Gå til innhold

Lei skole, finne på noe annet?

SwarleyS

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg flyttet nylig til Oslo for å starte på lærerstudiet, tenkte at dette var noe for meg, endelig kan jeg komme i gang med noe jeg vil. Problemet er at jeg allerede nå, i tredje uke er drittlei. Dette er tredje gangen jeg prøver meg på høyere utdanning og de foregående gangene endte det med at jeg droppa ut. Jeg liker ikke skolegang, jeg er lei. Tanken på skolearbeid er ikke særlig givende.

Jeg har alltid vært en som liker praktiske ting, teori er ikke noe for meg. Kunne tenkt meg å jobbe allerede nå, men jeg vil samtidig ha en ordentlig jobb, ikke ende opp i kassa på rema eller lignende. I år (som årene før) frister praktiske yrker, noe innen byggfag eller elektrofag. Problemet er at jeg ikke vet hvem jeg skal kontakte eller noe. Samtidig er følelsen på at jeg nok en gang kanskje dropper ut av skole ikke bra, føler at jeg har faila helt i livet. Jeg hadde som mål å fullføre det første året på utdanningen og ta det derifra, men allerede nå er altså motivasjonen veldig nære bunnen.

Noen som har noen tips/gode ord å komme med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-182691

Det kommer bare an på hva som er viktig for deg! Jeg jobbet 2 måneder i sommer som assistent i hjemmetjenesten, kjempegøy, spennende og variert arbeid. Men det er helt greit å tenke på å komme tilbake til studier som er utfordrende, krevende og gir meg doblet lønn.

Lenke til kommentar

Om du vil utdanne deg innanfor elektro eller byggfag så må du nesten søke deg inn på vgs igjen. Du kan også ta fagbrev som praksiskandidat, men det lettaste er å følge undervisninga på ein vidaregåande skule.

For meir informasjon om kva muligheiter du har så er det fylkeskommunen som er rette instansen å kontakte.

Lenke til kommentar

Hva med å ta forkurs til ingeniør (lurer på om du rekker å hoppe på et forkurs allerede i høst hvis du er rask) og deretter begynne på en bachelor til neste år der du enten blir elektroingeniør, byggingeniør eller maskiningeniør eller lignende? Det er praktiske utdannelser i stor grad, samtidig som at det gir deg en solid tyngde og en del penger med tanke på fremtidige jobber.

Lenke til kommentar

Ingeniørstudiet anbefalt til en som sier at teori ikke er for han og at han er skolelei? Jaja.

Jeg har alltid vært en som liker praktiske ting, teori er ikke noe for meg. Kunne tenkt meg å jobbe allerede nå, men jeg vil samtidig ha en ordentlig jobb, ikke ende opp i kassa på rema eller lignende. I år (som årene før) frister praktiske yrker, noe innen byggfag eller elektrofag. Problemet er at jeg ikke vet hvem jeg skal kontakte eller noe. Samtidig er følelsen på at jeg nok en gang kanskje dropper ut av skole ikke bra, føler at jeg har faila helt i livet.

Det vil ta like lang tid å utdanne å ta fagbrev som det tar å ta forkurs+bachelor, i tillegg vil lønnen være høyere og han vil ha muligheten til å velge arbeidsplass i større grad. Trenger jeg å legge til at mange som tar fagbrev dessverre ikke får praksisplass på grunn av mangel på plasser?

Her tror jeg det handler om at TS ikke har søkt seg inn på noe han virkelig vil og det å foreslå ingeniør av en eller annen art er ikke dumt. Da kan man jobbe på gulvet og skulle man være så uheldig at man ikke kan bruke armen fordi man får f.eks kroniske betennelser i den, så kan man jobbe med ting litt høyere oppe uten å måtte omskoleres, og samtidig få være med på moroa.

Lenke til kommentar

Jeg ser hva du mener, jeg bare syns det er litt søkt å anbefale en som sier at teori ikke er for han samt han er skolelei. Forkurs til ingeniør alene er ganske heavy. Mye tyngre enn det han nå etter 3 uker alt er lei. Man føler ikke man gjør noe praktisk der man sitter å regner fysikk og matte. Han kan i tillegg finne seg en jobb allerede nå, og skaffe seg fagbrev etterhvert. Det vil ta tid, men han kan få drive med noe praktisk med en gang og han slipper å måtte sitte noe særlig på skolebenken (om han ikke vil viderutdanne seg senere). Men for all del, man går aldri feil med ingeniør. Men ville jeg anbefalt et relativt teoritungt studie til en fyr som sier at teori ikke ligger for han og som er skolelei? Neppe.

Men han er kanskje mer enig med deg enn han er meg :)

Lenke til kommentar

Nettopp fylt 22 år, gikk studiespesiialisering på VGS og fullførte med gode karakterer. Sånn sett har jeg mistet retten til å gå VGS igjen, og sjansen for å kunne ta yrkesfag på VGS er derfor veldig liten. Jeg vurderer å ta de praktiske fagene som privatist, teoretisk er det greit, men jeg ser for meg at den praktiske delen vil by på problemer da jeg ikke har lærere eller noen som kan være der å veilede meg.

Ingeniør, joa. Det er selvsagt en mulighet, men tingen er at jeg vil gjøre noe praktisk, helst så fort som mulig. Og bare så det er sagt, for meg er det ikke noe krav at jeg skal ha ingeniørlønn. Jeg går ikke etter en jobb for lønn, men for at jeg skal like hva jeg driver med.

Forsvaret, nei takk. Fullførte førstegangstjenesten og det var for meg mer enn nok leking i skogen.

Problemet mitt er nok at jeg bare vil ut i jobb så fort som mulig/gjøre noe praktisk, istedenfor å sitte med bøker dag ut og inn over flere år.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Hva med å starte noe for deg selv? Det gir deg muligheten til å gjøre akkurat det du vil. Hva liker du å gjøre, og hva er du flink til? Finnes en rekke støtteordninger som hjelper deg å komme igang, både økonomisk og gjennom kursing.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...