Fjell Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 (endret) Bare leste litt på Wikipedia. Vi kan si at han tok feil om nazismen, men er mye som tyder på at han hadde mye rett synspunkt imot den lette enkle tjente livet i USA og deres politikk. "Det var kapitalen som rådde, ikke folket. Alt lot seg kjøpe – også politisk makt." http://no.wikipedia.org/wiki/Knut_Hamsun#Til_USA_1882_og_1886 Endret 4. september 2014 av Fjell 2 Lenke til kommentar
Spitfire396 Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Klokt sitat av en klok mann. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Rimelig innlysende i dag, i hvert fall. Jeg kan lite om USA på den tiden, så jeg kan ikke svare på hvor smart denne observasjonen egentlig var. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Klokt sitat av en klok mann. Var det grunnen til at noe rundt 30% nordmenn flyttet til USA, fordi de var dumme? Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Rimelig innlysende i dag, i hvert fall. Jeg kan lite om USA på den tiden, så jeg kan ikke svare på hvor smart denne observasjonen egentlig var. Tror ikke korrupsjon i Europa på den tiden var noe bedre Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Nei, sikkert ikke. Lenke til kommentar
Spitfire396 Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Klokt sitat av en klok mann. Var det grunnen til at noe rundt 30% nordmenn flyttet til USA, fordi de var dumme? Nei, men fordi de manglet arbeid og hadde muligens andre verdier. Rimelig innlysende i dag, i hvert fall. Jeg kan lite om USA på den tiden, så jeg kan ikke svare på hvor smart denne observasjonen egentlig var. Tror ikke korrupsjon i Europa på den tiden var noe bedre Nøkkelordet her er ikke korrupsjon, men korporatisme. Og jeg vil påstå at det var et større problem i USA enn Europa på den tiden. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 (endret) Nei, sikkert ikke. Hamsun's antiamerikanisme er ikke nokså forskjellig fra idag. Ignorante og arrogante amerikaner som har lite respekt for tradisjoner og klasseskiller... Mange sier det er landet med den høyeste sosiale likhet, det likte ikke mange europeere, selv idag Endret 4. september 2014 av jjkoggan Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Klokt sitat av en klok mann.Var det grunnen til at noe rundt 30% nordmenn flyttet til USA, fordi de var dumme? Nei, men fordi de manglet arbeid og hadde muligens andre verdier. Rimelig innlysende i dag, i hvert fall. Jeg kan lite om USA på den tiden, så jeg kan ikke svare på hvor smart denne observasjonen egentlig var. Tror ikke korrupsjon i Europa på den tiden var noe bedre Nøkkelordet her er ikke korrupsjon, men korporatisme. Og jeg vil påstå at det var et større problem i USA enn Europa på den tiden. Kan du utdype hva du mener med korporatisme? Har inntrykket du mener å si noe annet Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Nei, sikkert ikke. Hamsun's antiamerikanisme er ikke nokså forskjellig fra idag. Ignorante og arrogante amerikaner som har lite respekt for tradisjoner og klasseskiller... Mange sier det er landet med den høyeste sosiale likhet, det likte ikke mange europeere, selv idag Folk kan jo si hva de vil, etter hvilke objektive mål er USA landet med høyest sosial likhet? AtW Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Nei, sikkert ikke. Mange sier det er landet med den høyeste sosiale likhet, det likte ikke mange europeere, selv idag USA er ganske egalitert sammenlignet med en del europeiske land - så lenge man er hvit ... Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 Nei, sikkert ikke. Mange sier det er landet med den høyeste sosiale likhet, det likte ikke mange europeere, selv idag USA er ganske egalitert sammenlignet med en del europeiske land - så lenge man er hvit ... Joda, alle mørkhudete barn i europeiske land har bedre sjanse å bli statsminister enn president i USA ...Er det grunnen til at det finnes mer mørkhudete fotball spillere på fransk landslaget enn i parliamentet? Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 Nei, sikkert ikke. Hamsun's antiamerikanisme er ikke nokså forskjellig fra idag. Ignorante og arrogante amerikaner som har lite respekt for tradisjoner og klasseskiller... Mange sier det er landet med den høyeste sosiale likhet, det likte ikke mange europeere, selv idag Folk kan jo si hva de vil, etter hvilke objektive mål er USA landet med høyest sosial likhet? AtW Vanskelig å måle sosial likhet objektivt. Likevel må man bare se på faktum at USA har/hadde nesten ingen sosialistiske eller betydelig arbeiderbevegelse. Dette indikere mangelen på sosial klassisme, noe som hendte blant alle europeisk land jeg kjenner. Mangelen på adelklasse i vår historie og bedre tidligere sosial mobilitet skapte mindre respekt på status og klasse Det er jo den amerikansk drøm! Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 Nei, sikkert ikke. Hamsun's antiamerikanisme er ikke nokså forskjellig fra idag. Ignorante og arrogante amerikaner som har lite respekt for tradisjoner og klasseskiller... Mange sier det er landet med den høyeste sosiale likhet, det likte ikke mange europeere, selv idag Folk kan jo si hva de vil, etter hvilke objektive mål er USA landet med høyest sosial likhet? AtW Vanskelig å måle sosial likhet objektivt. Likevel må man bare se på faktum at USA har/hadde nesten ingen sosialistiske eller betydelig arbeiderbevegelse. Dette indikere mangelen på sosial klassisme, noe som hendte blant alle europeisk land jeg kjenner. Mangelen på adelklasse i vår historie og bedre tidligere sosial mobilitet skapte mindre respekt på status og klasse Det er jo den amerikansk drøm! Det er vanskelig, men det er ikke umulig å måle noen indikatorer, og det er ihvertfall bedre enn "mange sier <påstand tatt ut av ræva til noen>". Og joda, jeg er enig i at norge er ett godt land for den "amerikanske drømmen", med høy sosial mobilitet, en mobilitet tuftet på blant annet små forskjeller, og skattlegging av kapital. Dessverre har dette blitt verre de siste årene, både i USA og Norge. AtW Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 (endret) Nei, sikkert ikke.Hamsun's antiamerikanisme er ikke nokså forskjellig fra idag. Ignorante og arrogante amerikaner som har lite respekt for tradisjoner og klasseskiller... Mange sier det er landet med den høyeste sosiale likhet, det likte ikke mange europeere, selv idag Folk kan jo si hva de vil, etter hvilke objektive mål er USA landet med høyest sosial likhet? AtW Vanskelig å måle sosial likhet objektivt. Likevel må man bare se på faktum at USA har/hadde nesten ingen sosialistiske eller betydelig arbeiderbevegelse. Dette indikere mangelen på sosial klassisme, noe som hendte blant alle europeisk land jeg kjenner. Mangelen på adelklasse i vår historie og bedre tidligere sosial mobilitet skapte mindre respekt på status og klasse Det er jo den amerikansk drøm! Det er vanskelig, men det er ikke umulig å måle noen indikatorer, og det er ihvertfall bedre enn "mange sier <påstand tatt ut av ræva til noen>". Og joda, jeg er enig i at norge er ett godt land for den "amerikanske drømmen", med høy sosial mobilitet, en mobilitet tuftet på blant annet små forskjeller, og skattlegging av kapital. Dessverre har dette blitt verre de siste årene, både i USA og Norge. AtW Meget lett å flytte fra en klasse til en annen når inntekt forskjeller er små OG i et meget homogent samfunn. Skandinaviske amerikanere for eksempel gjør like bra eller bedre enn deres slekt i Skandinavia. Norge har aldri hatt de samme utfordringer. Likevel er det amerikanske drøm like godt i USA som i Norge blant nesten alle europeiske amerikanere og mye bedre for asiatiske amerikanere. Videre så trenger man ikke en akademisk undersøkelse til å observere at amerikanere ser på klasse på en annen måte. Amerikansk politikk og faktum at Tea Party bevegelse er mye større enn anti-wall street bevegelse viser hvor lite interesse amerikanere har mot klassekamp og typiske europeiske arbeider bevegelser. Joe the plumber ser ikke på klassekamp som et stort problem, han frykter staten mer enn rike folk Endret 5. september 2014 av jjkoggan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå