kel91 Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Hei!Jeg tok teorien idag for A2, bestod denne.Jeg har ikke planer om å ta oppkjøringen før til våren og da er jeg blitt 24 år. (dette tenkte jeg seffølgelig ikke på når jeg sa at jeg skulle ta teori for mellomtung.)Spørsmålet mitt er da om jeg likevel kan ta oppkjøring for A, med teoriprøven godkjent for A2 eller om jeg faktisk må ta teorien på nytt for klasse A ?. Jeg vet at Teoriprøvene, A1, A2 og A er helt like. Men vet ikke hvor byråkratiske Statens Vegvesen er hehe. Takker for alle svar =)Knut Erik Lenke til kommentar
War Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 (endret) Det er nok ja, for tar du mellomtung-lappen og blir eldre så får du A rett i posten. Reglene er jo like^^ Det er vel neppe noe som heter tung-oppkjøring EDIT, jeg vet dette er feil, ny regel for ett år siden. Gidder bare ikke endre det pga trådens flyt, så får jeg editere istedet så alle som stikker innom slipåper å quote meg for å klage uten å lese tråden. Endret 5. september 2014 av War Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 (endret) Er det ikke kommet nye regler på nettopp dette da? At en må gjennom et kurs for å få tung-tung-lappen? (A2 til A) Endret 4. september 2014 av sedsberg Lenke til kommentar
War Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Tok lappen for 10 år siden, så skal ikke påstå noe , men La oss si man tar den da man er 18 så må man dra på skolen igjen om 3 år? 60sone betyr da fortsatt 60sone.. med mindre de har kuttet ut mye fra A2 i det siste Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 (endret) http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Motorsykkel+klasse+A2 Ønsker man å utvide til klasse A, må obligatorisk kurs eller prøve gjennomføres først. Endret 4. september 2014 av sedsberg Lenke til kommentar
War Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Teite saker^^ Må ta 3 lapper. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 A1 til A2 er en helt ny "lapp". A2 til A er bare et lite kurs. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Nå er ingenting av det dere skriver noe som helst svar på spørsmål til TS da... TS lurer ikke på om utvidelse fra A2 til A, men han lurer på om han kan bruke teorien som han tok og bestod på A2, på A førerkort, siden disse er hundre prosent identiske. Med andre ord han tenkte for eksempel kanskje å ta A2 i år, og bestod teoriprøven, men fant ut at han like greit kunne ta A isteden, så han tok ikke oppkjøring i A2, men venter med obligatoriske og oppkjøring til han er 24 og kjører opp på A isteden. Spørsmålet til TS er da trenger han å ta teoriprøven på nytt for A, selv om han allerede har tatt teori for A2? Har dessverre ikke svar på spørsmålet dog. Lenke til kommentar
War Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Siden reglene blir strengere og strengere, betyr det at folk blir dummere og dummere? Kunne jo kjøre semi med billappen for noen år siden. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 (endret) Etter det jeg har hørt må man ta alt på nytt selv om man har A1. At det var i "gamle dager" man slapp unna med bare oppkjøring. Det er vel mer det at det blir fler og fler på veiene. Andelen idioter er fremdeles den samme men siden det totale antallet øker vil også antallet idioter øke. Endret 4. september 2014 av sedsberg Lenke til kommentar
War Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Farfar kjørte lastebil ned til biltilsynet for å ta billappen. #alt_var_bedre_i_gamledager^^ Lenke til kommentar
kel91 Skrevet 4. september 2014 Forfatter Del Skrevet 4. september 2014 Man må gjennom kurs for å få klasse A,Det som jeg stusser på er at siden jeg har Teori for A2.Kan jeg kjøre opp til klasse A når jeg blir 24. Eller må jeg ta teorien på nytt men da for klasse A Husk jeg har ikke førerkort for noe motorsykkelklasser, Kun B. Så jeg lurer ikke på hvordan man kan "oppgradere" fra A1 til A =) Nå er ingenting av det dere skriver noe som helst svar på spørsmål til TS da... TS lurer ikke på om utvidelse fra A2 til A, men han lurer på om han kan bruke teorien som han tok og bestod på A2, på A førerkort, siden disse er hundre prosent identiske. Med andre ord han tenkte for eksempel kanskje å ta A2 i år, og bestod teoriprøven, men fant ut at han like greit kunne ta A isteden, så han tok ikke oppkjøring i A2, men venter med obligatoriske og oppkjøring til han er 24 og kjører opp på A isteden. Spørsmålet til TS er da trenger han å ta teoriprøven på nytt for A, selv om han allerede har tatt teori for A2? Har dessverre ikke svar på spørsmålet dog. Stemmer =) Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Det er jo ikke verre enn at han hører med trafikkskolen han har benyttet. Jeg vet at tidligere hadde beståtte eksamener en gyldighet på 3 år (tror jeg). Og hvis teorien er helt lik så spørs det bare på hvor anale trafikkskolen er. Lenke til kommentar
kel91 Skrevet 4. september 2014 Forfatter Del Skrevet 4. september 2014 (endret) Det er jo ikke verre enn at han hører med trafikkskolen han har benyttet. Jeg vet at tidligere hadde beståtte eksamener en gyldighet på 3 år (tror jeg). Og hvis teorien er helt lik så spørs det bare på hvor anale trafikkskolen er. Har ikke startet med øvelskjøringen enda, vet at jeg kan enten høre med kjøreskolen eller SVV. Tenkte jeg skulle høre inni her om noen enten kan avkrefte eller bekrefte om dette er en case i det hele tatt. Når det er sagt regner jeg med at det ikke skal være noe problem mtp at Teori kravene er identiske. Men nå er SVV veldig kjent for å være veldig sære ^^ Endret 4. september 2014 av kel91 Lenke til kommentar
kel91 Skrevet 4. september 2014 Forfatter Del Skrevet 4. september 2014 Teoriprøven (teoretisk førerprøve) må du ta på en trafikkstasjon. I de klassene du må kjøre opp, kan du ta teorien 6 måneder før du er gammel nok til å ta førerkort i den aktuelle klassen. I de klassene det bare er teori, må du vente til du er 16 år. http://www.vegvesen.no/Forerkort/Foreropplaering/Foreropplaering/Motorsykkel+%28A%29/Teoretisk+prove Fant vell delvis ut hva som gjelder for meg, er over 6 måneder til jeg blir 24, så da må jeg uansett ta den på nytt.... ^^ Lenke til kommentar
srbz Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Her var mye rare påstander Det er nok ja, for tar du mellomtung-lappen og blir eldre så får du A rett i posten. Reglene er jo like^^ Det er vel neppe noe som heter tung-oppkjøring Dette er feil. Nye regler fra januar i fjor. Det er noe som heter tung-oppkjøring, eller mer presist oppkjøring til klasse A kontra f.eks. oppkjøring til klasse A2 (som er mellomtung). A1 til A2 er en helt ny "lapp". A2 til A er bare et lite kurs. Dette er helt riktig. A2 til A gjennomføres vel på en dag (eller tilsvarende størrelsesorden mtp. tid) såvidt jeg har forstått. Du kan sikkert påregne noen få tusen, men du slipper å styre med noen ny oppkjøring så lenge du allerede har førerrett i klasse A2. Nå er ingenting av det dere skriver noe som helst svar på spørsmål til TS da... TS lurer ikke på om utvidelse fra A2 til A, men han lurer på om han kan bruke teorien som han tok og bestod på A2, på A førerkort, siden disse er hundre prosent identiske. Med andre ord han tenkte for eksempel kanskje å ta A2 i år, og bestod teoriprøven, men fant ut at han like greit kunne ta A isteden, så han tok ikke oppkjøring i A2, men venter med obligatoriske og oppkjøring til han er 24 og kjører opp på A isteden. Spørsmålet til TS er da trenger han å ta teoriprøven på nytt for A, selv om han allerede har tatt teori for A2? Har dessverre ikke svar på spørsmålet dog. Teoriprøven er felles for alle klassene A1, A2 og A, men "sikkerhetskurs veg" (langkjøring) er ikke det. Om du har tatt langkjøringen for A2 må du ta ny langkjøring til klasse A om du ombestemmer deg underveis. Du trenger ikke ny langkjøring for å få klasse A gjennom "etappevis erverv" som de så fint kaller det når man utvider til A kun ved kurs, men langkjøringen for klassene A2 og A er rett og slett ikke direkte overlappende. Banekurs, veiledningstimer osv vet jeg dessverre ikke. Dette er uansett ikke relevant all den tid du ikke har tatt det foreløpig. Lenke til kommentar
War Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 (endret) Har du lest tråden? Vi fant ut det pga nye regler , gadd ikke editere posten min da det ødelegger trådflyten. Endret 5. september 2014 av War Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå