Gå til innhold

fstab og fat32 partisjoner

sim

Anbefalte innlegg

Jeg har 4 fat32 partisjoner som jeg ønsker å få tilgang til fra Linux. For å få dette hver gang jeg booter linux bør jeg vel sette dem i fstab (?). Det er her problemet kommer. Jeg fortsår ikke hvordan dette med fstab virker. Det jeg vil er at partisjonene skal være mountet slik at min user har skrive- og leserettigheter til diskene. Hvordan settes dette opp i fstab ?

På forhånd takk ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøv å søk på mount and vfat i forumet. Jeg fant endel nyttig da.

Skal gjøre det. Jeg søkte tidligere på fstab, men fant ikke så mye jeg kunne dra nytte av da. Ofte litt vanskelig å søke når man ikke er sikker på hva man skal søke etter :). Men takk..

vi /etc/fstab

/dev/hdxY  /mnt/disk1  vfat noatime,umask=0222(?) 0 0

er noe sånt..

ta en titt i filen, er ikke så vanskelig, kan paste min når jeg kommer hjem ..

Om du orker det hadde det vært fint, jeg får prøve litt når jeg kommer hjem for å se hva jeg får til..

Om noen kunne forklart meg hva de forskjellige kolonnene er så hadde det vært fint, tenker da mest på 4, 5 og 6 kolonne.

Lenke til kommentar

Her er min:

/dev/hda3  /share/local  vfat  umask=020  0   0

Umask=020, gir eier rwx, gruppe r-x og andre rwx

r - read

w - write

x - execute

Skriv 'man fstab'. Da får du oversikt over hva de forskjellige feltene betyr. Du kan også søke etter 'man fstab' i google hvis du for øyeblikket ikke er innlogget på en linux maskin. Du får samme informasjon der.

Lenke til kommentar

# <fs>                  <mountpoint>    <type>          <opts>                  <dump/pass>

Har disse feltene, de fleste forstår jeg, men er litt usikker på hva som skal stå på opts og dump/pass.

Type er vel vfat når det er fat32 partisjoner ?

Lenke til kommentar

Jeg fant utav det med litt testing. Eneste problemet nå er at den klager på den ene partisjonen. Forstår ikke hvorfor. Den mener at det enten er "Superblock error" eller noe i den duren, eller at jeg har for mange "mounts". Har jeg for mange med 7 (tror det er 7)?.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...