Gå til innhold

[Løst] Bruke dummynet på Linux

hjahre

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen av dere som har erfaring med Dummynet for Linux? Jeg vet at dummynet opprinnelig er laget for FreeBSD og har kompilert dummynet for Linux (http://info.iet.unipi.it/~luigi/dummynet/).

Greia er at jeg vil sjekke åssen det funker opp mot iptables2/tc der jeg styrer båndbredden med

tc qdisc add dev eth0 root handle 1: tbf rate 10Mbit lat 1us buffer 10000b
tc qdisc add dev eth0 parent 1:1 handle 10: netem delay 50ms limit 10
Oppsettet mitt er basert rundt en klient, en router og en server som alle er viritualisert og har hvert sitt namespace (bruker noe som heter CORE Emulator, men det er ikke så veldig forskjellig fra LXC). Disse er koblet sammen med broer (bridge).

Er det noen som vet om det er mulig å sette ipfw/dummynet-regler på et spesifikt interface eller bro i Linux?

Endret av hjahre
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Får vel komme med en liten oppdatering på dette. Dummynet ser ut til å funke perfekt på Linux. Det jeg prøvde var å få en variant som var laget for Linux kernel 3.8 til å kjøre under Linux kernel 3.15 og 3.16 uten å innse at det var gjort en del endringer i kjernen. Så for å slippe å konvertere kildekoden til å funke på Linux kernel 3.15+ kjørte jeg opp en virituell maskin med Linux kernel 3.11, denne funket bra. Det jeg syns var litt interessant var den virituelle Linux-maskina funket bedre enn når jeg satt opp en virituell FreeBSD-maskin, selv om Dummynet er native i FreeBSD.

Uansett, jeg fikk det til ved å rute server og klient gjennom maskina med Dummynet i stedet for å sette opp Dummynet på hosten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...