kabinettet laget av? (Håper det er aliminium! :D )

Og, er det bra luft gjenomstrømning? Bør jo være det med 7 vifter :-)

 

Og en ting til, er det god plass i kabinettet? Syns det så litt lite ut, men..

Det er bare litt mindre en et chieftech kabinett?

Raidmax : Dimensjoner: 410x200x450mm (HxBxD)

CieftechDX01SLDU : Dimensjoner: 52.2x20.5x47.3cm (HxBxD)

 

mvh

André.

Lenke til kommentar

Har hørt med microplex nå. Fikk til svar at det miditoweret kunne bli i minste laget.

Så da blir jeg antakelig å kjøpe:

Antec Plus View m/vindu 53x21x48cm (HxBxD) Dette bør bli stort nok.

Det er jo til og med litt større enn Thermaltake Xaser III og nesten 1000 kroner billigere :woot:

Lenke til kommentar
Et miditower kan bli i minste laget.

Satt selv inn mitt vannkjølingssett (WaterChill) i et LianLi miditower, og der var det trangt for radiatoren ja!

Fikk tilslutt satt den under en 3 1/2 brønn, men det var nok ikke et optimalt sted å plassere den..

 

Foresten så ble det bare mer bråk av å putte inn vannkjøling i mitt tilfelle. Pumpa durer den god del.. skal se om jeg får fiksa det på en finurlig måte snart :(

Luftkjøleren min kjølte like bra..

Du budre kanskje vudere å ta frem sirkelsagen og sage hull i toppen av kabinettet. Der gjør du slik at viftene suger luft ut av kabinettet gjennom radiatoren. Kanskje også støydempe pumpen med et eller annet. Noe mykt den kan stå på slik at vibrasjonene ikke blir overført ut i kabinettet ville nok hjulpet betraktelig.

Lenke til kommentar

Jeg stusser litt over at man ser ut til å "slite litt" med å plassere vannkjølingsutstyr i et midi-kabinett?

Det skal selvsagt litt til om alt skal ramle på plass av seg selv, så i de fleste tilfelle må man nok regne med litt skreddersøm.

Jeg for min del har på langt nær hverken sett eller montert vannkjøling i alle de kabinetter som finnes på markedet, men jeg vil tro at man med list og litt lempe og en smule fantasi kan få montert et "normalt" vannkjølingssett i disse?

 

En løsning jeg ofte benytter meg av, er å plassere radiatoren i bunnen av kabinettet. Enten stående i front, eller liggende på "gulvet". Jeg snakker da fortrinnsvis om radiatorer a´la Black-Ice Extreme eller tilsvarende, en løsning som for de fleste vil være god nok.

Større radiatorer som f.eks AC 240 kan også plasseres i bunnen av kabinettet, men da fortrinnsvis på undersiden av kabinettet. Dette betinger riktignok at man må skjære ut hull for luftgjennomstrømning i bunnen av kabinettet, og samtidig forsyne dette med lengre "bein".

 

Bare som et par eksempler på alternative løsninger. :)

Lenke til kommentar

Sats på større kabinett, har selv waterchill og chieftec miditower, og det er ikke god plass i det for å si det slik :)

 

Har blackice2 i toppen, og 1 120mm vifte på den. raddisen får akuratt plass der, og nipplene kommer borti psu. Den tar opp 1 cdrom brønn, + en jeg lar være fri så vifta får plass til å blåse.

 

go for fulltower man!

Lenke til kommentar
Sats på større kabinett, har selv waterchill og chieftec miditower, og det er ikke god plass i det for å si det slik :)

 

Har blackice2 i toppen, og 1 120mm vifte på den.  raddisen får akuratt plass der, og nipplene kommer borti psu. Den tar opp 1 cdrom brønn, + en jeg lar være fri så vifta får plass til å blåse.

 

go for fulltower man!

Konge! Har lenge lurt på om det er plass til en BI2 EX i toppen av det kabinettet. Da slipper jeg å kjøpe et større kabinett som blir mas å drasse med på lan og greier. Har du pics av hvordan det ser ut?

 

Edit: Fant bilder på siden din

Lenke til kommentar

Hvor stor plass vannkjølingen vil ta i ditt kabinett, avhenger i hovedsak av størrelsen på tre ting. Det mest vesentlige er radiator, så pumpe og tilslutt en eventuell tank.

 

Med å velge disse tre tingene med stor omhu, trenger man knapt nok å røre kabinettet, (som mange ikke ønsker) og ingen eller få drevplasser spises opp.

 

Som eksempel kan jeg bruke mitt eget kabinett: http://www.home.no/arctic-1/wll.JPG

(Dette er selvfølgelig bare et eksempel på én av mange løsninger)

Takket være den geniale dual 80 mm radiatoren, den lille maxi-jet pumpen, og en T for lufting og påfylling, var den _eneste_ modifikasjonen som måtte utføres på mitt kabinett, et lite hull i bakkant for strømledningen til pumpen. Jeg har ikke kjøpt ekstra vifter engang. Fortsatt har jeg alle faste drevplasser inntakt til det de skal brukes til.(og god "dørkplass") Ser bort fra HD ramma som opprinnelig står på dørken, men den ble fjernet 1 år før det kom vannkjøling dit. Og jeg kan fortsatt bruke den om ønskelig ;)

Lenke til kommentar

Selv har jeg i flere kabinetter valgt å skjære hull til slangene og viftene til radiatoren og plassert viftene inni kabinettet og radiatoren utenfor. Viftene suger kald luft fra gulvet og gjennom radiatoren. Jeg valgte å sette hjul på kabinettet for å få det nok "opp" fra gulvet. Men husk å ha støvfilter *grin*

Lenke til kommentar

Jeg fikk ikke så store problemer med å putte vannkjølinga i et midi kabinett.

Men det ble trangt å darlig luft gjennomgang, så jeg valgte å ta det ut igjen.

Derimot så kjølte jeg bare cpu og hadde en liten black ice radiator som var i front.

HDD'ene måtte på gulvet av kabinettet.

Lenke til kommentar

Dette systemet er nå vannkjølt med DD Maze4, DD Z-Chip, Magnum GPU, Black Ice Extreme m. 2x120mm titan Alu (1 brukes som duct (fjernet viftehodet)) Aquabee pumpe og utvendig tank (måtte bite i det sure eplet til slutt :p). Så har en ikke plass så lager en plass...

 

Epox 8rda+

XP1700+

512MB Corsair TwinX

Radeon 9600pro

2x`cuda 80GB

2xCdRom (en full lengde den andre litt kortere)

Sunbeam Rheobus

2x80mm titan Alu m. blå runde katoder (i topp over socket)

1x80mm Titan Alu m. blå katode(i siden)

1x92mm Titan Alu (foran HDD)

1x120mm Titan Alu (m vifte på rad)

1x120mm Titan Alu (mellom aktiv vifte og rad uten viftehode -> duct)

BeQuiet 370W PSU (måtte modde festet litt pga plassering over socket)

Raid controller (PCI)

TV kort (PCI)

 

Edit: HDD blir nå kjølt med en 92mm vifte som drar luft via floppy åpningen ellers hadde det vært plass til floppy internt også.

 

Men kabinettet er historie, da det er for tungt.... Har et Raidmax av den normale typen jeg skal ha dette inn i da den eneste grunnen til at jeg valgte midi var at det skulle være mulig å ta med seg på LAN (noe det ikke er nå....).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...