Cyrus664 Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Finnes det no (gratis) programmer der ute som automatisk sjekker om en e-postadresse inneholder ugyldige tegn, f.eks. øæå,; etc. La oss si at jeg har en Excel eller tekstfil med 1000 e-postadresser. Jeg vil importere listen i programmet og sjekke hvilken rader som inneholder ugyldige tegn. PS. Jeg har Googlet det litt, men fant ikke no særlig selv. Lenke til kommentar
tvv Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Finnes det no (gratis) programmer der ute som automatisk sjekker om en e-postadresse inneholder ugyldige tegn, f.eks. øæå,; etc. La oss si at jeg har en Excel eller tekstfil med 1000 e-postadresser. Jeg vil importere listen i programmet og sjekke hvilken rader som inneholder ugyldige tegn. PS. Jeg har Googlet det litt, men fant ikke no særlig selv. Kan du ikke bare søke i Excel før du importer filen - søkefunksjonen i Excel burde holde lenge! Eller er det noe jeg ikke skjønner med dit spørsmål? Lenke til kommentar
Cyrus664 Skrevet 4. september 2014 Forfatter Del Skrevet 4. september 2014 Joda, jeg kan manuelt søke eller lage en spørring i f.eks. Access, men det finnes jo utallige ugyldige tegn, så det blir en tidkrevende prosess. Syns det hadde vært enklere å importere en fil, trykke på en knapp og se feilene Lenke til kommentar
Rasjonelt Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Hvilken rolle spiller det om epostadressen er gyldig eller ikke? Lenke til kommentar
quantum Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 google "regular expression for email validation". f.eks. her er en liten diskusjon: http://stackoverflow.com/questions/201323/using-a-regular-expression-to-validate-an-email-address regulære uttrykk - regex - er en slags "formel" som beskriver generelt hvordan en tekst eller del av en tekst skal se ut. brukes til f.eks. søk etter visse mønstre i tekst, eller validering av tekststrenger som email-adresser. de fleste programmeringsspråk har en mekanisme for å evaluere regex, antar også Microsoft sine produkter kan dette. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 (endret) Hvis du er kjent med Microsoft sin Powershell kan du bruke det. Se f. eks. her for en idé om hvordan sjekke for gyldige/ugyldige tegn; http://social.technet.microsoft.com/Forums/windowsserver/en-US/a054c9f0-e388-450e-b6d8-f9dcb0fda307/check-if-string-contains-invalid-characters Endret 4. september 2014 av NoBo Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Du bør absolutt ta en kikk på Regular Expression. Da vil du kunne benytte deg av f.ex Notepad++ til søking. Lenke til kommentar
Cyrus664 Skrevet 5. september 2014 Forfatter Del Skrevet 5. september 2014 Takk for tilbakemeldinger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå