Gå til innhold

Denon AVR 2807 + NAD C390DD2

Anbefalte innlegg

Hei.

I dag har jeg en Denon AVR 2807 som hjemmekinoreceiver. Jeg har Dali Lektor 8 som fronthøytalere, Dali Lektor LCR som senter, og Dali Lektor 2 som bakhøytalere. Det fungerer forsåvidt greit, men føler at jeg ikke får utnyttet det fulle potensialet til fronthøytalerne.

Derfor lurer jeg på om det kan være lurt å gå for NAD C390DD2 digital stereoforsterker til fronthøytalerne?

Jeg er heller ikke sikker på hvordan jeg skal koble dette sammen. Pre-out er analoge phono-utganger. Jeg synes ikke det er så kult å bruke mot en ganske kostbar digital-forsterker. Går det an å bruke toslink? Eller blir lyden usynkronisert mellom kanalene?

Lyden kommer inn på Denon fra PC med Toslink, mens resten kommer inn via HDMI.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk høre at siden jeg bruker hdmi ut mot TV'n så slås også den optiske ut-porten seg av.

Hva du mener med sammenmixet stereospor? PCM du mener? Hvis det hadde vært PCM stereo hadde det vært perfekt.

Faktisk, den eneste løsningen jeg ser nå er å bruke analog phono mellom receiver og stereoforsterker. Men da er det vel ikke noen vits i å gå for den digitale forsterkeren. Noen forslag? Litt fastlåst nå.

Lenke til kommentar

Med sammenmikset så mener jeg at den lager ett stereospor av surroundlyden, noe som gjør å kjøre digitalt for fronter, og resten av kanalene fra receiveren (slik jeg skjønte spørsmålet ditt var), ikke blir bra, da surroundlyden også vil pakkers inn i frontene, og du vil få dobbelt. Men tror også at den ikke gir lyd ved HDMI inn, da de mest sannsynlig nektes det pga DRM greier.

Siden receiveren din har pre-out, og ikke i seg selv er spesielt dårlig, så ville jeg gjort det enkelt å supplert med effektforsterker. Da slipper du dobble volumhjul osv som skaper den del problemer. Settes receiveren i "Pure direct" når du spiller musikk, så blir lyden som regel også mye bedre enn normalt.

Beste og billigste forslag til effektforsterkere er å importere en Emotiva selv. Mange som gjør det i Norge, og har tilgode å høre noe klage. De har mange forskjellige, bare hold deg unna XPR, med de må du ha ny strømkurs fra sikringskapet :D

XPA er den som gir mest for pengene, mens UPA også gir mye for pengene. De har både 2,3,5 og 7 kanalers. XPA er også meget lettsolgt videre hvis de ikke skulle falle i smak, med minimalt av tap også, har sett de gå på få timer for så lite som 500,- under det man har betalt for dem.

Du kan kikke på avforum.no, og søke på Emotiva der.

De selger kun direkte til kunde, via emotiva.com, og skal nå ha fått enklere kjøp for de utenfor USA også. De kommer ut av esken klare for 230v, (Greit å dobbelt sjekke om det skulle være en bryter, men mener å huske at den ikke hadde det). Det eneste du trenger er en ny kabel, de bruker standard PC kabel som er enkelt og billig å få tak i, eventuelt kun kjøpe ett støpsel og bytte på kabelen som følger med. (Bare koble riktig, da de ikke har gul/grønn jord i USA, tror den kun var grønn).

Lenke til kommentar

Med sammenmikset så mener jeg at den lager ett stereospor av surroundlyden, noe som gjør å kjøre digitalt for fronter, og resten av kanalene fra receiveren (slik jeg skjønte spørsmålet ditt var), ikke blir bra, da surroundlyden også vil pakkers inn i frontene, og du vil få dobbelt. Men tror også at den ikke gir lyd ved HDMI inn, da de mest sannsynlig nektes det pga DRM greier.

Det tenkte jeg ikke på, men du har nok rett i det. Tenkte kanskje de andre kanalene ble droppet.

Skal sjekke pris, men skeptisk til å handle fra utlandet. Har heller aldri hørt om Emotiva. Får lese noen tester. Bedre lydkvalitet er det jeg først og fremst er ut etter.

NAD har forresten digital pre-out på enkelte receivere. Om den mixer kanalene eller ikke, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Les manualen meget nøye på NADen, så skal det stå hva den gjør. Ofte så står det litt vanskelig til i manualer på slike ting. Hvis det ikke er en positiv ting så prøver de å skjule det unna.

Men hvis den gir digital lyd ut, så er den garantert mixet sammen, hvis man bruker den, så må de regne med at man skal ha all lyd, og ingen har brukt for kun front ventre og høyre kanal, uten resten, (utenom deg her da :D ), husk at det meste av dialog ligger i senterkanalen, ikke moro med film uten den.

Emotiva er trygge å handle i fra. Bare les tråden på avforum.no

Skjer det noe galt med den, så er de meget behjelpelig. Har hørt de har sendt nye moduler slik at du kan bytte selv, da frakt frem og tilbake blir fryktelig dyrt for dem. Ellers så har de sendt fullstendige tegninger slik at reperatører her i Norge lett kan reparere.

Men det er ytterst sjeldent jeg har hørt det vært noe feil med dem.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...