Gå til innhold

Gjemmer nordmenn piratkopieringen sin med VPN? (Ekstra)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror svaret helt klart er JA. Selv bruker jeg VPN for å få det amerikanske biblioteket til Netflix og for i det hele tatt få brukt min Netflix konto i Asia på ferie. Samme med NRK. Umulig å se utenfor landets grenser. VPN løser floken. Jeg er ikke dum nok til å tro at en VPN tjeneste skjuler mine spor. Noen har nok koll på det meste uansett.

Lenke til kommentar

Ser ikke noe galt i å piratkopiere. Det at det blir sammenlignet med stjeling er bare patetisk. Man kan ikke sammenligne å kopiere noe fra noen med å stjele noe fra noen.

Jeg noterer at det er en stund siden ditt innlegg, men ser likevel gjerne at du utdyper litt mer det du skriver.

Du ser ikke noe galt i å piratkopiere?

Kan ikke sammenlignes med å stjele?

Stjele hva?

Hvis man laget f.eks en sang stjeler man ikke sangen til den som laget hvis man laster den ned, dvs. kopierte den. Hadde det derimot f.eks vært en jakke, hadde det vært fullt mulig å stjele en jakke, men du kan ikke stjele en sang, som er lyd som blir spilt inn og kopiert gang på gang av plateselskaper.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Hvis man laget f.eks en sang stjeler man ikke sangen til den som laget hvis man laster den ned, dvs. kopierte den. Hadde det derimot f.eks vært en jakke, hadde det vært fullt mulig å stjele en jakke, men du kan ikke stjele en sang, som er lyd som blir spilt inn og kopiert gang på gang av plateselskaper.

Med din definisjon av å stjele ja..

Med den holdningen der regner jeg med du ikke ser noen problemer med å snike på bussen eller toget heller..?

Lenke til kommentar

Ser ikke noe galt i å piratkopiere. Det at det blir sammenlignet med stjeling er bare patetisk. Man kan ikke sammenligne å kopiere noe fra noen med å stjele noe fra noen.

Jeg noterer at det er en stund siden ditt innlegg, men ser likevel gjerne at du utdyper litt mer det du skriver.

Stjele hva?

Du har misforstått ekstremt mye.

Lenke til kommentar

Med den holdningen der regner jeg med du ikke ser noen problemer med å snike på bussen eller toget heller..?

Definer stjeling for meg, da.

Stjele hva?

Kan du forklare hva jeg har misforstått i så tilfelle? Den posten der sa meg nemlig ikke så mye.

Lenke til kommentar

Liker dårlig utviklingen, mye kjekkere på nettet før alt ble som i dag, newsgroups var en gang helt sjef! Vanskelig å vende seg av med en oppvekst der man kopierte C64 spill eller lånte samlingen til naboen og fikk 200 amiga spill på en helg. Nå vet jeg nesten ikke hva jeg skal finne på her på nettet lenger. Hvem eier nettet egentlig? Burde holdt med at folk selv var ansvarlig for at de mistet kontrollen over sine verk på nettet.

Nettet bør være et fristed. Fyrer opp VPN og går et annet sted jeg heller :)

Må innrømme, etter at jeg 'oppdaga' steam noen år sia, gikk det til h**** med lommeboka mi. -Ser det samme skjer med film og musikk. Blir 'vanskeligere' å finne det jeg vil ha. Må jo bruke tid på proxy og vpn helt plutselig. Skandale. :3

Lenke til kommentar

Liker dårlig utviklingen, mye kjekkere på nettet før alt ble som i dag, newsgroups var en gang helt sjef! Vanskelig å vende seg av med en oppvekst der man kopierte C64 spill eller lånte samlingen til naboen og fikk 200 amiga spill på en helg. Nå vet jeg nesten ikke hva jeg skal finne på her på nettet lenger. Hvem eier nettet egentlig? Burde holdt med at folk selv var ansvarlig for at de mistet kontrollen over sine verk på nettet.

Nettet bør være et fristed. Fyrer opp VPN og går et annet sted jeg heller :)

Må innrømme, etter at jeg 'oppdaga' steam noen år sia, gikk det til h**** med lommeboka mi. -Ser det samme skjer med film og musikk. Blir 'vanskeligere' å finne det jeg vil ha. Må jo bruke tid på proxy og vpn helt plutselig. Skandale. :3

Black Friday tok meg også. Grugleder meg til jul.

Steam_c95eff_3050635.jpg

Lenke til kommentar

Definer stjeling for meg, da.

Stjele hva?

Kan du forklare hva jeg har misforstått i så tilfelle? Den posten der sa meg nemlig ikke så mye.

La oss ikke henge oss opp i definisjonsspørsmål.

Det finnes lover, bryter man dem er man lovbryter. Man kan gjerne være uenig i lovene, men man kan ikke bryte dem og slippe unna med det.

Du mener piratkopiering er helt greit. Du urettmessig tilegner deg noe. Du "stjeler" et åndsverk. Det er tyveri. Såkalt tyveri av åndsverk. Slikt er det lover mot. Fordi det ikke er greit.

Ser forøvrig at du ikke svarte på ZeVs' spørsmål om du sniker på trikken også? For pr. din definisjon må jo det være greit siden du strengt tatt ikke "stjeler" en plass på trikken?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det to forskjellige ting. Men grunnprisippet er akkurat det samme. Man urettmessig tilegner seg noe. Så hvis det er helt greit å piratkopier film, musikk, programvare etc. så er det vel helt greit å snike på trikken også. Man "stjeler" jo tross alt ingenting..?

• Liker 1
Lenke til kommentar

La oss ikke henge oss opp i definisjonsspørsmål.

Det finnes lover, bryter man dem er man lovbryter. Man kan gjerne være uenig i lovene, men man kan ikke bryte dem og slippe unna med det.

Du mener piratkopiering er helt greit. Du urettmessig tilegner deg noe. Du "stjeler" et åndsverk. Det er tyveri. Såkalt tyveri av åndsverk. Slikt er det lover mot. Fordi det ikke er greit.

Ser forøvrig at du ikke svarte på ZeVs' spørsmål om du sniker på trikken også? For pr. din definisjon må jo det være greit siden du strengt tatt ikke "stjeler" en plass på trikken?

Bryr meg ikke så veldig mye om lovene, for å være ærlig. Jeg stjeler ingenting ved å piratkopiere. Man kan ikke stjele framtidig profitt. Hvis du har en jobb som taxsisjafør, og jeg heller velger å kjøre folk gratis til tilholdsstedene deres, stjeler jeg da penger fra deg? Nei, men det kan sies at jeg på en måte stjeler framtidig profitt fra deg, for hvis ikke jeg hadde vært der hadde de som kjørte gratis med meg mest sannsynlig valgt deg og du hadde tjent penger.

På trikken bruker du en tjeneste og betaler for den. Et spill kan man kopiere. Visstnok er det deres arbeid, men har ingenting imot det siden du selv ikke tjener noe på bekostning av andres arbeid. Og det eneste de taper er muligens framtidig profitt, og framtidig profitt er ikke stjeling.

Lenke til kommentar

Jeg innser at det er meningsløst å diskutere dette med deg.

"Jeg leste igjennom siste Donald Duck imens jeg sto i Narvesen kiosken i dag, i stedet for å kjøpe det og lese det hjemme"

Jeg stjal ingenting, men var det riktig?

Det er tydeligvis holdningene som er problemet. Ikke definisjoner, teorier og hypotetiske fremstillinger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

På trikken bruker du en tjeneste og betaler for den. Et spill kan man kopiere. Visstnok er det deres arbeid, men har ingenting imot det siden du selv ikke tjener noe på bekostning av andres arbeid.

Da har du vel ikke noe imot å snike på trikken heller, siden «du selv ikke tjener noe på bekostning av andres arbeid». Trikken går jo uansett om jeg betaler eller ikke, og trikkeføreren får fortsatt betalt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...